AN ONTO-EPISTEMOLOGICAL REVIEW FOR THE EDUCATIONAL INCLUSION OF STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES AND NEUROEVOLUTIONARY DISORDERS
Keywords:
art; health; physical education; inclusion; learning difficulties; neuroevolutionary disorders.Abstract
Physical Education finds in the Arts a means to strengthen cognitive, physical, sensorial abilities and an awakening of the sensitivity of students. For this reason, music, dance and corporal expression are considered as tools and systemic mechanisms of great utility in the processes of educational inclusion and in the gradual improvement of the health status of students with disabilities. By the way, an onto-epistemological framework that embraces the most representative theories about learning difficulties, neuroevolutionary disorders and the intervention of the arts in their readjustment will be announced; as well as a methodological framework capable of providing modes and means of approach. So this work tries to share knowledge about the interdisciplinarity of the arts and its function in Physical Education classes to enhance the cognitive and psychomotor aggrandizement in boys and girls of Basic General Education.
References
Díaz, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Trillas.
Fiuza, M.J. y Fernández, M.P. (2013). Dificultades de aprendizaje y trastornos del desarrollo. Manual didáctico. Madrid: Pirámide.
Fundación CADAH (2018). TDAH y Trastornos del aprendizaje. Recuperado de: https://www.fundacioncadah.org/web/articulo/tdah-y-trastornos-del-aprendizaje.html
Gómez, S. y Vargas, A. (2012). De la danza académica a la expresión corporal. Fundamentos teóricos comunes... Murcia: Diego Marín.
Grocke, D. et al. (2002). Musicoterapia y arteterapia en las enfermedades neurogenerativas. Barcelona: La Caixa.
Habermeyer, Sh. (2001). Cómo estimular con música la inteligencia de los niños. México: Selector.
Hernández, F.J. (2012). Inclusión en Educación Física. Las claves del éxito para la inclusión del alumnado con capacidades diferentes. España: Inde.
https://www.revistaesfinge.com/salud/psicologia/item/1017-el-cerebro-holografico
Ministerio de Educación (2017) Unidad de apoyo a la Inclusión UDAI. Recuperado de: https://educacion.gob.ec/unidad-de-apoyo-a-la-inclusion-udai/
Tincho (2014). El cerebro holográfico. Recuperado de:
UNESCO (2015) Educación Física de Calidad. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002313/231340S.pdf
Vaillancourt, G. (2012). Música y Musicoterapia. Su importancia en el desarrollo infantil. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Hishochy Delgado Mendoza, Dayamy Escalona León, Yasselle Ángela Torres Herrera, Mario Rolando Pérez Gómez, Mayelin Madrigal Contrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.