THE MOTIVATION IN THE TEACHING - LEARNING PROCESS IN ORAL COMMUNICATION IN THE ENGLISH PROGRAM OF THE COTOPAXI TECHNICAL UNIVERSITY

Authors

  • Amparo de Jesús Romero Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Martha Cecilia Cueva Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Alexandra Lorena Alajo Anchatuña Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Germánico Javier Gallardo Gallardo Centro de Formación Ocupacional “Los Chillos”
  • Nelly Germania Salguero Barba Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

Motivation; dexterity; oral communication; task-based approach.

Abstract

From a pedagogical perspective, the teaching and learning of the foreign language requires motivational methodological strategies of a psychological, sociological and pedagogical nature, to generate effective instruction, so that the student knows what to do and how to use the language and what knowledge and skills should have to do it. The lack of it causes in the students a lack of motivation towards learning English. This research aims to study the levels of motivation in that process of oral communication based on tasks is seen as the way to achieve communicative actions guided by the theory of discourse to make effective the English Program of the Cultural Center of Languages. The survey was applied as a research technique to both students and teachers along with multivariate analysis. The data showed that the lack of motivation for oral communication in students is related to the lack of active participation in the class. As well as generating greater interest in the students by the chosen subjects as examples of the situation teachers do not have greater knowledge to apply methodological innovations. The implementation of this proposal should encourage changes in student behavior related to attention, interest, creativity, imagination of students, and participation in the construction of the curriculum; the empirical perspective of the proposal will be endowed with a scientific perspective through Van Dijk's discourse construction theory and its concepts of context and mental representation model.

Author Biographies

Amparo de Jesús Romero , Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciada en Ciencias de la Educación especialización de Idiomas Inglés y Francés. Diplomado Superior en Investigación. Diplomado especialista en Currículo y Didáctica. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Martha Cecilia Cueva, Universidad Técnica de Cotopaxi

Profesora de Segunda Enseñanza. Especialidad Inglés. Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención en inglés. Magíster en Docencia Universitaria y Administración Educativa. Docente Titular de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Alexandra Lorena Alajo Anchatuña, Universidad Técnica de Cotopaxi

Master en Ciencias de la Educación. Mención Planeamiento y Administración Educativa. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

Germánico Javier Gallardo Gallardo, Centro de Formación Ocupacional “Los Chillos”

Arquitecto. Docente en el Centro de Formación Ocupacional “Los Chillos”. Maestría en Arquitectura; mención Proyectos Integrales. Ecuador.

Nelly Germania Salguero Barba, Universidad Técnica de Cotopaxi

Magíster en Planeamiento y Administración Educativos. Diploma Superior en Didáctica de la Educación Superior. Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

References

Arenas, R. (2014). Modelo para la Motivación del Aprendizaje de la Programación utilizando Gamification. Bogotá, Colombia: Pontifica Universidad Javeriana.

Asher, J. (23 de 04 de 2000). Year 2000 update for Total Physical Response. Obtenido de http://www.languageimpact.com/articles/other/ashertpr.htm

Begarié, V., & Mihaljevié, J. (2007). Defining Communicative Competence. Metodika, 94-104.

Blanco Sánchez, M. I. (2012). Recursos didácticos para fortalecer la enseñanza - aprendizaje de la economía. Valladolid, España: Universidad de Valladolid UVa.

Brown. H, D. (1987). Principles of Language Leaming and Teaching. Jersey: Prentice Hall.

Burden, W. &. (1997). Motivational Strategies in the Language Classroom. En D. ZOLTAÂN. New York: Cambridge University Press, Bygate. (1987).

Cabello, R. (2006). Yo con la computadora no tengo nada que ver. Un estudio de las relaciones entre los maestros y las tecnologías informáticas en la enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Prometeo Libros

Chávez, J. (2003). Filosofía de la educación superior para el docente. La Habana, Cuba: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Dorneyi, Z. (2005). “Motivation and ‘Self-Motivation’. Mahwah, New: Erlbaum.

Dörnyei, Z. (1994a). Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78, 273-284.

Fernández, M. (2009:266). Las influencias de las teorias psicolinguistas en la didactica del español como lengua extranjera.

Figueroa, H. P. (2010). Tipos de muestreo 2010 hay vamos.

Fuentes González, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba, Cuba: Universidad de Oriente

Haynes. (2005). www.everythingESL.net. Obtenido de www.everythingESL.net

Manjón Ruiz, J. (2010). La axiología y su relación con la educación. Sevilla: UNISEV.

Published

2019-06-20

How to Cite

Romero , . A. de J. ., Cueva, M. C., Alajo Anchatuña, A. L., Gallardo Gallardo, G. J., & Salguero Barba, N. G. (2019). THE MOTIVATION IN THE TEACHING - LEARNING PROCESS IN ORAL COMMUNICATION IN THE ENGLISH PROGRAM OF THE COTOPAXI TECHNICAL UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(2), 37–46. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/870

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)