PARTICIPATORY METHODOLOGY TO DEVELOP THE PAINTING LANGUAGE INTERPRETATION IN CHILDRENS OF SEVENTH TO TWELVETH YEARS IN THE COMMUNITY

Authors

  • Mercedes E. Jodar Velázquez Universidad de Las Tunas

Keywords:

Artistic appreciation, the creativity, methodological proposal.

Abstract

The artistic appreciation, constitutes a topic that he/she has wakened up new restlessness and motivations to develop the creativity, the aesthetic pleasure and to satisfy the spiritual demands of the community ones. The shops of artistic appreciation constitute an alternative to extend the artistic culture in the community. A methodological proposal was elaborated starting from a system of actions, using the shop modality in the community environment guided to develop abilities in the children from 7 to 12 years that allow them to appreciate works of the plastic arts and to increase the creativity through the education for the art. The experimental group constitutes it children of the District 123 of the Popular Council 6 of the municipality The Tunas, understood in the ages from 7 to 12 years, previous analysis of its characteristic psicosociales and of instruction, through a diagnosis. It is a pertinent proposal of possible generalization in other communities to teach to see, to read and to interpret the plastic language, its application for 2 years been worth its results.

Author Biography

Mercedes E. Jodar Velázquez , Universidad de Las Tunas

Licenciada en Historia del Arte. Máster en Desarrollo Cultural Comunitario. Profesora Auxiliar de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas. Universidad de Las Tunas.

References

Colectivo de autores. (1985). Apreciación de la Cultura Cubana. Apuntes para

un libro de texto. La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Colectivo de autores. (2010). Creadores y públicos del porvenir. La Habana:

Casa Editora Abril.

Guadarrama, P. y Suárez, C. (2000). Filosofía y Sociedad. Tomo II. La Habana:

Félix Valera.

Hargreaves, D. J. (2017). Infancia y Educación Artística. Madrid. Ministerio de

Educación y Cultura: Ediciones Morata, S. C.

Hart, A. (1988). Adelante el Arte. Palabras pronunciadas en el II, III y IV

congreso de la UNEAC. La Habana: Letras Cubanas.

Hart, A. (1988). Desarrollemos un arte con calidad y de gran influencia social.

Intervención especial en el IV Congreso de la UNEAC. Ministerio de Cultura.

Hauser, A. (s.f.). Introducción a la historia del arte. España: Ediciones

Guadarrama.

León, A. (1985). El lazo para amarrar el az. Temas, (4). La Habana: Pueblo y

Educación.

Machado, R. (1981). Historia y apreciación de las artes plásticas. Guía de estudio. La

Habana: Pueblo y Educación.

Martí, J. (1975). Obras Completas. La Habana: Ciencias Sociales.

Morriña, O. y Jubrías, M. E. (1982). Ver y comprender las artes plásticas. La Habana:

Gente Nueva.

Published

2018-03-31

How to Cite

Jodar Velázquez , M. E. . (2018). PARTICIPATORY METHODOLOGY TO DEVELOP THE PAINTING LANGUAGE INTERPRETATION IN CHILDRENS OF SEVENTH TO TWELVETH YEARS IN THE COMMUNITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(5), 239–250. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/820

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos