KNOWLEDGE MANAGEMENT: APPLICATIONS USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR THE EDUCATION

Authors

  • María Dolores Romero Ortiz

Keywords:

Information technology; self-instruction; discovery learning; evaluation; knowledge

Abstract

Education has to be in contact with the social reality in which the pupil lives immersed in order to adapt to his/her needs and specific characteristics; it is for this reason, that the Information and Communication Technologies are had including in the educative context like means of stimulus for the pupils, increasing their motivation and implication in the teaching-learning process. Also, the proliferation of the information and the growth of the knowledge base take to the necessity of a process that allows to filter so much the information as the knowledge, and this last one, to organize it, to catalogue it, to index it and to structure it to facilitate the fast, easy and effective access to the same from the educational angle. In the present article we will approach some applications that using the Information and Communication Technologies and the basic concept of the process of Knowledge Management, are developed and applied in the classroom like effective tools in the optimization of the teaching-learning process and in the attainment of the objectives of Education.

Author Biography

María Dolores Romero Ortiz

Profesora de Música y Artes Escénicas por oposición.Departamento de Composición y Dirección de OrquestaC.S.M. Málaga (ESPAÑA)

References

Cabero, J. (2001).Tecnología Educativa. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.Castells, M. (1997). La era de la información I: la sociedad real. Madrid: Alianza editorial. Castells, M. (1998). La era de la información III: fin del milenio. Madrid: Alianza editorial. Cebrián de la Serna, M. y Ríos Ariza, J.M. (2000). Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la Educación. Archidona: Aljibe.

De la Torre, A. (2006) Web educativa 2.0. Islas Baleares: EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa nº20. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]

Dogde, B. (1995). Some thoughts about WebQuests. San Diego: Portal Webquest.org. Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]

Dogde, B. (1998). Webquests: a strategy for scaffolding higher level learning. Comunicación presentada en National Educational Computing Conference, San Diego, 22-24 de junio de 1998. Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/necc98.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]

Dogde, B. (1999). Tareonomía del Webquest. Cali: EDUTEKA, Portal Educativo gratuito de la Fundación Gabriel Piedrahita Uribe. Disponible en: http://www.eduteka.org/Tema11.php . [Consultado el 16 de Noviembre de 2011]

March, T. (1998). Why webquests? An introducion. Disponible en: http://tommarch.com/writings/intro_wq.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]

March, T. (2000). The 3 R's of webquests. Monterey: Internet & Schools Magazine. Disponible en: http://infotoday.com/MMSchools/nov00/march.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]

Nieto Gil, J.M. (2008) Aprovechamiento Didáctico de Internet. Madrid: Editorial CCS. O'Dell y Grayson (2001). Si tan sólo supiéramos lo que sabemos. Madrid: Ed. Griker Asociados Sevillano García, M.L. (Coord.). (1998). Nuevas Tecnologías, Medios de Comunicación y Educación. Madrid: Editorial CCS. Silva Salinas, S. (2006). Usos Educativos de Internet. La Coruña: Ideaspropias Editorial.

Published

2012-04-25

How to Cite

Romero Ortiz, M. D. . (2012). KNOWLEDGE MANAGEMENT: APPLICATIONS USING INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES FOR THE EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 3(2), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/83