KNOWLEDGE MANAGEMENT: APPLICATIONS USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR THE EDUCATION
Keywords:
Information technology; self-instruction; discovery learning; evaluation; knowledgeAbstract
Education has to be in contact with the social reality in which the pupil lives immersed in order to adapt to his/her needs and specific characteristics; it is for this reason, that the Information and Communication Technologies are had including in the educative context like means of stimulus for the pupils, increasing their motivation and implication in the teaching-learning process. Also, the proliferation of the information and the growth of the knowledge base take to the necessity of a process that allows to filter so much the information as the knowledge, and this last one, to organize it, to catalogue it, to index it and to structure it to facilitate the fast, easy and effective access to the same from the educational angle. In the present article we will approach some applications that using the Information and Communication Technologies and the basic concept of the process of Knowledge Management, are developed and applied in the classroom like effective tools in the optimization of the teaching-learning process and in the attainment of the objectives of Education.
References
Cabero, J. (2001).Tecnología Educativa. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.Castells, M. (1997). La era de la información I: la sociedad real. Madrid: Alianza editorial. Castells, M. (1998). La era de la información III: fin del milenio. Madrid: Alianza editorial. Cebrián de la Serna, M. y Ríos Ariza, J.M. (2000). Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la Educación. Archidona: Aljibe.
De la Torre, A. (2006) Web educativa 2.0. Islas Baleares: EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa nº20. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1995). Some thoughts about WebQuests. San Diego: Portal Webquest.org. Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1998). Webquests: a strategy for scaffolding higher level learning. Comunicación presentada en National Educational Computing Conference, San Diego, 22-24 de junio de 1998. Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/necc98.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1999). Tareonomía del Webquest. Cali: EDUTEKA, Portal Educativo gratuito de la Fundación Gabriel Piedrahita Uribe. Disponible en: http://www.eduteka.org/Tema11.php . [Consultado el 16 de Noviembre de 2011]
March, T. (1998). Why webquests? An introducion. Disponible en: http://tommarch.com/writings/intro_wq.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
March, T. (2000). The 3 R's of webquests. Monterey: Internet & Schools Magazine. Disponible en: http://infotoday.com/MMSchools/nov00/march.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Nieto Gil, J.M. (2008) Aprovechamiento Didáctico de Internet. Madrid: Editorial CCS. O'Dell y Grayson (2001). Si tan sólo supiéramos lo que sabemos. Madrid: Ed. Griker Asociados Sevillano García, M.L. (Coord.). (1998). Nuevas Tecnologías, Medios de Comunicación y Educación. Madrid: Editorial CCS. Silva Salinas, S. (2006). Usos Educativos de Internet. La Coruña: Ideaspropias Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Dolores Romero Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.