RESULTS OF THE REDESIGN OF THE CAREER OF EXPERIMENTAL SCIENCES IN PEDAGOGY OF MATHEMATICS AND PHYSICS
Keywords:
Redesign; Formative process; innovation; Pedagogy; Curriculum.Abstract
The present work contemplates the obligatory parts that must have a proposal of Curricular Redesign for the Race of Experimental Sciences in Physical Mathematics Pedagogy, that consists in a deep change in the curriculum, that is to say a new proposal of profile, to a reformulation of the plan of Study, which allows to account for the new profile proposed. The article is composed of three main parts: introduction, development and conclusions, highlighting descriptions of processes and results of a working group of teachers who have developed a project of teaching innovation where relevant improvements are verified, both in the process of Teaching, as in academic results. The collaborative work of the teaching staff has been a key support factor for the development of the redesign and for the success of the results. The conclusions of the article consider that in order to launch the present redesign project was analyzed and approved by the ESC, where the design of improving quality training, coherence in the training process, the coherence of training policy Professional of the Faculty of Philosophy, Letters and Education Sciences, suitable for the articulation between undergraduate and postgraduate, that responds to the solution of the problems of our surroundings.
References
Aizpuru, M. (2008). La persona como eje fundamental del paradigma humanista. Acta Educativa, 18, 33-40.
Álvarez, Y. (2006) ¡Auxilio. No Puedo Con La Matemática! Revista Iberoamericana de Educación Matemática Equisangulo, 2 (1), 4-16.
Cardona, M.C. (2002). Introducción a los Métodos de Investigación en Educación. Universidad de Alicante. Madrid: Editorial EOS.
CONEA-CEAACES. (2011). Modelo general para la evaluación de carreras con fines de acreditación. Recuperado de http://www.uta.edu.ec/v2.0/pdf/ externos/modelo-general-evaluacioncarreras.pdf
Galvis, R; Fernández, B; Valdivieso, M. (2007). Construcción de perfil por competencias bajo el enfoque del marco lógico. Caracas: Taller presentado en el Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior.
Guzmán, J.C. (2011). La calidad de la enseñanza en educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en este nivel educativo? Perfiles educativos, 33(spe), 129-141. Recuperado en 05 de septiembre de 2016, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982011000500012&lng=es&tlng=es
Hativa, N. (2000), Teaching for Effective Learning in Higher Education, Dordrecht/Boston/ London, Kluwer Academic Publishers.
Pacheco, L. y Pacheco, R. (2015). Evolución de la Educación Superior en el Ecuador. La Revolución Educativa de la Universidad Ecuatoriana., Pacarina del Sur, 6(23), 2007-2309.
Ramírez, R. (2013). Hacia la constitucionalización de la sociedad del buen vivir, Tercera Ola De Transformación De La Educación Superior En Ecuador, SENESCYT.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Gabriel Rodolfo García Murillo, Mirian Elena Alcívar Cruzatty, Francis Benjamín Gorozabel Chata, Tito Alberto Gorozabel Chata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.