MUSICAL EXPRESSION AS A TOOL FOR THE INTEGRAL DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Erika Maribel Sigcha Ante Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • María Fernanda Constante Barragán Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Yolanda Paola Defaz Gallardo Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Johana Trávez Cantuña Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga
  • Wilma Ceiro Catasú Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Keywords:

Music; Early Education; Methodological Tool; Integral Development; Teaching Learning Process

Abstract

In preschool one of the most strategies used is the musical expression, being an important methodological tool within the Early Childhood education, also the problem identified in the research is based on the areas of child development are: the motor, cognitive, socio-emotional and language area it was evident that these areas are not properly stimulated by teachers and the main objective is to establish the importance of musical expression as a tool for integral development in early childhood education, through training to teachers in the initial level, it was determined that music as a methodological tool in the Teaching-Learning process, it provides multiple benefits in social, academic and spiritual training of each person, being a qualitative research methodology, focused on solving the problem through critical and systematic analysis, for which it applied the instruments for data collection, therefore the research has social, technical and economic impacts because it was possible to promote values such as a good relationship among children, it implemented innovative techniques in low-cost, there was great acceptance and interest of teachers and parents of the institution, concluding that the musical expression it can be applied in the areas of child development as an important tool in the integral training.

Author Biographies

Erika Maribel Sigcha Ante, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Licenciada en Educación Parvularia. Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

María Fernanda Constante Barragán, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Educación Parvularia. Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

Yolanda Paola Defaz Gallardo, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga


Magíster en Ciencias de la Educación, mención Educación Parvularia. Faculta de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

Johana Trávez Cantuña, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Magíster en Planeamiento y Administración Educativos. Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

Wilma Ceiro Catasú, Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Educación Especial. Facultad de Ciencias Humanas y Educación. Universidad Técnica de Cotopaxi. Latacunga. Ecuador.

References

Arguedas, C. (2004). La expresión musical y el curriculo escolar. San Pedro, Montes de Oca, Costa Rica. Educación, vol. 28, núm. 1, 2004, pp. 111-122 ISSN: 0379-7082

Ausubel, D. (s.f). Teorias del Aprendizaje Significativo. Recuperado de http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/ausubel/index.html

EDUCERE. (2003). Lineamientos generales para el currículo básico nacional del nivel de educación inicial. Mérida, Venezuela. Educere, vol. 7, núm. 22, julio-septiembre, 2003, pp. 283-292.

Foro Mundial sobre la Educación. (2015). Revisión nacional 2015 de la Educación para todos. Incheon, República de Corea.

Hernández Sampieri, R. ( 2014). Metodologia de la Investigación. México. INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.

Ministerio de Inclusión Economica y Social. (2013). Desarrollo Infantil Integral. Quito, Ecuador: Dirección de Política Pública.

Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación (SNTE). (2013) Una mirada a las teorías y corrientes pedagógicas COMPILACIÓN. México

Velez, P. (2011). Expresión Musical en la Educación Inicial. Obtenido de Expresión Musical en Preescolar. Recuperado de http://nuevastecnologiasenpreescolar.blogspot.com/2011/07/expresion-musical-en-preescolar.html

Published

2016-05-19

How to Cite

Sigcha Ante, E. M. ., Constante Barragán, M. F., Defaz Gallardo, Y. P., Trávez Cantuña, J., & Ceiro Catasú, W. (2016). MUSICAL EXPRESSION AS A TOOL FOR THE INTEGRAL DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 353–370. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/580

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial