WEBQUESTS: A TOOL TO INTRODUCE THE INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE CLASSROOM
Keywords:
ICT, discovery learning, self-instruction, research, taxonomyAbstract
The use and access to Information and Communication’s Technologies have proliferated in the present society. The Education has to be in permanent contact with social reality in which the pupils live immersed, reason why these technologies to the process of teaching-learning like means of approach to the pupils, motivation and optimization of the educational work have been gotten up. In this article we are going to try in particular, an ICT tool of easy handling and creation, already extended enough between the educative community, that will facilitate the learning by investigation of the pupil, the investigation, the creativity and the self-learning: webquest.
References
Blanco Suárez, S. (2004). Estudio de caso: uso de Webquest en educación Secundaria. Disponible en: http://www.cepazahar.org/recursos/file.php/77/mas_Webquest/Uso_de_Webquest_en_educacion_secundaria.Santiago_Blanco.pdf [Consultado el 19 de Diciembre de 2011]
Blanco Suárez, S (2004). Biblioteca semántica de Webquest (tesis doctoral). Universodad de Valladolid. Disponible en: http://www.infor.uva.es/~sblanco/Tesis/Tesis.html [Consultado el 19 de Diciembre de 2011] Cabero, J. (2001).Tecnología Educativa. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica. Cebrián de la Serna, M. y Ríos Ariza, J.M. (2000). Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación aplicadas a la Educación. Archidona: Aljibe.
De la Torre, A. (2006) Web educativa 2.0. Islas Baleares: EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa nº20. Disponible en: http://www.uib.es/depart/gte/gte/edutec-e/revelec20/anibal20.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1995). Some thoughts about Webquests. San Diego: Portal Webquest.org . Disponible en: http://Webquest.sdsu.edu/about_Webquests.html [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1998). Webquests: a strategy for scaffolding higher level learning. Comunicación presentada en National Educational Computing Conference, San Diego, 22-24 de junio de 1998. Disponible en: http://Webquest.sdsu.edu/necc98.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Dogde, B. (1999). Tareonomía del Webquest. Cali: EDUTEKA, Portal Educativo gratuito de la Fundación Gabriel Piedrahita Uribe. Disponible en: http://www.eduteka.org/Tema11.php . [Consultado el 16 de Noviembre de 2011].
García Vega, J (2003). Influencia de las NTIC en la Enseñanza. Buenos Aires: REVISTA DIGITAL CONTEXTO EDUCATIVO nº15. Disponible en; http://contexto-educativo.com.ar/2001/1/nota-04.htm. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011] Gutiérrez Martín, A. (1997). Educación, Multimedia y Nuevas Tecnologías. Madrid: Ediciones de la Torre.
March, T. (1998). Why Webquests? An introducion. Disponible en: http://tommarch.com/writings/intro_wq.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
March, T. (2000). The 3 R's of Webquests. Monterey: Internet & Schools Magazine. Disponible en: http://infotoday.com/MMSchools/nov00/march.php. [Consultado el 15 de Noviembre de 2011]
Nieto Gil, J.M. (2008) Aprovechamiento Didáctico de Internet. Madrid: Editorial CCS.
Rodríguez García, E. (coord.) (2004). Webquest: una metodología para enseñar con Internet. Disponible en: http://platea.pntic.mec.es/~erodri1/index.htm [Consultado el 15 de Noviembre de 2011] Sevillano García, M.L. (Coord.). (1998). Nuevas Tecnologías, Medios de Comunicación y Educación. Madrid: Editorial CCS.
Silva Salinas, S. (2006). Usos Educativos de Internet. La Coruña: Ideaspropias Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 María Dolores Romero Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.