QUALITATIVE ANALYSIS OF THE CONTRIBUTIONS FOR CUBAN EDUCATION OF HIGHLIGHTED EDUCATORS OF THE CENTURY XX

Authors

  • Miriam Lannes González Universidad Agraria de La Habana
  • Ileana Miranda Cabrera Centro Nacional de Sanidad Agropecuaria
  • Leonor Pérez Zaballa Universidad Agraria de La Habana

Keywords:

Contribution to Cuban education; outstanding educators of the XX century; relation of qualitative variables.

Abstract

From the multimedia: contribution to Cuban education, a characterization for period, science, catch, type, educational level and dimension was realized. A multiple correspondence factor analysis enabled a qualitative analysis for provinces. We observed an increment of the number of contributions after 1975 until 1990, year which produce of the economic situation in the country has seen itself a decrement. The bigger contributions have been in the field of the pedagogic sciences in comparison with the rest of sciences: Social, agrarian, exact, humanities, engineering, and medicine. It is appraised like most than 76 % of the contributions were implemented. In general, the branch of minor contribution is the sports. The provinces of bigger contribution in the sphere of Science and with national and international reach were Artemisa, Mayabeque, Havana, Matanzas, Camagüey and Santiago of Cuba. The work establishes guidelines to foment the interchange between provinces and to promote the technical training and the contribution of new ideas at different branches of knowledge.

Author Biographies

Miriam Lannes González, Universidad Agraria de La Habana

Doctora en Ciencias Veterinarias por la Escuela Superior de Veterinaria de Kosice, Checoslovaquia. Profesor consultante del Centro de Estudios de Educación Superior Agropecuaria. Personalidad de la Educación Superior Cubana. Miembro del Consejo Científico Ramal de Educación de la Universidad y del Consejo Científico Nacional de la Asociación de Pedagogos de Cuba. Profesora Titular de la Universidad Agraria de La Habana. Cuba.

Ileana Miranda Cabrera, Centro Nacional de Sanidad Agropecuaria

Doctora en Ciencias Agrícolas. Máster en Matemática Aplicada. Miembro del Consejo Científico del centro y del comité académico de maestría. Biomatemática y de la Maestría Sanidad Vegetal. Miembro del comité académico del doctorado en Biometría. Investigadora Titular del Centro Nacional de Sanidad Agropecuaria. La Habana. Cuba.

Leonor Pérez Zaballa, Universidad Agraria de La Habana

Doctora en Ciencias Sociológicas de la Universidad de La Habana. Coordinadora del Programa de Maestría en Educación Superior. Miembro del comité doctoral del programa de doctorado en Ciencias de la Educación. Miembro del Consejo Científico Ramal de Educación de la Universidad. Profesora Titular de la Universidad Agraria de La Habana. Cuba.

References

Buenavilla, Recio (1995): «Historia de la Pedagogía en Cuba». Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Colegio de Profesores de Chile (2002). «Avances del Sistema educativo cubano», Docencia, 17, pp 21-27.

Di Rienzo, Julio, Casanoves, Fernando, Balzarini, Mónica, Gonzalez, Laura, Tablada, Margot, Robledo, Carlos Walter. Sosftware InfoStat, Grupo InfoStat, FCA, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. <http://www.infostat.com.ar> [6/6/2016].

González, Nydia, Torres, Enia Rosa, Cazado, Delci, Lannes, Miriam y Bernabé, Mariana (2011). «Curso41: Aportes de los educadores destacados del siglo XX a la pedagogía Buenavilla, Recio (1995): «Historia de la Pedagogía en Cuba». Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Colegio de Profesores de Chile (2002). «Avances del Sistema educativo cubano», Docencia, 17, pp 21-27.

Di Rienzo, Julio, Casanoves, Fernando, Balzarini, Mónica, Gonzalez, Laura, Tablada, Margot, Robledo, Carlos Walter. Sosftware InfoStat, Grupo InfoStat, FCA, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. <http://www.infostat.com.ar> [6/6/2016].

González, Nydia, Torres, Enia Rosa, Cazado, Delci, Lannes, Miriam y Bernabé, Mariana (2011). «Curso41: Aportes de los educadores destacados del siglo XX a la pedagogía Buenavilla, Recio (1995): «Historia de la Pedagogía en Cuba». Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

Colegio de Profesores de Chile (2002). «Avances del Sistema educativo cubano», Docencia, 17, pp 21-27.

Di Rienzo, Julio, Casanoves, Fernando, Balzarini, Mónica, Gonzalez, Laura, Tablada, Margot, Robledo, Carlos Walter. Sosftware InfoStat, Grupo InfoStat, FCA, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. <http://www.infostat.com.ar> [6/6/2016].

González, Nydia, Torres, Enia Rosa, Cazado, Delci, Lannes, Miriam y Bernabé, Mariana (2011). «Curso41: Aportes de los educadores destacados del siglo XX a la pedagogía cubana». Sello editor Educación cubana. Ministerio de Educación Superior, La Habana, 36p.

Hernández, Alejandrina (2004). «Educar para la sabiduría: propuesta de Alfred North White Head». Revista Digital Universitaria, 5, 1 < http://www.paginaspersonales.unam.mx/files/2111/Publica_20150623165201.pdf > [10,5, 2017].

Nuñez, Nestor (2012). «Cuba, su aporte a la educación en el planeta». Red Voltaire. < http://www.voltairenet.org/article/76824.html> [9,6, 2017].

Remolina, De Cleves Nahyr y Velázquez, Bertha (2006). «El maestro como formador y cultor de la vida». Red Tabula Rasa de Colombia. <http://site.ebrary.com> [10,5, 2017].

Spross, V. y Van Ahn, M. (2015). « ¿Cómo estamos en educación? Indicadores educativos de Guatemala». Planes de gobierno del 2016-2020, Guatemala.

UNESCO. (2015). «La educación para todos 2000-2015. Logros y Desafíos». UNESCO, < http://unescodoc.unesco.org/imagenes/0023/002324/232435s.pdf > [10,5, 2017].

Published

2018-03-22

How to Cite

Lannes González, M. . ., Miranda Cabrera, I., & Pérez Zaballa, L. (2018). QUALITATIVE ANALYSIS OF THE CONTRIBUTIONS FOR CUBAN EDUCATION OF HIGHLIGHTED EDUCATORS OF THE CENTURY XX. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 9(1), 171–180. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/739

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos