INFLUENCE OF METHODOLOGICAL PROCESS OF TEACHING AND LEARNING OF MATHEMATICS ON ACADEMIC PERFORMANCE AND CRITICALITY IN BASIC GENERAL EDUCATION STUDENTS
Keywords:
mathematics; methodology; impact; learning; criticality.Abstract
The objective was to analyze the methodological teaching - learning applied by teachers in the subject of mathematics in basic education units and how this methodology influences academic achievement and development of criticality. The methodology was based on an investigation of quantitative research using the method of action being a form of self-reflexive this quest to perfect logic and equity of educational practice; regarding the process of phases of qualitative research they differ: problem definition, design work, data collection and analysis and validation of information. Of the conclusions of the hypotheses we have the kind of learning that students receive makes reason a high percentage and allows them a comprehensive memorization favoring deductive learning, just as it was found that lack develop skills in students in mathematical problem solving, thus observing the activities planned by the teacher are mostly knowledge transfer, motivating lesser scale and construction. The methodology used by the math teacher is unattractive, so not arouse the interest of students in the learning process, resulting in low grades; the teacher does not rescue the right to "word and reflection" which assumes the role of contradiction and conflict, to develop criticality in students.
References
Abril, M. (2004). Diccionario Enciclopédico de la Educación Primera edición 2004 Ecuador
Altuve; M.G., José-Poppe, H. (1997). Terminología Básica de Vitae, Impreso Santino, Caracas, 1977.
Calero, M. (s/f) Estrategias de Educación Constructivista, Primera Edición, Depósito legal, Ley N. 26905 Reg. N. 15011398-3468, Editorial San Marcos, Perú.
Espinoza, A. (2015). Avances en el sistema educativo ecuatoriano. Foro Mundial sobre Educación 2015, (UNESCO). Incheon, República de Corea. 2015.
Flores, R. (2003). DOCENTES DE SIGLO XXI “Como desarrollar una práctica docente competitiva” McGraw-HILL INTERAMERICANA, S.A. Bogotá, Colombia.
Folleto “Educación Marista” 1997
Fonseca, M. y otros. (1995). “La Pizarra” No. 7, Manual para el Docente. Instituto Pedagógico Manuela Cañizares. 1995
García, L. (1997). Teorías de Aprendizaje, 1997, publicado en Enseñanza y Aprendizaje de Oswaldo Orellana Manrique, primera edición, año 2003.
Grupo Océano. (s/f). Aprendizaje. Biblioteca práctica de comunicación. Editorial Océano. España.
Hernández, J.; Schrom, K.; Berest, D.; Hanks, C.; Montaño, A.M. (1999). Estrategias Educativas Para el Aprendizaje Activo, “El Pensamiento Crítico” 1999.
Hummel, Ch. (1978). La Educación hoy frente al mundo del mañana, ISBN Volubtad, UNESCO, impreso en Colombia, 1978.
Jiménez, J.A., Hernández, A. (2004). Centro Interdisciplinario De Investigación y Docencia en Educación Técnica (CIIDET) Querétaro. México 2004
Kaufman, R. (1975). Planificación de Sistemas Educativos, edición Triilas, México, 1975, Citado por Abril Mario Freire, en el Diccionario enciclopédico de Educación.
Lemus, L.A. (1969). Pedagogía temas Fundamentales, Serie Teoría e Historia de la Educación editorial Kapelusz, Edición Argentina, 1969.
Manual Básico del Docente (2002). Madrid, España..
OCÉANO (2004). Enciclopedia general de la educación, Tomo 1, Barcelona, España, 2004
OCÉANO (2004). Enciclopedia general de la educación, Tomo 3, Barcelona, España, 2004.
OCEANO. (s/f). Biblioteca Práctica de comunicación- Aprendizaje; Editorial Océano, ISBN 8449-2257-4, volumen II; 08017 Barcelona - España
Orellana, O. (2003). “Enseñanza y Aprendizaje” La mediación constructivista. Perú. Editorial San Marcos. Primera edición 2003.
Palacios, N. y Ponce, C. (1996). “La Pizarra” No. 10, La Matemática y su Didáctica. Instituto Pedagógico Manuela Cañizares; Editorial Susaeta s.a. Quito, 1996
Poveda, E. (1994). Pedagogía de Evaluación, Quito Ecuador, 1994.
Quesada, D., Estany, A, (ed.) (1997). Actas del II Congreso de la Sociedad de Lógica, Metodología y Filosofía de la Ciencia en España. (Bellaterra, 6-8 de febrero de 1997).
Sánchez, V.H. (1995). Didáctica General Dirección del Aprendizaje, Editorial Universitaria, Ecuador, Quito 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Guido Rodolfo Álvarez Perdomo , Alfonso Eduardo Velasco Martínez, Nuvia Aurora Zambrano Barros, Héctor Enrique Valverde Moreira, Jimmy Aldrin Cedeño Barzola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.