STEM EDUCATION: APPLYING ARDUINO FREE HARDWARE IN SYSTEMS ENGINEERING OF THE PONTIFICAL UNIVERSITY CATHOLIC OF ECUADOR-EXTENSION SANTO DOMINGO

Authors

  • Gonzalo Bonilla Bravo Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo
  • Jon Azcona Esteban Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo
  • Luis Javier Ulloa Meneses Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo
  • Willian Javier Ocampo Pazos Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Santo Domingo

Keywords:

Arduino; open source; practical teaching; STEM.

Abstract

The aim of this paper is to make known the importance of the practical component within a career such as engineering and to present to the community an alternative that serves as part of a perfectly applicable educational environment. To do this, STEM education (Science, Technology, Engineering and Mathematics) is introduced, which is an emerging trend and seeks modular, adaptable and easy-to-use tools that help the student in the practical teaching process. In this particular case, the platform granted by the Arduino microcontroller has been chosen as an instrument, due to the large community and existing open hardware movement.

Author Biographies

Gonzalo Bonilla Bravo, Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Ingeniero en Sistemas y Computación, Docente tiempo parcial de la Escuela de Sistemas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo, Ecuador.

Jon Azcona Esteban, Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Ingeniero en automática y electrónica industrial, Master en integración de las energías renovables en el sistema eléctrico, Docente tiempo completo de la Escuela de Sistemas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo, Ecuador.

Luis Javier Ulloa Meneses, Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo

Ingeniero en Sistemas e Informática, Magíster en Informática Empresarial, Docente tiempo completo de la Escuela de Sistemas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo, Ecuador.

Willian Javier Ocampo Pazos, Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Santo Domingo

Ingeniero en Sistemas e Informática, Magíster en Gerencia Educativa, Docente tiempo completo de la Escuela de Sistemas de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador-Sede Santo Domingo, Ecuador.

References

Fundación Telefónica. (26 de mayo de 2018). Obtenido de

http://fundaciontelefonica.com.ec/2017/04/18/la-educacion-stem-la-educacion-delsiglo-

xxi/

Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012, August). Science, technology, engineering, and

mathematics (STEM) education: A primer. Congressional Research Service, Library of

Congress.

Herger, L. M., & Bodarky, M. (2015, March). Engaging students with open source

technologies and Arduino. In Integrated STEM Education Conference (ISEC), 2015

IEEE (pp. 27-32). IEEE. doi: 10.1109/ISECon.2015.7119938

López, M. (2013). Aprendizaje, competencias y TIC (Primera ed.). México: Pearson

Educación.

Paucar, E. (27 de agosto de 2014). Las competencias STEM el desafío de la nueva

educación. El Comercio. Obtenido de

http://www.elcomercio.com/tendencias/competencias-stem-desafio-educacion.html

Plaza, P., Sancristobal, E., Fernandez, G., Castro, M., & Pérez, C. (2016, June).

Collaborative robotic educational tool based on programmable logic and Arduino.

In Technologies Applied to Electronics Teaching (TAEE), 2016 (pp. 1-8). IEEE. doi:

1109/TAEE.2016.7528380

Uzcanga, I. y Gómez, M. Llevando las Ciencias, la Ingeniería, la Tecnología y la

Matemática a la Escuela: Pequeños Científicos.

Published

2018-12-17

How to Cite

Bonilla Bravo, G. ., Azcona Esteban, J., Ulloa Meneses, L. J., & Ocampo Pazos, W. J. (2018). STEM EDUCATION: APPLYING ARDUINO FREE HARDWARE IN SYSTEMS ENGINEERING OF THE PONTIFICAL UNIVERSITY CATHOLIC OF ECUADOR-EXTENSION SANTO DOMINGO . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(4), 177–184. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/801

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)