INTERDISCIPLINARITY IN EDUCATION RESEARCH
Keywords:
interdisciplinary, educational research, transdisciplinary, Psychodidactics, PsychopedagogicsAbstract
Interdisciplinary orientation has become lately a preponderant and evident manifestation of educational research due to the current scientific development, in particular in educational research. Many of the researchers in this field claim that they follow an interdisciplinary position, but in fact their aspirations are rarely confirmed because of its complexity, and of a relatively unawareness about its characteristics, specifically of the educational formative processes. The aim of this article is to offer theoretical elements about the characteristics of interdisciplinary conceptions and their fundamental manifestations in educational research. Among the basic arguments given here, reference is made to the scientific requirements, of epistemological nature, in order to assume a true interdisciplinary conception, the first manifestations of interdisciplinary conception within educational sciences and their later impact, above all the influence of Vigostky’s historic-cultural school of thought, enriched by his followers, in which culture, in its broader sense, plays an important role regarding its impact on psychology, pedagogy, and didactics as particular sciences, mainly in Iberoamerica and, more specific, in Cuba.
References
Addine, F. y otros (2002) Principios para la dirección del proceso pedagógico. En Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación. Addine F. y otros (2007) Didáctica: Teoría y Práctica. La Habana: Pueblo y Educación. Albert, M. J. (1997) La integración de saberes e interdisciplinariedad, un reto para la formación. En: Colectivo de Autores INTEGRACIÓN DE SABERES E INTERDISCIPLINARIEDAD. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia, Álvarez, M. (2004) La interdisciplinariedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. En Álvarez, M. (comp.) INTERDISCIPLINARIEDAD. UNA APROXIMACIÓN DESDE LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. Aznar, P. y Angels, M. (2009) La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de las universidades, Madrid. REVISTA EDUCACIÓN, número extraordinario, 219-237. Bolívar, A. (2008) Didáctica y currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Achidona (Málaga): Aljibe. Borbonat, J. (1997) Concepción de la interdisciplinariedad en los distintos niveles educativos. En Colectivo de Autores INTEGRACIÓN DE SABERES E INTERDISCIPLINARIEDAD. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Castro, L. (2000) Diccionario de Ciencias de la Educación. Lima. Ceguro Editores.
Colectivo de Autores (1994) Carta de la transdisciplinariedad. Disponible en: www.filosofia.org/cod/c1994tra.htm (Consultado el 7 de Marzo de 2011) Davídov, V. (1986) Los principios de la enseñanza en la escuela del futuro. En Antología de la Psicología Pedagógica y de las Edades. La Habana: Pueblo y Educación. Davídov, V. (1988) La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso. Davídov, V. y Slobódchnikov, V. (1991) La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. En Mudrik. A. V. (comp.) LA EDUCACIÓN Y LA ENSEÑANZA: UNA MIRADA AL FUTURO. Moscú. Editorial Progreso. Didrikisson, A. (2010) Una nueva universidad para la sociedad del conocimiento. REVISTA TEMAS, No. 57, 33-41. Fariñas, G. (2005) Psicología, Educación y Sociedad. La Habana: Félix Varela. Fariñas, G. (2008) Maestro. Para una didáctica del aprender a aprender. La Habana: Félix Varela. Fernández, M. (1994) Las tareas de la profesión de enseñanza. Madrid: El Siglo XXI, Española, S.A. Fiallo, J. (2004) La interdisciplinariedad: un concepto "muy conocido". En Álvarez, M. (comp.) INTERDISCIPLINARIEDAD. UNA APROXIMACIÓN DESDE LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS. La Habana. Editorial Pueblo y Educación. González Rey, F. y Mitjáns, A. (1989) La personalidad. Su educación y desarrollo. La Habana.Pueblo y Educación. Lenoir, Y. y Hasni, A. (2004) La interdisciplinaridad: por un matrimonio abierto de la razón, de la mano y del corazón, REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN. Nº 35, 167-185. Marín, R. (1997) La interdisciplinariedad e integración de saberes. En Colectivo de Autores INTEGRACIÓN DE SABERES E INTERDISCIPLINARIEDAD. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Mañalich, R. (2000) Interdisciplinariedad: un problema pedagógico. REVISTA BIMESTRE CUBANA, Vol. LXXXVIII, Época III, No. 13, 85-96.
Medina, A. y Domínguez, M. (2009) Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación. Madrid: Editorial Universitaria, S. A. UNED, Merani, A. (1983) Psicología, dialéctica y educación. COLECCIÓN CUADERNOS DE CULTURA PEDAGÓGICA. México: Universidad Pedagógica Nacional. Morín, E. (2003) Articular las disciplinas: la antigua y la nueva transdisciplinariedad, ITINERARIO EDUCATIVO, No. 39-40, 189-205. Ortiz, E. y Mariño, M. (2007) La psicodidáctica como enfoque interdisciplinario del proceso de enseñanza-aprendizaje universitario. REVISTA ELECTRÓNICA PEDAGOGÍA UNIVERSITARIA, Vol. XII, No. 3. Ortiz, E. y Mariño, M. (2009) Fundamentos psicodidácticos de la educación superior cubana. En Colectivo de Autores FUNDAMENTOS DIDÁCTICOS DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR CUBANA. SELECCIÓN DE LECTURAS. La Habana: Félix Varela.
Ortiz, E. (2009) La psicodidáctica y las contradicciones dialécticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. REVISTA IBEROAMERICANA DE EDUCACIÓN, Vol. 50, No. 1, julio, Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/2871Ortiz.pdf (Consultado 7 de julio 2009) Otero, J. (1985) El aprendizaje de los conceptos científicos en los niveles medio y superior de la enseñanza. REVISTA EDUCACIÓN, No. 278, Sep.-Dic. 39-66. Quintana, J. M. (1997) La interdisciplinariedad en ciencias de la educación. En Colectivo de Autores INTEGRACIÓN DE SABERES E INTERDISCIPLINARIEDAD. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Rico, P. y otros (2004) Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador en la escuela primaria. La Habana: Pueblo y Educación. Ruiz, M. (1997) La integración de saberes, clave para la formación integral. En Colectivo de Autores INTEGRACIÓN DE SABERES E INTERDISCIPLINARIEDAD. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Sacristán, J. G. (1988) La integración de la teoría del aprendizaje en la teoría y práctica de la enseñanza. En Colectivo de Autores LECTURAS DE APRENDIZAJE Y ENSEÑANZA. Madrid: Fondo de Cultura Económica. Colección Paideia. Salazar, D. (2004) La interdisciplinariedad como tendencia en la enseñanza de las ciencias. En Álvarez, M. (comp.) INTERDISCIPLINARIEDAD. UNA APROXIMACIÓN DESDE LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS. La Habana: Pueblo y Educación. Salazar, D. y Addine, F. (2004) La interdisciplinariedad y su enfoque sistémico para el trabajo científico en la enseñanza de las ciencias. En Álvarez, M. (comp.) INTERDISCIPLINARIEDAD UNA APROXIMACIÓN DESDE LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LAS CIENCIAS. La Habana: Pueblo y Educación. Santibáñez, E. (2003) Psicolingüística de la interacción educativa. El uso del lenguaje en el aula. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra, S.A. Silvestre, M. (1999) Aprendizaje, educación y desarrollo. La Habana: Pueblo y Educación. Silvestre M. y Zilberstein J. (2003) Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación, Titone, R. (1981) Psicodidáctica. Madrid: Narcea, D. L. Valera, O. (1997) Problemas actuales de la Pedagogía y la Psicología pedagógica. Monografía. Zilberstein, J. (2004) Aprendizaje desarrollador. La Habana: Editorial Universitaria.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Emilio Alberto Ortiz Torres
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.