THE IMPACT OF TEACHING AFFECTIVENESS IN THE ACADEMIC PERFORMANCE OF THE UNIVERSITY STUDENT

Authors

  • Emma Yolanda Mendoza Vargas Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo
  • Laura Tachong Alencastro Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo
  • Erika Yessenia Balleteros Balleteros Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo
  • Guido Rodolfo Álvarez Perdomo Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo

Keywords:

Affective Aspects; Teaching-learning process; Emotional maturity; Educational model.

Abstract

The preoccupation with affective aspects in the development of the teaching-learning processes occupies a special importance in educational researchers and in the managers of educational centers, especially in the primary level up to secondary education. But in universities, the affective aspects have been largely relegated to imperceptible levels of public policy and academic management, being limited only to isolated activities of teachers that give the respective emphasis to this problem. Reality that requires the implementation of policies and processes that value emotional maturity as a tool that allows students to be scientific and technological technical professionals, but with a great social responsibility, which encourages discussion on the different affective dimensions and how these Can help students, teachers and others involved in the educational process, promoting conscious affection, motivation, interest, good disposition, positive stimuli, empathy, are pedagogical variations of the principle that articulates the head with the heart, the Reason with the feeling, the cognitive with the affective, as proposed by Comenius and Pestalozzi. Finally, we try to establish the determining dimensions of the affective aspects in the teaching-learning process, which allows us to deepen their study in search of significant changes in our educational model.

Author Biographies

Emma Yolanda Mendoza Vargas, Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo

Magister. Docente de la Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo, Ecuador.

Laura Tachong Alencastro, Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo

Magister. Docente de la Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo, Ecuador.

Erika Yessenia Balleteros Balleteros, Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo

Magister. Docente de la Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo, Ecuador.

Guido Rodolfo Álvarez Perdomo, Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo

Magister. Docente de la Universidad Estatal Técnica de Quevedo, Quevedo, Ecuador

References

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. España.

Bisquerra, R. (2001). ¿Qué es la educación emocional? Temáticos de la escuela española,. España.

Díaz, F. y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill. México

Estrada, M. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado (Tesis doctoral). Universitat Autónoma de Barcelona, España. Recuperado de http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/4697/maer1de3.pdf

Extremera P. (2002). La inteligencia emocional como una habilidad esencial en la escuela. En Revista Iberoamericana de Educación. N 29. España. (Pp. 1-6). Extraído de http://www.rieoei.org

Fernández, O, Luque, P, Leal, E. (2010). Procesos socio - afectivos asociados al aprendizaje, Telos. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales Universidad Rafael Belloso Chacín ISSN 1317-0570 ~ Depósito legal pp: 99702ZU31 Vol. 12. España.

Goleman, D. (2001). La práctica de la inteligencia emocional (decimocuarta edición). Editorial Kairós. España.

Gutiérrez. (1999). Construcción de la personalidad moral: una intención pedagógica impostergable en la Educación Básica. Revista Acción Pedagógica. Volumen 8, N 2. Venezuela. (Pp. 92 -101).

Guzmán J. (2009). La calidad de la enseñanza en la educación superior ¿Qué es una buena enseñanza en el nivel educativo.

Guzmán, J. (2011). La calidad de la enseñanza de educación superior (qué en una buena enseñanza en el nivel educativo? Perfiles Educativos versión impresa ISSN 0185-2698 vol 33 spe. México.

Hativa, Nira (2000), Teaching for Effective Learning in Higher Education, Dordrecht/Boston/ London, Kluwer Academic Publishers.

Kane, R., Sandretto, S. y Heath, Ch. (2002) Telling half of the story: a critical review of research.

Meléndez, Y. C. R. (2016). Las emociones en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Vinculando.

Montes, L. (2002). Mapas Mentales pasos a paso. Editorial Alfaomega. México

Moreira, M. (1994). La Teoría del Aprendizaje significativo de David Ausubel. En Apuntes para Curso Internacional de Postgrado: La Enseñanza de la Matemática y de las Ciencias. Algunos temas de reflexión. Chile.

Todt, E. (1985). Elements of a theory of science interests. 12th IPN Symposium “Interests in Science and Technology Education. IPN].

Zavala, M. (2004) La Enseñanza Universitaria y el escenario de sus protagonistas, Narcea 2sa edición, España.

Published

2017-04-17

How to Cite

Mendoza Vargas, . E. Y. ., Tachong Alencastro, L., Balleteros Balleteros, E. Y., & Álvarez Perdomo, G. R. (2017). THE IMPACT OF TEACHING AFFECTIVENESS IN THE ACADEMIC PERFORMANCE OF THE UNIVERSITY STUDENT. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(2), 87–98. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/610

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)