RESULTS OF THE REDESIGN OF THE CAREER OF EXPERIMENTAL SCIENCES IN PEDAGOGY OF MATHEMATICS AND PHYSICS

Authors

  • Gabriel Rodolfo García Murillo Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo
  • Mirian Elena Alcívar Cruzatty Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo
  • Francis Benjamín Gorozabel Chata Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo
  • Tito Alberto Gorozabel Chata Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo

Keywords:

Redesign; Formative process; innovation; Pedagogy; Curriculum.

Abstract

The present work contemplates the obligatory parts that must have a proposal of Curricular Redesign for the Race of Experimental Sciences in Physical Mathematics Pedagogy, that consists in a deep change in the curriculum, that is to say a new proposal of profile, to a reformulation of the plan of Study, which allows to account for the new profile proposed. The article is composed of three main parts: introduction, development and conclusions, highlighting descriptions of processes and results of a working group of teachers who have developed a project of teaching innovation where relevant improvements are verified, both in the process of Teaching, as in academic results. The collaborative work of the teaching staff has been a key support factor for the development of the redesign and for the success of the results. The conclusions of the article consider that in order to launch the present redesign project was analyzed and approved by the ESC, where the design of improving quality training, coherence in the training process, the coherence of training policy Professional of the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences, suitable for the articulation between undergraduate and postgraduate, that responds to the solution of the problems of our surroundings.

Author Biographies

Gabriel Rodolfo García Murillo, Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo

Profesor a Tiempo Completo. Vice-Decano de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo. Ecuador.

Mirian Elena Alcívar Cruzatty, Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo

Profesora Agregada a Tiempo Completo del Instituto de Ciencias Básicas de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo. Ecuador.

Francis Benjamín Gorozabel Chata, Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo

Profesor Principal a Tiempo Completo. Director del Instituto de Ciencias Básicas de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo. Ecuador.

Tito Alberto Gorozabel Chata, Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo

Profesor Principal a Tiempo del Instituto de Ciencias Básicas de la Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo. Ecuador.

References

Aizpuru, M. (2008). La persona como eje fundamental del paradigma humanista. Acta Educativa, 18, 33-40.

Álvarez, Y. (2006) ¡Auxilio. No Puedo Con La Matemática! Revista Iberoamericana de Educación Matemática Equisangulo, 2 (1), 4-16.

Cardona, M.C. (2002). Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Universidad de Alicante. Madrid: Editorial EOS.

CONEA-CEAACES. (2011). Modelo general para la evaluación de carreras con fines de acreditación. Recuperado de http://www.uta.edu.ec/v2.0/pdf/ externos/modelo-general-evaluacioncarreras.pdf

Galvis, R; Fernández, B; Valdivieso, M. (2007). Construcción de perfil por competencias bajo el enfoque del marco lógico. Caracas: Taller presentado en el Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior.

Guzmán, J.C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos, 33(spe), 129-141. Recuperado en 05 de septiembre de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500012&lng=es&tlng=es

Hativa, N. (2000), Teaching for Effective Learning in Higher Education, Dordrecht/Boston/ London, Kluwer Academic Publishers.

Pacheco, L. y Pacheco, R. (2015). Evolución de la Educación Superior en el Ecuador. La Revolución Educativa de la Universidad Ecuatoriana., Pacarina del Sur, 6(23), 2007-2309.

Ramírez, R. (2013). Hacia la constitucionalización de la sociedad del buen vivir, Tercera Ola De Transformación De La Educación Superior En Ecuador, SENESCYT.

Published

2017-08-31

How to Cite

García Murillo, . G. R. ., Alcívar Cruzatty, M. E., Gorozabel Chata, F. B., & Gorozabel Chata, T. A. (2017). RESULTS OF THE REDESIGN OF THE CAREER OF EXPERIMENTAL SCIENCES IN PEDAGOGY OF MATHEMATICS AND PHYSICS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(3), 91–118. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/630

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos