THE POSTDOCTORATE, IT’S RELATION TO THE DOCTORAL TRAINING AND THE DEVELOPMENT OF RESEARCH PROJECTS. EXPERIENCES OF THE UNIVERSITY OF THE EAST

Authors

  • Lizette Pérez Martínez Universidad de Oriente.
  • omero Calixto Fuentes González

Keywords:

Postdoctoral; scientific training; theoretical thinking; research projects

Abstract

The experience of the Center for the Study of Higher Education “Manuel F.
Gran" is presented in conducting postdoctoral programs from the academic
year 2007 - 2008, from its conceptualization as a process of scientific and
professional development that is based on specialized research advanced
scientific high level of generalization, which leads to the development of
theoretical thinking, which transcends phenomenal epistemic systematization
and in scientific research.
The training is based on a conception of scientific assisted self-training , in
which the doctor a group of researchers developing a scientific and academic
work, with relevant results and lead to the development of research projects
and the training of doctors is integrated into the various branches of culture.
The epistemological basis of this level of scientific training, the diversity of
structures and management program is developed from the Centers for
University Studies.

Author Biographies

Lizette Pérez Martínez, Universidad de Oriente.

Directora del Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Profesora Titular. Vicerrectora Docente de la Universidad de Oriente del 2003 al 2012. Tiene 37 años de experiencia
como docente, 35 de ellos en la Educación Superior. Ha dirigido 13 tesis de maestrías, y 20 de doctorados con
resultados excelentes. Vicepresidente del Tribunal Nacional de Ciencias Pedagógicas con Sede en La Universidad de
Oriente. Tiene más de 15 publicaciones en los últimos cinco años.

omero Calixto Fuentes González

Doctor en Ciencias. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor de Merito. Profesor Titular. Investigador Titular,
Director del centro de Estudios de Educación Superior por más de 20 años. Presidente del Tribunal Nacional de
Ciencias Pedagógicas por más de 15 años. Ha dirigido más de 70 tesis de doctorado que se han defendido en el
Tribunal de Ciencias Pedagógicas y en el de Economía. Tiene ocho libros publicados en Cuba y Ecuador, más 15
publicaciones en los últimos cinco años.

References

Fuentes, H. et. al. (2011). La formación en la Educación Superior. Desde lo

holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico,

ISBN 978-959-207-444-6. Editorial UO. (Soporte magnético).

Fuentes, H. et. al. (2013). Temas de investigación científica de avanzada. Texto

de apoyo al curso en soporte magnético. CeeS. Universidad de Oriente. (Soporte

magnético).

Fuentes, H. (2014). La formación de postgrado, reto actual en la formación de

doctores y posdoctores. Soporte magnético. CeeS. UO. (Soporte magnético).

AUIP. (2009). Hacia un nuevo paradigma de formación postgradual en américa

latina. Universidad de mar del Plata. República de la Argentina.

Fuentes H, Pérez L. (2013) la investigación científica en las universidades. Un

acercamiento a la formación de investigadores. 01-10 Revista Colegio

Universitario. Ediciones universitarias Vol. 2, núm. 3 (2013), ISSN 2307-7522

Fuentes H, Pérez L. (2013) la dinámica cultural de la universidad, una mirada

actual, 270-283 Revista Santiago, No 4, Edición universitaria e-ISSN:

, Revista Santiago No 3, 132, 2013.

Fuentes H, Pérez L. (2014). Proyección e impacto de los centros de estudios de

educación superior: experiencias en la Universidad De Oriente, en Universidad

ISBN: 978-959-207-489-7.

Torres-Cuevas Eduardo. (2004). Historia del pensamiento cubano: Orígenes y

formación del pensamiento cubano. Historia (Editorial de Ciencias Sociales),

Digitalizado 17 Dic 2010, ISBN 590606717, 9789590606717

Published

2017-11-03

How to Cite

Pérez Martínez, . L. ., & Fuentes González, omero C. (2017). THE POSTDOCTORATE, IT’S RELATION TO THE DOCTORAL TRAINING AND THE DEVELOPMENT OF RESEARCH PROJECTS. EXPERIENCES OF THE UNIVERSITY OF THE EAST. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(7), 49–60. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/711

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial