A PEDAGOGICAL INTERVENTION MEDIATED BY ICT: CONTRIBUTION FOR THE IMPROVEMENT OF ENGLISH IN STUDENTS OF FIFTH GRADE

Authors

  • Fanny Teresa Almenárez-Moreno Universidad de La Sabana
  • Gloria Esperanza Ortega-Melo Colegio República de México, Institución Educativa Distrital de la Secretaría de Educación del Distrito de Bogotá.

Keywords:

Learning environment; human development; Didactic of English; educational project mediated by ICT; teaching English learning.

Abstract

The article presents the results obtained in the research that was developed in the Colegio República de México, District Educational Institution in Bogotá. With a sample of 7 fifth grade students. The main objective was to analyze how a pedagogical intervention mediated by ICT, contributes to the improvement of the reading and the learning of vocabulary in English of the students. He started with a diagnostic test in order to identify his level of reading comprehension and vocabulary in English. Secondly, a pedagogical intervention was designed and implemented and then materialized in a learning environment mediated by ICT. The research showed that, the learning environment mediated by ICT, was a factor that contributed to the improvement of reading and learning of vocabulary in English of the students of the institution, it was also a teaching-learning strategy that generated motivation in the fifth grade students, who benefited because they found a learning space different from the traditional, in which they had access to the internet and a blog where they could practice vocabulary in English through online exercises, digital readings with animation, games, PowerPoint presentations, use of programs such as Word and Paint, and activities that sought their interaction with the computer, in a different class than technology and computer science, in this case in the English class.

Author Biographies

Fanny Teresa Almenárez-Moreno, Universidad de La Sabana

Docente de vocación y formación. profesora de planta del Centro de Tecnologías para la Academia de la Univwersidad de La Sabana, con Maestría en Educación.

Gloria Esperanza Ortega-Melo, Colegio República de México, Institución Educativa Distrital de la Secretaría de Educación del Distrito de Bogotá.

Profesora de la Secretaría de Educación del Distrito (SED), Magíster en Proyectos Educativos Mediados por TIO de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia, Sur América.

References

Almenárez-Moreno, F. (2015). Desarrollo humano, TIC y educación. Documento de trabajo proyecto de investigación profesoral. Universidad de La Sabana.

Álvarez-Gayou, J. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y Metodología. Páidos Educador.

Arroyo, R. (1998). Intervención didáctica en procesos lectores desde la perspectiva intercultural. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, (16), 267-295. Barrera, I. (2009). Motivación a la lectura en el aula de inglés. Revista digital Innovación y Experiencias Educativas, (22), 1-8.

Campoy, T., & Gomes, E. (2009). 10 Técnicas e Instrumentos cualitativos de Recogida de Datos. EOS.

Cardoza, S. M. (2012). Investigación desde la acción pedagógica. Investigación Acción I. Perú. Obtenido de http://es.calameo.com/read/00066988433c2e4d781f7

Centro Virtual Cervantes. (2014). Centro Virtual Cervantes. Recuperado el 14 de Julio de 2014, de Biblioteca del profesor, Diccionario de términos clave de ELE: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/ensenanzaasistordenador.htm

Hernández, M. Á. (2009). La integración de las TIC en la didáctica y el currículum de Lenguas Extranjeras: marco teórico e investigación evaluativa del profesorado de los IES de Cantabria en el curso 2006-2007. Tesis doctoral , Universidad Nacional de educación a distancia , Cantabria . Obtenido de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Filologia-MAhernandez/Documento.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. d. (2010). Métodología de la Investigación. México: McGRAW-HILL

IBERTIC. (s.f.). Manual para la evaluación de proyectos de inclusión de TIC en educación. Obtenido de www.ibertic.org/evaluacion/pdfs/ibertic_manual.pdf

Jiménez, L., & Santander, L. (2011). Las TIC en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Colegio Madrid, AC, 1-11.

Kong, A. (2006). Connections between L1 and L2 readings: Reading strategies used by four Chinese adult readers. The Reading Matrix, 6, 2: 19-45. Luque, G. (2011). Cómo explotar textos para trabajar la lectura en el aula de lengua extranjera (inglés). Ejercicios para fomentar la creatividad y la imaginación. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (15), 233-245.

Martínez, P. (2006). La presencia de las Tecnologías de Información y Comunicación en el aula de inglés de secundaria: Descripción del marco contextual y análisis de la motivación de los alumnos. Tesis Doctoral, Universidad de Alicante, Barcelona. Obtenido de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/35009/1/PMR_TESIS.pdf

Mejía, J. (2004). Sobre la investigación cualitativa. Nuevos conceptos y campos de desarrollo. Investigaciones Sociales , VIII(13), 277-299. Obtenido de http://www.acuedi.org/ddata/3586.pdf

MEN. (2006). Colombia Aprende . Recuperado el 15 de Octubre de 2014, de Programa Nacional de Bilingüismo: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/article158720.html

Muñoz, G. J., & Jaramillo, Z. (2013). Aprendiendo inglés con las TIC una gran experiencia vas a vivir. Tesis de Pregrado , Universidad Católica de Manizales , Facultad de Educación, Manizales . Obtenido de http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/677/Jeny%20Liliana%20Munoz%20Garces.pdf?sequence=1 Nunan, D. (1991). Language teaching methodology (Vol. 192). New York: Prentice hall.

Nunan, D. (1998). En Second language teaching and learning (1 ed., págs. 221-233). Boston: Heinle & Heinle Publishers.

Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching . En D. Nunan, What is task-based language teaching? (págs. 6-10). Cambridge University Press. Obtenid de http://www.anaheim.edu/media/files/TESOL/Nunan/whatIsTaskBasedLanguageTeaching_CUP.pdf

Oxford, R. L., & Scarcella, R. C. (1994). Second language vocabulary learning among adults: State of the art in vocabulary instruction. System, 22(2), 231-243.

Pila, C. J. (2012). La motivación como estrategia de aprendizaje en el desarrollo de las competencias comunicativas de los estudiantes del I-II nivel de inglés del Convenio Héroes del Cenepa-ESPE de la ciudad de Quito en el año 2012. Diseño de una Guía de Estrategias Motivac. Tesis de Maestría, Universidad de Guayaquil, Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/1659/1/TESIS%20COMPLETA%20DE%20MOTIVACION.pdf

PNUD. (1990). Desarrollo Humano Informe 1990. (A. García, Trad.) Bogotá, Colombia : Tercer Mundo Editores . Obtenido de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_1990_es_completo_nostats.pdf

Richards, J. (2006). Communicative Language Teaching Today. New York: Cambridge University Press.

Richards, J., & Rodgers, T. (1986). En Approaches and Methods in Language Teaching (15 ed., pág. 120). Cambridge: Cambridge Univers ity Press.

Secretaría de Educación de Bogotá. (2011). Reorganización curricular por ciclos. Referentes conceptuales y metodológicos (Segunda ed.). Bogotá : Imprenta Nacional. Obtenido de http://www.redacademica.edu.co/archivos/redacademica/colegios/politicas_educativas/ciclos/Cartilla_Reorganizacion_Curricular%20por_ciclos_2da_Edicion.pd

Published

2018-03-22

How to Cite

Almenárez-Moreno, F. T. ., & Ortega-Melo, G. E. (2018). A PEDAGOGICAL INTERVENTION MEDIATED BY ICT: CONTRIBUTION FOR THE IMPROVEMENT OF ENGLISH IN STUDENTS OF FIFTH GRADE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 189–210. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/741

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos