INFLUENCE OF METHODOLOGICAL PROCESS OF TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS ON ACADEMIC PERFORMANCE AND CRITICALITY IN BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Guido Rodolfo Álvarez Perdomo Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR
  • Alfonso Eduardo Velasco Martínez Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR
  • Nuvia Aurora Zambrano Barros Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR
  • Héctor Enrique Valverde Moreira Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR
  • Jimmy Aldrin Cedeño Barzola Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Keywords:

mathematics; methodology; impact; learning; criticality.

Abstract

The objective was to analyze the methodological teaching - learning applied by teachers in the subject of mathematics in basic education units and how this methodology influences academic achievement and development of criticality. The methodology was based on an investigation of quantitative research using the method of action being a form of self-reflexive this quest to perfect logic and equity of educational practice; regarding the process of phases of qualitative research they differ: problem definition, design work, data collection and analysis and validation of information. Of the conclusions of the hypotheses we have the kind of learning that students receive makes reason a high percentage and allows them a comprehensive memorization favoring deductive learning, just as it was found that lack develop skills in students in mathematical problem solving, thus observing the activities planned by the teacher are mostly knowledge transfer, motivating lesser scale and construction. The methodology used by the math teacher is unattractive, so not arouse the interest of students in the learning process, resulting in low grades; the teacher does not rescue the right to "word and reflection" which assumes the role of contradiction and conflict, to develop criticality in students.

Author Biographies

Guido Rodolfo Álvarez Perdomo , Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Ingeniero Zootecnista. Magister en Investigación para el Desarrollo Educativo. Magister en Educación a Distancia y Abierta. Especialista en Diseño Curricular y Material Educativo para la Educación a Distancia. Especialista Superior en Educación Universitaria. Profesor Titular de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR.

Alfonso Eduardo Velasco Martínez, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Profesor de Segunda Enseñanza: Historia y Geografía. Ingeniero Forestal. Magister en Educación a Distancia y Abierta. Especialista en Diseño Curricular y Material Educativo para la Educación a Distancia. Profesor Titular de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR.

Nuvia Aurora Zambrano Barros, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Profesora de Segunda Enseñanza. Licenciada en Comercio y Administración. Magister en Docencia y Currículo. Profesora Titular de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Héctor Enrique Valverde Moreira, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Profesor de Segunda Enseñanza: Idiomas. Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Idiomas (Francés e Inglés). Doctor en Ciencias de la Educación: Investigación y Planificación Educativa. Magister en Docencia y Currículo. Profesor Titular de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR.

Jimmy Aldrin Cedeño Barzola, Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR

Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad Física-Matemática. Magister en Desarrollo y Medio Ambiente. Profesor de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo. ECUADOR.

References

Abril, M. (2004). Diccionario Enciclopédico de la Educación Primera edición 2004 Ecuador

Altuve; M.G., José-Poppe, H. (1997). Terminología Básica de Vitae, Impreso Santino, Caracas, 1977.

Calero, M. (s/f) Estrategias de Educación Constructivista, Primera Edición, Depósito legal, Ley N. 26905 Reg. N. 15011398-3468, Editorial San Marcos, Perú.

Espinoza, A. (2015). Avances en el sistema educativo ecuatoriano. Foro Mundial sobre Educación 2015, (UNESCO). Incheon, República de Corea. 2015.

Flores, R. (2003). DOCENTES DE SIGLO XXI “Como desarrollar una práctica docente competitiva” McGraw-HILL INTERAMERICANA, S.A. Bogotá, Colombia.

Folleto “Educación Marista” 1997

Fonseca, M. y otros. (1995). “La Pizarra” No. 7, Manual para el Docente. Instituto Pedagógico Manuela Cañizares. 1995

García, L. (1997). Teorías de Aprendizaje, 1997, publicado en Enseñanza y Aprendizaje de Oswaldo Orellana Manrique, primera edición, año 2003.

Grupo Océano. (s/f). Aprendizaje. Biblioteca práctica de comunicación. Editorial Océano. España.

Hernández, J.; Schrom, K.; Berest, D.; Hanks, C.; Montaño, A.M. (1999). Estrategias Educativas Para el Aprendizaje Activo, “El Pensamiento Crítico” 1999.

Hummel, Ch. (1978). La Educación hoy frente al mundo del mañana, ISBN Volubtad, UNESCO, impreso en Colombia, 1978.

Jiménez, J.A., Hernández, A. (2004). Centro Interdisciplinario De Investigación y Docencia en Educación Técnica (CIIDET) Querétaro. México 2004

Kaufman, R. (1975). Planificación de Sistemas Educativos, edición Triilas, México, 1975, Citado por Abril Mario Freire, en el Diccionario enciclopédico de Educación.

Lemus, L.A. (1969). Pedagogía temas Fundamentales, Serie Teoría e Historia de la Educación editorial Kapelusz, Edición Argentina, 1969.

Manual Básico del Docente (2002). Madrid, España..

OCÉANO (2004). Enciclopedia general de la educación, Tomo 1, Barcelona, España, 2004

OCÉANO (2004). Enciclopedia general de la educación, Tomo 3, Barcelona, España, 2004.

OCEANO. (s/f). Biblioteca Práctica de comunicación- Aprendizaje; Editorial Océano, ISBN 8449-2257-4, volumen II; 08017 Barcelona - España

Orellana, O. (2003). “Enseñanza y Aprendizaje” La mediación constructivista. Perú. Editorial San Marcos. Primera edición 2003.

Palacios, N. y Ponce, C. (1996). “La Pizarra” No. 10, La Matemática y su Didáctica. Instituto Pedagógico Manuela Cañizares; Editorial Susaeta s.a. Quito, 1996

Poveda, E. (1994). Pedagogía de Evaluación, Quito Ecuador, 1994.

Quesada, D., Estany, A, (ed.) (1997). Actas del II Congreso de la Sociedad de Lógica, Metodología y Filosofía de la Ciencia en España. (Bellaterra, 6-8 de febrero de 1997).

Sánchez, V.H. (1995). Didáctica General Dirección del Aprendizaje, Editorial Universitaria, Ecuador, Quito 1995.

Published

2016-05-19

How to Cite

Álvarez Perdomo , G. R. ., Velasco Martínez, A. E., Zambrano Barros, N. A., Valverde Moreira, H. E., & Cedeño Barzola, J. A. (2016). INFLUENCE OF METHODOLOGICAL PROCESS OF TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS ON ACADEMIC PERFORMANCE AND CRITICALITY IN BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(6), 187–198. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/567

Conference Proceedings Volume

Section

Edición Especial

Most read articles by the same author(s)