NEUROSCIENCE VS. NEURODIDACTICS EVOLVING ACADEMIC HIGHER EDUCATION

Authors

  • Carlos Emilio Paz Illescas Universidad Católica Santiago de Guayaquil
  • Mónica Patricia Acosta Gaibor Universidad Técnica de Babahoyo
  • Rosa Erlinda Bustamante Cruz Universidad Técnica de Babahoyo
  • Carlos Emilio Paz Sánchez Universidad Técnica de Babahoyo

Keywords:

Neuroanatomy; Neurochemistry; Neuropsychology; Mental maps; Biomedical.

Abstract

The great advances in the field of neuroscience have allowed us to approach the brain and its functioning from many different perspectives. We find in this way areas such as neuroanatomy, neurochemistry, neuropsychology focused on the study of brain structure, its anatomy and the general functioning of the nervous system. This has allowed neuroscience to be applied to different areas of human life, including education. This circumstance has given rise to a branch of study that attempts to relate the functioning of the brain to learning and the development of competencies, while considering all those emotional aspects and the learning process appropriate for the brain. This is how the discipline known as neurodidactic arises, focused on the learning processes of the human being that attends to the brain processes necessary for knowledge to occur. Learning lexical means learning it in all areas and facets (meaning, pronunciation, writing), we must understand it, memorize it, know how to relate it and assimilate it so that it remains stored in the mental lexicon. But the passage from Neuroscience to the forefront of science is not only due to the spectacular scientific advances, but also to the large number of key questions about the biology of the nervous system that remain unanswered, which make it a field especially attractive for research. Indeed, we face the difficult challenge of understanding how an organism works in a unitary way and how it develops its more complex and elaborate activities.

Author Biographies

Carlos Emilio Paz Illescas, Universidad Católica Santiago de Guayaquil

Doctor en Medicina General. Titulado en la Universidad Católica Santiago de Guayaquil “UCSG”. Trabaja como Analista Zonal de Provisión de Servicios de Salud-CZ8

Mónica Patricia Acosta Gaibor, Universidad Técnica de Babahoyo

Licenciada en Enfermería, Profesora Universidad Técnica de Babahoyo, Magister en Gerencia en Salud.

Rosa Erlinda Bustamante Cruz, Universidad Técnica de Babahoyo

Licenciada en Enfermería,profesora Universidad Técnica de Babahoyo, Magister en Gerencia en Salud.

Carlos Emilio Paz Sánchez, Universidad Técnica de Babahoyo

Doctor en Medicina y Cirugía. Especialista en cirugía general, Magister en Salud Pública. PhD. de las Ciencias de la Salud. Profesor Titular de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Babahoyo, Director de la Escuela de Tecnología Médica.

References

Ballarini, F. (2015). Neurociencia al aula. IberoaméricaDivulga, 13.

Benson, P. (2003). Libro de obstetricia y Ginecologia.McGrawHill.

Cunningham, L. B. (2011). Williams Obstetricia. McGrawHill.

Datta, S. (2001). Manual de Anestesia Obstétrica. Madrid: Harcourt S.A.

Faundes, A. (2005). Uso de misoprostol en obstetricia y ginecología.

Ipas. (2015). Obtenido de Aspiración manual intrauterina: http://www.ipas.org/esMX/

WhatWeDo/

ComprehensiveAbortionCare/

ElementsofComprehensiveAbortionCare/

MVA.aspx

Ismayel, A. S. (1 de Enero de 2008). Colangioscopia intraoperatoria en el manejo de

cálculos biliares intrahepáticos. Obtenido de Revista de la Facultad de Medicina,:

http://www.researchgate.net/profile/Alexis_Sanchez6/publication/262654915_Colan

gioscopia_intraoperatoria_en_el_manejo_de_clculos_biliares_intrahepticos/links/0f317

d000000.pdf

Jaime Botero, A. J. (2004). Obstetricia y ginecología. Bogota: Ediciones Tinta Fresca.

Manzano, N. M. (2015). Neurodidáctica aplicada al aprendizaje de léxico a través de

mapas mentales. Munich 9783668025752: University of Sevilla.

MéndezRodriguez,

R. S.R.

M.

(2014). Aspiración manual endouterina. Obtenido de

Revista Ciencias Biomedicas,:

http://revistacienciasbiomedicas.com/index.php/revciencbiomed/article/view/337

Miguel Gutiérrez Ramos, E. G. (2015). Controversias en el tratamiento del aborto

incompleto, AMEU versus tratamiento médico con misoprostol. Obtenido de Scielo:

http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S230451322015000100010&

script=sci_arttext

OMS. (2014). Mortalidad Materna. Obtenido de

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs348/es/

OMS. (2014). Recomendaciones de la OMS para la prevención y tratamiento de la

hemorragia post-parto. Obtenido de

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/141472/1/9789243548500_spa.pdf

Pablo Sanhueza, L. O. (2008). EFICIENCIA DE LOS MÉTODOS DIAGNÓSTICOS EN EL

ESTUDIO DEL SANGRADO UTERINO ANORMAL EN LA PERI Y POSTMENOPAUSIA.

Obtenido de Scielo: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071775262008000100010&

script=sci_arttext

Palermo, M. (2014). Embarazo Normal y de Alto Riesgo. Buenos Aires: Amolca.

Ricardo Schwarcz, R. F. (2005). Obstetricia.El Ateneo.

Rodrigo Cifuentes, C. P. (2014). Obstetricia de Alto Riesgo. Cali: Distribuina Editorial.

Rodrigo Cifuentes, C. P. (2014). Obstetricia en alto riesgo. Séptima edición. Cali:

Editorial Distribuna.

Say, L. K. (2010). Métodos médicos versus métodos quirúrgicos para la interrupción del

embarazo en el primer trimestre. Obtenido de Cochrane:

http://www.cochrane.org/es/CD003037/metodosmedicosversusmetodosquirurgicosparalainterrupciondelembarazoenelprimertrimestre

Schrodinger, E. (01 de 07 de 2013). http://pijamasurf.com/2013/07/la-neurocienciaestudia-

el-tema-favorito-de-todos-si-mismos/?replytocom=602825. Recuperado el 05 de

de 2017, de http://pijamasurf.com/2013/07/laneurocienciaestudiaeltemafavoritodetodossimismos/?

replytocom=602825: pijamasurf.com/2013/.../laneurocienciaestudiaeltemafavoritodetodossimismos

Stovall, T. (1997). Atlas de Cirugia Ginecologica y Obstetrica de Los Procesos Benignos.

Madrid: Mosbi.

Published

2019-03-28

How to Cite

Paz Illescas, C. E. ., Acosta Gaibor, M. P., Bustamante Cruz, R. E., & Paz Sánchez, C. E. (2019). NEUROSCIENCE VS. NEURODIDACTICS EVOLVING ACADEMIC HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 207–228. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/863

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)