STATISTICAL INFORMATION IN THE DEVELOPMENT OF UNIVERSITY MANAGEMENT
Keywords:
Academic efficiency; vertical efficiency; total promotion; clean promotion; university management.Abstract
With the purpose of collaborating with the process of continuous improvement of Cuban Higher Education and with the fulfillment of the objectives set by the Ministry of Higher Education, the work shows statistical data related to the teaching-learning process that constitute indicators that allow assess the characteristics of this process. These indicators are suitable to be used in university management and for the purposes of both institutional and career improvement, therefore, they constitute a valuable instrument for the different academic authorities, allowing them to describe and know the educational context, define objectives and adopt the appropriate strategies to achieve them. In turn, the analysis and interpretation of these figures make it possible to make changes in the ways of doing in the training process and establish actions that provide the achievement of academic success. The data shown here were taken from statistical information in the Department of Information and Statistics of the University of Las Tunas.
References
Camarena, R. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia
terminal. Revista de la Educación Superior, Volumen 14, Nº 53, México. Enero/marzo,
Disponible en: http://resu.anuies.mx/archives/revistas/Revista53_S1A2ES.pdf.
Indicaciones generales a los centros sobre el cálculo de la eficiencia. 2013. Dirección
de Formación del profesional. MES.
Indicaciones metodológicas. 2014. MES.
López Suárez, A. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de
un nuevo paradigma. Revista Educación Superior, Volumen 37, Nº 146, México.
Abril/junio, 2008. Disponible en:
http://resu.anuies.mx/archives/revistas/Revista146_S5A1ES.pdf.
Millo Carmenate, V., González Morales, V. E. (2016). La eficiencia terminal en la
Educación Superior. Revista Conrado [seriada en línea], 12(53). Disponible en:
Resultados docentes desde el curso 2011/2012 hasta el curso 2016/2017 (Modelo
-002), Departamento de Información y Estadística. Universidad de Las Tunas.
Torres, A., Lima, Z. (2003). Criterios cuantitativos de eficiencia pedagógica en la
formación del profesional agrónomo. Disponible en:
http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/265.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Misleidys Hernández Ayra, Omar Nápoles Peña, Pedro Roberto Valdés Tamayo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.