APPROACH TO DIAGNOSIS OF VALUE RESPONSIBILITY IN LEVELING STUDENTS OF THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI

Authors

  • Tania Margarita Borja Padilla Universidad Técnica de Cotopaxi
  • Mirian Susana Pallasco Venegas Universidad Técnica de Cotopaxi

Keywords:

value; responsibility; diagnosis; leveling.

Abstract

Work provides reflections on the formation of values and a diagnosis of the value of responsibility in Nivelación students, who are preparing to enter a university career at the Technical University of Cotopaxi. It is assumed that education in values constitutes a process of formation of the personality, in which, these are configured from the needs of the subjects and the dialectic between the objective and the subjective. The diagnosis made reveals that the value of responsibility is materialized in the fulfillment of duty and becomes one of the values necessary to work in the leveling students of all careers. The subjects they receive have potential that should be used to strengthen the value of responsibility in the students of Leveling of the Technical University of Cotopaxi, having to promote the due improvement of the teachers in the psychopedagogical and axiological order.

Author Biographies

Tania Margarita Borja Padilla, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciada en Ciencias de la Educación mención Psicología Educativa y Orientación. Magister en Ciencias de la Educación. Docente Investigador de la Universidad Técnico de Cotopaxi. Ecuador.

Mirian Susana Pallasco Venegas, Universidad Técnica de Cotopaxi

Licenciada en Ciencias de la Educación, especialidad Física y Matemáticas. Magister en Ciencias de la Educación. Docente Investigador de la Universidad Técnica de Cotopaxi. Ecuador.

References

Álvarez. C. (1999). La Escuela en la Vida Didáctica. La Habana, Editorial Pueblo y Educación, P. 66

Domínguez, M. I. (2003). “Juventud cubana y participación social: Desafíos de una nueva época”. /María Isabel Domínguez García: En “La sociedad Cubana. Retos y Transformaciones”. Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas. Ciudad de La Habana: Editorial Ciencias Sociales. 2003, p. 66.

Gómez, L. (1999). Reflexiones teóricas y metodológicas sobre la juventud cubana. Curso de Postgrado a dirigentes juveniles. La Habana. Unión de Jóvenes Comunistas. 1999, pp. 7-8.

Marx, C. y Engels, F. (1979). “Tesis sobre Feuerbach”, No 6. En La Ideología Alemana. La Habana, Editora Política.1979, p. 635.

Mendoza, M.; García, S. y otros. (2006). Curso de Postgrado en Didáctica de Adulto. Material en soporte magnético. I S P Blas Roca Calderío. 2006.

Published

2019-03-28

How to Cite

Borja Padilla, T. M. ., & Pallasco Venegas, M. S. (2019). APPROACH TO DIAGNOSIS OF VALUE RESPONSIBILITY IN LEVELING STUDENTS OF THE TECHNICAL UNIVERSITY OF COTOPAXI. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 10(1), 1–8. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/848

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)