INFORMATION TECHNOLOGIES AND COMMUNICATIONS IN THE SUBJECT NUMERICAL METHODS FOR ENGINEERING COURSES IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Felipe Rumbaut León Universidad Técnica de Manabí
  • Eneida María Quindemil Torrijo Universidad Técnica de Manabí

Keywords:

Teaching mathematics; Information and Communication Technologies; Numerical methods; Matlab; Excel.

Abstract

The teaching of mathematics brings with it the search for alternatives that make its learning more praiseworthy. The Information and Communication Technologies offer the possibility of working mathematical problems by applying the interactivity and visualization of large deductions in a short time, achieving the interest and motivation of the students. The objective of this work is to evaluate the use of Matlab and Excel in the subject Numerical methods for engineering careers. A quasi-experimental study was carried out in which three experimental groups and a control group were studied. In all groups theoretical numerical mathematical models were taught in the same way; But in the solution of problems was established the application Matlab and Excel for the experimental groups, whereas for the control group the exercises were solved by traditional methods. For the theoretical references, the method of documentary analysis was considered in the literature on the subject, as well as the logical historical method in the dissertation. The results show that while the control group could only solve one exercise in each class with many operative difficulties, the experimental groups resolved between three and four exercises, allowing a deeper and more general analysis of the problems and their applications, achieving in these groups further developed problem-solving skills, obtaining better grades in assessments. The conclusions point to the need to generalize the use of the technologies in the subject, increasing the motivation of the students.

Author Biographies

Felipe Rumbaut León , Universidad Técnica de Manabí

Licenciado en Matemática y Licenciado en Física. Master en Nuevas Tecnologías para la Educación. Docente Auxiliar del Instituto de Ciencias Básicas en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Eneida María Quindemil Torrijo, Universidad Técnica de Manabí

Doctora en Documentación e Información Científica. Docente Titular de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales en la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador.

References

Alarcón, A.; Martínez, A.; Callejas, M. (2016). Estudio sobre el Cumplimiento de las Asignaturas Ingeniería de Requisitos y Gerencia Informática con Respecto a la Guía Base de Conocimientos en Ingeniería de Software (Swebok). Formación Universitaria 9(5), 75-84.

Alsina, A; Domingo, M. (2010). Idoneidad didáctica de un protocolo sociocultural de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa. 13 (1), 7-32.

Ausubel, D., Novak J. y Hanesian H. (1997). Psicología educativa. Un punto de vista cognitiva. México. Trillas.

Baquero, M. y González, P. (2006). “Historia del Desarrollo y la Evolución de la llamada Matemática Moderna" Universidad de Palermo. Facultad de Ingeniería. Investigación, desarrollo y divulgación. (en línea). Disponible en: www.palermo.edu.ar/.../Historia_del_desarrollo_y_evolucion_de_la_llamada.ppt [Consultado el 17 de enero de 2017]

Bruner, J. (1972). Hacia una teoría de la Instrucción. México: Hispano Americana.

Chiappe, A. (2016). Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América Latina, UNESCO, Sede Regional Buenos Aires. (en línea). Disponible en: http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/siteal-tendencias-contenidos-educativos.pdf [Consultado el 2 de febrero de 2017]

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2007). The Ontosemiotic Approach to Research in Mathematics Education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education 39 (1-2), 127-135.

Goldenberg, P. (2003). Las características de las mejores prácticas para enseñar matemáticas. (en línea). Disponible en: http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/Tema19 [Consultado el 2 de febrero de 2017]

Kent, P. y Noss, R. (2002). The mathematical components of engineering expertise: The relationship between doing and understanding mathematics. Conferencia presentada en IEE Second Annual Symposium on Engineering Education: Professional Engineering Scenarios, 2, 1-7.

Macías, C. (2012). Uso de las nuevas tecnologías en la formación matemática de ingenieros. Tesis para obtener el grado de Maestro en Matemática Educativa. (en línea). Disponible en: www.matedu.cicata.ipn.mx/tesis/maestria/macias_2012.pdf [Consultado el 8 de enero de 2017]

OCDE (2003). Informe PISA 2003. Madrid: OCDE Publishing. (en línea). Disponible en: https://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf [Consultado el 17 de enero de 2017]

Planas, N. (2002). Enseñar matemáticas dando menos cosas por supuestas. UNO. Revista de Didáctica de las Matemáticas 30, 114-124.

Pizarro, J. (2009). Las TICs en la enseñanza de las Matemáticas. Aplicación al caso de Métodos Numéricos. (Tesis de Maestría), Universidad Nacional de La Plata.

Rodríguez, R. (2010). Aprendizaje y enseñanza de la modelación: el caso de las ecuaciones diferenciales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(4-1), 191–210.

Rodríguez, A.; Álvarez, A. y Urquiza, W. (2016). Impacto del uso de las Tecnologías educativas en el proceso de orientación profesional hacia la Licenciatura en Educación Matemática-Física. Didasc@lia: Didáctica y Educación, VII (6), 305-314.

Rodríguez, R. y Quiroz, S. (2016) El papel de la tecnología en el proceso de modelación matemática para la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 19 (1): 99-124.

Romo-Vázquez, Avenilde (2014). La modelización matemática en la formación de ingenieros. Educación Matemática, 314-338. (en línea). Disponible en: www.redalyc.org/pdf/405/40540854016.pdf [Consultado el 17 de enero de 2017]

Romo-Vázquez, Avenilde y Oktaç, Asuman. (2007). Herramienta metodológica para el análisis de los conceptos matemáticos en el ejercicio de la ingeniería. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(1), 117–143. (en línea). Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2262417 [Consultado el 8 de enero de 2017]

Salinas, P., Alanís, J. A. y Pulido, R. (2011). Cálculo de una variable. Reconstrucción para su enseñanza y aprendizaje. DIDAC, 56-57, 62– 69.

UNESCO. (2004). División de Educación Superior”. Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación docente”. (en línea). Disponible en http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf [Consultado el 17 de enero de 2017]

Urbina, S. (1999). Informática y teorías del aprendizaje. Universitat de les Illes Ballears. (en línea). Disponible en: www.tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/gte41.pdf [Consultado el 17 de enero de 2017]

Published

2017-01-13

How to Cite

Rumbaut León , F. ., & Quindemil Torrijo, E. M. (2017). INFORMATION TECHNOLOGIES AND COMMUNICATIONS IN THE SUBJECT NUMERICAL METHODS FOR ENGINEERING COURSES IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 8(1), 99–110. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/591

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones