TEACHING THE COMPREHENSION OF THE TEXT OF MATHEMATICAL PROBLEMS WITH THE USE OF THE RULE OF THREE COMPOSED IN THE BASIC EDUCATION CAREER

Authors

  • Gregory Naranjo Vaca
  • Lizette Pérez Martínez
  • Lida Sánchez Ramírez

Keywords:

Methodology of continuous interpretation, quantitative and qualitative relations, common language and algebraic language.

Abstract

He paper pursues the argumentation of an alternative methodology to the traditional methodologies for the teaching of mathematics in students of basic education. It would be instrumental in the teaching of this science of a continuous interpretation of the text in which the mathematical problem is presented with a common language, which would lead to the gradual translation of the same by a mathematical language, in the case of the use of the rule of three composed. In this way, a connection would be established between the qualitative and quantitative relations of the objective reality through the common and algebraic language respectively to give quicker and simplified solutions to those problems, which would stimulate the learning of this matter, as it would be more linked specific situations in the students' lives.

Author Biographies

Gregory Naranjo Vaca

Licenciado en Educación General Básica mención Matemática en el 2015, trabaja en la Universidad Técnica de Machala. Actualmente es aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas en la Universidad de Oriente.

Lizette Pérez Martínez

Directora del Centro de Estudios de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Lida Sánchez Ramírez

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la Facultad de Cultura Física. Universidad de Oriente.

References

Agencia Ejecutiva en el ámbito Educativo, Audiovisual y Cultural Eurydice (2012). La enseñanza de las matemáticas en Europa: retos comunes y políticas nacionales. Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa (CNIIE). Disponible en : http://www.eacea.ec.europa.eu/education/ eurydice/documents/thematic_reports/132ES_HI.pdf. [Consultado julio 2017].

El nuevo Informe de Progreso Educativo del Ecuador 2010. Disponible en : http://www.educiudadania.org/informe-de-progreso-educativo-ecuador2010. [Consultado julio 2017].

Guallichico L., (2012). Propuesta alternativa de un manual sobre modernas estrategias de aprendizaje de la Matemática, y su incidencia en el mejoramiento del rendimiento académico de los estudiantes del décimo año de Educación Básica E, de la Institución Universitaria Odilo Aguilar de la ciudad de Quito en el período 2010-2011. Tesis en opción a la licenciatura en Educación). Disponible en : http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/ 1877. [Consultado en julio 2017].

Hurtado Larrea O., (2006). Sistema de Educación Superior del Ecuador. Disponible en: http://www.:tuning.unideusto.org/tuningal/images/ stories/.../ecuador_doc.pdf. [Consultado junio 2017].

Informe de Progreso Educativo Ecuador (2006). Disponible en: http://www.oei.es/historico/quipu/ecuador/preal_ecuador2006.[Consultado julio 2017].

Informe de Progreso Educativo Ecuador (2006). Disponible en: http://www.oei.es/historico/quipu/ecuador/preal_ecuador2006.[Consultado julio 2017].

Kline M. (1992). El pensamiento matemático de la antigüedad a nuestros días. Madrid: Alianza.

Mario O. (2014). Razonamiento, solución de problemas matemáticos y rendimiento académico Tesis en opción al grado científico de Doctor en Educación. Universidad de San Andrés Escuela de Educación. Disponible en: http://www.hdl.handle.net/10908/10908. [Consultado julio 2017].

Paltan G y Quilli K., (2011). Estrategia Metodológica para desarrollar el razonamiento lógico matemático en los niños y niñas del cuarto año de educación básica de la escuela “Martín Welte” del Canton Cuenca en el año lectivo 2010-2011. Tesis en opción de licenciado en educación Básica General. Disponible en: http://www/dspace.ucuenca.edu.ec/ bitstream/123456789/1870/1/teb60.pdf. [Consultado en julio 2017].

Portilla R., A. (2002). La formación docente del profesorado universitario: perfil y líneas de formación. Tesis Doctoral en Red. Disponible en: http://www.hdl.handle.net/10803/5017. [Consultado mayo 2017].

Vargas, F.L. (2012). La Formación Docente de Profesores Universitarios. Disponible en: https://www.abebooks.com/Formacion-Docente. [Consultado mayo 2017].

Farfan O. (1985). Matemática Básica. Perú: Editorial San Marcos.

Published

2017-11-03

How to Cite

Naranjo Vaca, G. ., Pérez Martínez, L., & Sánchez Ramírez, L. (2017). TEACHING THE COMPREHENSION OF THE TEXT OF MATHEMATICAL PROBLEMS WITH THE USE OF THE RULE OF THREE COMPOSED IN THE BASIC EDUCATION CAREER. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 213–226. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/722

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial