STATISTICAL INFORMATION IN THE DEVELOPMENT OF UNIVERSITY MANAGEMENT

Authors

  • Misleidys Hernández Ayra Universidad de Las Tunas
  • Omar Nápoles Peña Universidad de Las Tunas
  • Pedro Roberto Valdés Tamayo Universidad Estatal del Sur de Manabí

Keywords:

Academic efficiency; vertical efficiency; total promotion; clean promotion; university management.

Abstract

With the purpose of collaborating with the process of continuous improvement of Cuban Higher Education and with the fulfillment of the objectives set by the Ministry of Higher Education, the work shows statistical data related to the teaching-learning process that constitute indicators that allow assess the characteristics of this process. These indicators are suitable to be used in university management and for the purposes of both institutional and career improvement, therefore, they constitute a valuable instrument for the different academic authorities, allowing them to describe and know the educational context, define objectives and adopt the appropriate strategies to achieve them. In turn, the analysis and interpretation of these figures make it possible to make changes in the ways of doing in the training process and establish actions that provide the achievement of academic success. The data shown here were taken from statistical information in the Department of Information and Statistics of the University of Las Tunas.

Author Biographies

Misleidys Hernández Ayra, Universidad de Las Tunas

Máster en Dirección. Profesora Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Cuba

Omar Nápoles Peña, Universidad de Las Tunas

Máster en Contabilidad Gerencial. Profesor Auxiliar. Universidad de Las Tunas. Cuba.

Pedro Roberto Valdés Tamayo, Universidad Estatal del Sur de Manabí

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Docente en Universidad Estatal del Sur de Manabi (UNESUM)

References

Camarena, R. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia

terminal. Revista de la Educación Superior, Volumen 14, Nº 53, México. Enero/marzo,

Disponible en: http://resu.anuies.mx/archives/revistas/Revista53_S1A2ES.pdf.

Indicaciones generales a los centros sobre el cálculo de la eficiencia. 2013. Dirección

de Formación del profesional. MES.

Indicaciones metodológicas. 2014. MES.

López Suárez, A. (2008). Eficiencia terminal en la educación superior, la necesidad de

un nuevo paradigma. Revista Educación Superior, Volumen 37, Nº 146, México.

Abril/junio, 2008. Disponible en:

http://resu.anuies.mx/archives/revistas/Revista146_S5A1ES.pdf.

Millo Carmenate, V., González Morales, V. E. (2016). La eficiencia terminal en la

Educación Superior. Revista Conrado [seriada en línea], 12(53). Disponible en:

http://conrado.ucf.edu.cu/.

Resultados docentes desde el curso 2011/2012 hasta el curso 2016/2017 (Modelo

-002), Departamento de Información y Estadística. Universidad de Las Tunas.

Torres, A., Lima, Z. (2003). Criterios cuantitativos de eficiencia pedagógica en la

formación del profesional agrónomo. Disponible en:

http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/265.

Published

2018-09-24

How to Cite

Hernández Ayra, . M. ., Nápoles Peña, O., & Valdés Tamayo, P. R. (2018). STATISTICAL INFORMATION IN THE DEVELOPMENT OF UNIVERSITY MANAGEMENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(3), 217–228. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/784

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos