PARTICIPATORY METHODOLOGY TO DEVELOP THE PAINTING LANGUAGE INTERPRETATION IN CHILDRENS OF SEVENTH TO TWELVETH YEARS IN THE COMMUNITY
Keywords:
Artistic appreciation, the creativity, methodological proposal.Abstract
The artistic appreciation, constitutes a topic that he/she has wakened up new restlessness and motivations to develop the creativity, the aesthetic pleasure and to satisfy the spiritual demands of the community ones. The shops of artistic appreciation constitute an alternative to extend the artistic culture in the community. A methodological proposal was elaborated starting from a system of actions, using the shop modality in the community environment guided to develop abilities in the children from 7 to 12 years that allow them to appreciate works of the plastic arts and to increase the creativity through the education for the art. The experimental group constitutes it children of the District 123 of the Popular Council 6 of the municipality The Tunas, understood in the ages from 7 to 12 years, previous analysis of its characteristic psicosociales and of instruction, through a diagnosis. It is a pertinent proposal of possible generalization in other communities to teach to see, to read and to interpret the plastic language, its application for 2 years been worth its results.
References
Colectivo de autores. (1985). Apreciación de la Cultura Cubana. Apuntes para
un libro de texto. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Colectivo de autores. (2010). Creadores y públicos del porvenir. La Habana:
Casa Editora Abril.
Guadarrama, P. y Suárez, C. (2000). Filosofía y Sociedad. Tomo II. La Habana:
Félix Valera.
Hargreaves, D. J. (2017). Infancia y Educación Artística. Madrid. Ministerio de
Educación y Cultura: Ediciones Morata, S. C.
Hart, A. (1988). Adelante el Arte. Palabras pronunciadas en el II, III y IV
congreso de la UNEAC. La Habana: Letras Cubanas.
Hart, A. (1988). Desarrollemos un arte con calidad y de gran influencia social.
Intervención especial en el IV Congreso de la UNEAC. Ministerio de Cultura.
Hauser, A. (s.f.). Introducción a la historia del arte. España: Ediciones
Guadarrama.
León, A. (1985). El lazo para amarrar el az. Temas, (4). La Habana: Pueblo y
Educación.
Machado, R. (1981). Historia y apreciación de las artes plásticas. Guía de estudio. La
Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1975). Obras Completas. La Habana: Ciencias Sociales.
Morriña, O. y Jubrías, M. E. (1982). Ver y comprender las artes plásticas. La Habana:
Gente Nueva.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Mercedes E. Jodar Velázquez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.