VOCATIONAL TRAINING AND THE CHALLENGES OF EDUCATION IN THE 21ST CENTURY. CASE STUDY: PROFESSIONALS IN ADMINISTRATIVE SCIENCES OF ECUADOR
Keywords:
Higher education; human Resources; Government policy; socioeconomic development; Ecuador.Abstract
This research aim is to study the work achievements of the professionals of the field of the administrative sciences, in search of elements that enhance their action before the challenges of the 21st century. The method of quantitative research is applied from a self-critical position, to determine: level of work achievements, potentialities and weaknesses of the current professional profile; and the determination of the competencies required for their efficient development in the scenario of Ecuador's productive conversion. 120 managers from the provinces of Esmeraldas and Manta were selected to participate in a self-evaluation process. Additionally, 35 employers evaluate the abilities of the group studied in confrontation with the national productive matrix opportunities. The collected data indicate that the competences to be promoted are: identification of business opportunities, role of trainer and innovation in productive processes; but, attitudes to work in diversity and adverse conditions of work are added.
References
Almonacid, P., Montes, I., & Vásquez, J. (2009). Un análisis factorial para evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados: un estudio de caso. Ecos de Economía No 29, 97-126.
Arnaz, J. (1981). La planeación curricular. México: Trillas.
Corral, K., Santos, B., y Villafuerte, J. (2014). Situación de la inclusión educativa en el cantón Manta. Disponible en http://www.uv.es/gem/gemeduco /publicaciones /Educaci% C3%B3n_inclusiva_familia_escuela_y_estilos_educativos_familiares.pdf
Díaz-Barriga, Ángel. y Garduño, José María. (2014). Desarrollo del curriculum en América Latina. Editorial. Norma. Recuperado en http://www.saber.ula.ve /bitstream/123456789/40185/1/resena6.pdf
Glazman, R., & De Ibarrolla, M. (1978). Diseño de Planes de estudio. México: CISE-UNAM.
Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2010). Censo de Población y Vivienda . Quito: INEC.
Johnson, H. (1970). Curriculum y educación. Buenos Aires: Roquel.
Medina, M. (2013). El Diseño Curricular y sus interacciones. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo(11), 1-14. Mendoza, F. (2014). El currículo, nuevas formas de mirarlo. Editorial Publish DM. Mendoza. F, y Reyes, A. (2015). Hacia la formación del nuevo docente: Tendencias y horizontes. Editorial Española. Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo (1992). La Asamblea General adopta la Agenda 2021 para el Desarrollo Sostenible. Disponible en http://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21/agenda21spchapter1.htm Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2015). La Asamblea General adopta la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Disponible en http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
Perea, A. (2008). Estrategias de desarrollo académico planteadas para el Proyecto Educativo del Programa de Arquitectura de la Universidad Piloto. 38-60.
Porra, F., Chapa, H., & Grado, C. (2012). Estudio de Egresados de la licenciatura en Administración de Financiera 2007-2010. Chihuahua: Universidad Autónoma de Chihuahua.
República del Ecuador (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: RO.
República del Ecuador (2011). Reglamento a la Ley Orgánica de Educación Superior. Quito: RO.
República del Ecuador (2013). LEY ORGÁNICA DE LA EDUCACIÓN INTERCULTURAL DE ECUADOR. RECUPERADO EN: HTTPS://EDUCACION.GOB.EC/LEY-ORGANICA-DE-EDUCACION- INTERCULTURAL-LOEI/
República del Ecuador (2013). Plan Nacional del Buen Vivir. Quito: SENPLADES.
Rojo, N. (1999). Pertinencia social de los programas académicos de perfil gerencial en el sector salud. Revista Cubana Educación Superior, 70-79.
Salinas-Fernández, D. (1995). Curriculum, racionalidad y discurso didáctico. En M. Poggi, Apuntes y aportes para la gestión curricular. Buenos Aires: Kapelusz.
UNESCO. (2000). Desafíos de la educación. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Villafuerte, J., Rezavala, N. y Lucio, F. (2016). LOS PRODUCTORES DE THEOBROMA CACAO Y LA VIOLENCIA EN LA FRONTERA ECUADOR-COLOMBIA. Disponible en http://utelvt.edu.ec/ojs/index.php/is/article/view/139
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Jhonny Saulo Villafuerte, Roxana Ivonne Benítez, Oswldo Alberto Franco Chávez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.