MUSICAL EXPRESSION AS A TOOL FOR THE INTEGRAL DEVELOPMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
Keywords:
Music; Early Education; Methodological Tool; Integral Development; Teaching Learning ProcessAbstract
In preschool one of the most strategies used is the musical expression, being an important methodological tool within the Early Childhood education, also the problem identified in the research is based on the areas of child development are: the motor, cognitive, socio-emotional and language area it was evident that these areas are not properly stimulated by teachers and the main objective is to establish the importance of musical expression as a tool for integral development in early childhood education, through training to teachers in the initial level, it was determined that music as a methodological tool in the Teaching-Learning process, it provides multiple benefits in social, academic and spiritual training of each person, being a qualitative research methodology, focused on solving the problem through critical and systematic analysis, for which it applied the instruments for data collection, therefore the research has social, technical and economic impacts because it was possible to promote values such as a good relationship among children, it implemented innovative techniques in low-cost, there was great acceptance and interest of teachers and parents of the institution, concluding that the musical expression it can be applied in the areas of child development as an important tool in the integral training.
References
Arguedas, C. (2004). La expresión musical y el curriculo escolar. San Pedro, Montes de Oca, Costa Rica. Educación, vol. 28, núm. 1, 2004, pp. 111-122 ISSN: 0379-7082
Ausubel, D. (s.f). Teorias del Aprendizaje Significativo. Recuperado de http://www.educainformatica.com.ar/docentes/tuarticulo/educacion/ausubel/index.html
EDUCERE. (2003). Lineamientos generales para el currículo básico nacional del nivel de educación inicial. Mérida, Venezuela. Educere, vol. 7, núm. 22, julio-septiembre, 2003, pp. 283-292.
Foro Mundial sobre la Educación. (2015). Revisión nacional 2015 de la Educación para todos. Incheon, República de Corea.
Hernández Sampieri, R. ( 2014). Metodologia de la Investigación. México. INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
Ministerio de Inclusión Economica y Social. (2013). Desarrollo Infantil Integral. Quito, Ecuador: Dirección de Política Pública.
Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación (SNTE). (2013) Una mirada a las teorías y corrientes pedagógicas COMPILACIÓN. México
Velez, P. (2011). Expresión Musical en la Educación Inicial. Obtenido de Expresión Musical en Preescolar. Recuperado de http://nuevastecnologiasenpreescolar.blogspot.com/2011/07/expresion-musical-en-preescolar.html
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Erika Maribel Sigcha Ante, María Fernanda Constante Barragán, Yolanda Paola Defaz Gallardo, Johana Trávez Cantuña, Wilma Ceiro Catasú
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.