AN ONTO-EPISTEMOLOGICAL REVIEW FOR THE EDUCATIONAL INCLUSION OF STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES AND NEUROEVOLUTIONARY DISORDERS

Authors

  • Hishochy Delgado Mendoza Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo
  • Dayamy Escalona León Hospital General Provincial Gustavo Domínguez. Villa Clara
  • Yasselle Ángela Torres Herrera Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo
  • Mario Rolando Pérez Gómez Universidad Central de las Villas Marta Abreu, sede en Manicaragua
  • Mayelin Madrigal Contrera Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo

Keywords:

art; health; physical education; inclusion; learning difficulties; neuroevolutionary disorders.

Abstract

Physical Education finds in the Arts a means to strengthen cognitive, physical, sensorial abilities and an awakening of the sensitivity of students. For this reason, music, dance and corporal expression are considered as tools and systemic mechanisms of great utility in the processes of educational inclusion and in the gradual improvement of the health status of students with disabilities. By the way, an onto-epistemological framework that embraces the most representative theories about learning difficulties, neuroevolutionary disorders and the intervention of the arts in their readjustment will be announced; as well as a methodological framework capable of providing modes and means of approach. So this work tries to share knowledge about the interdisciplinarity of the arts and its function in Physical Education classes to enhance the cognitive and psychomotor aggrandizement in boys and girls of Basic General Education.

Author Biographies

Hishochy Delgado Mendoza, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo

Doctorando en Artes y Educación, Universidad de Barcelona, España (2015-2019); Magíster en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica del Ecuador (2012-2015), Especialista en Educación para una Ciudadanía Intercultural + Titulación Universitaria en Interculturalidad para Maestros y Profesores (Doble Titulación), Euroinnova Business School. Centro de formación de postgrados, España. Licenciado en Historia del Arte, Universidad de la Habana, Cuba (2004-2009). Docente e investigador de Apreciación del Arte, Semiótica y Teoría de la Imagen en la Pontifica Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Ecuador.

Dayamy Escalona León, Hospital General Provincial Gustavo Domínguez. Villa Clara

Doctora en Medicina (Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba). Médico residente en el Hospital General Provincial Gustavo Domínguez. Cuba.

Yasselle Ángela Torres Herrera, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo

Doctora en Ciencias Pedagógica (Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba, 2010), Máster en Didáctica del Español y la Literatura (Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba, 2003), Licenciada en Educación, Especialidad Español-Literatura (Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba, 1992). Docente e investigadora en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo. Ecuador.

Mario Rolando Pérez Gómez, Universidad Central de las Villas Marta Abreu, sede en Manicaragua

Doctorando en Ciencias Pedagógicas (Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela Morales, 2017), Máster en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Docente e investigador en la Universidad Central de las Villas Marta Abreu, sede en Manicaragua, Cuba.

Mayelin Madrigal Contrera, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo

Magister en Desarrollo comunitario, Universidad Central de las Villas “Marta Abreu ”Cuba (2008- 2011) Licenciada en Educación, Instituto Superior Pedagógico "Felix Varela" Villa Clara, Cuba (1991- 1996) Especialista en Educación Preescolar ,Escuela Formadora de Maestro "Manuel Ascunce Domenech" Villa Clara, Cuba (1985- 1990) Docente de Metodología de la Lecto- Escritura, Diseño y Evaluación de Proyectos, Orientación Familiar y comunitaria, Artes Liberales, Práctica Pre- Profesional II, en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador , sede Santo Domingo de los Tsáchilas. Ecuador.

References

Díaz, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Trillas.

Fiuza, M.J. y Fernández, M.P. (2013). Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo. Manual didáctico. Madrid: Pirámide.

Fundación CADAH (2018). TDAH y Trastornos del aprendizaje. Recuperado de: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/tdah-y-trastornos-del-aprendizaje.html

Gómez, S. y Vargas, A. (2012). De la danza académica a la expresión corporal. Fundamentos teóricos comunes... Murcia: Diego Marín.

Grocke, D. et al. (2002). Musicoterapia y arteterapia en las enfermedades neurogenerativas. Barcelona: La Caixa.

Habermeyer, Sh. (2001). Cómo estimular con música la inteligencia de los niños. México: Selector.

Hernández, F.J. (2012). Inclusión en Educación Física. Las claves del éxito para la inclusión del alumnado con capacidades diferentes. España: Inde.

https://www.revistaesfinge.com/salud/psicologia/item/1017-el-cerebro-holografico

Ministerio de Educación (2017) Unidad de apoyo a la Inclusión UDAI. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/unidad-de-apoyo-a-la-inclusion-udai/

Tincho (2014). El cerebro holográfico. Recuperado de:

UNESCO (2015) Educación Física de Calidad. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002313/231340S.pdf

Vaillancourt, G. (2012). Música y Musicoterapia. Su importancia en el desarrollo infantil. Madrid: Narcea.

Published

2018-04-07

How to Cite

Delgado Mendoza, . H. ., Escalona León, D., Torres Herrera, Y. Ángela, Pérez Gómez, M. R., & Madrigal Contrera, M. (2018). AN ONTO-EPISTEMOLOGICAL REVIEW FOR THE EDUCATIONAL INCLUSION OF STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES AND NEUROEVOLUTIONARY DISORDERS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(2), 93–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/754

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)