COGNITIVE NEUROSCIENCE AND EMOTIONAL INTELLIGENCE. PEDAGOGICAL MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF VOCATIONAL TRAINING

Authors

  • Jesús Estupiñan Ricardo Universidad Técnica de Babahoyo
  • Isabel Matilde Cherrez Cano Universidad Técnica de Babahoyo
  • Glenda Cecibel Intriago Alcívar Universidad Técnica de Babahoyo
  • Richard Javier Torres Vargas Universidad Técnica de Babahoyo

Keywords:

cognitive neuroscience; curriculum; emotional intelligence.

Abstract

Contemporary society called "The era of information and knowledge" evidence of complexity in industrial and technological areas, as well as the permanent tendency to globalization and globalization economic, political, social and cultural; This requires the use of skills and competences both personal, as social and professional to achieve effectiveness and efficiency in the performance facing them changes continuous that require them needs current. It education, for be to tone with the time historical and contextual, requires contemplate it opening towards them new proposals of change from the point of view of the development of the intelligence emotional, for solve the problems of it crisis social and face them various challenges that presents the environment. It previous requires an awareness of the teaching so is CTB to review the curriculum and include them dimensions referred to the training of the intelligence emotional of the person. He study of them fundamentals of it neuroscience cognitive of the personality is directly linked with the constant repair anti-roll of the half internal, it power, it reproduction, the answers defensive of attack and flight, the reactions of pleasure and displeasure, it activation general and them rhythms endogenous.

Author Biographies

Jesús Estupiñan Ricardo, Universidad Técnica de Babahoyo

Master en Dirección. Licenciado en Ciencias Sociales. Coordinador de la Sección de Investigación y Difusión Científica. Contacto principal de la Revista Magazine de las Ciencias. Docente de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación. Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Isabel Matilde Cherrez Cano, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Docencia y Currículo. Licenciada Especialización Lengua y Literatura Francesa. Subdecana de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación. Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Glenda Cecibel Intriago Alcívar, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Docencia y Currículo. Licenciada en Ciencias de la Educación, Mención Computación. Directora de la Escuela de Ciencias Pedagógicas de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación. Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

Richard Javier Torres Vargas, Universidad Técnica de Babahoyo

Magister en Ingeniería y sistemas de computación. Licenciado en Ciencias de la Educación, Especialización Informática educativa. Director de la Escuela de Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Jurídicas, Sociales y de la Educación. Universidad Técnica de Babahoyo. Ecuador.

References

Bermúdez, R. (2004). Aprendizaje formativo y crecimiento personal. Raque Bermúdez y Lorenzo Miguel Pérez. Ed Pueblo y educación.

Damasio, A. (1994). El Error de Descartes: la emoción, la razón y el cerebro humano. España. Crítica.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Estados Unidos. Basic Books, inc.

Hart, L. (1999). Cerebro Humano y Aprendizaje Humano. Libros para educadores.

Kandel, E., Jessell, T., Schwartz, J. (2005) Neurociencia y conducta. Madrid. Pearson Prentice Hall.

Not, L. (1983). Pedagogías del conocimiento - México. Fondo de Cultura Económica

Ruiz, C. (s/f). Neurociencia y Educación. Disponible en http://www.revistaparadigma.org.ve/doc/paradigma96/doc4.htm

Venet, R. (s/f). La atención a la diversidad desde la perspectiva de la competencia profesional del maestro primario/

Venet, R. y Delisle, M. (1999). Actas del VI Simposio Internacional de Comunicación Social. En Editorial Oriente. Santiago de Cuba.

Zuluaga, J. (2001). Neuro desarrollo y Estimulación. Colombia. Editorial Médica Internacional.

Published

2017-01-03

How to Cite

Estupiñan Ricardo, J. ., Cherrez Cano, I. M., Intriago Alcívar, G. C., & Torres Vargas, R. J. (2017). COGNITIVE NEUROSCIENCE AND EMOTIONAL INTELLIGENCE. PEDAGOGICAL MANAGEMENT IN THE CONTEXT OF VOCATIONAL TRAINING. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(4), 207–214. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/525

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos