STATISTICAL GRAPHICS CHILEAN TEXTBOOKS OF NATURAL SCIENCES

Authors

  • Danilo Diaz-Levicoy Universidad de Granada
  • Cecilia Pino Villalobos Universidad de Los Lagos
  • Alejandro Sepúlveda Obreque Universidad de Los Lagos
  • Andrea Cruz Verdugo Universidad de Granada

Keywords:

Textbook; Natural Sciences; basic education; graph.

Abstract

In this paper, the results of the analysis of the activities, which are worked with statistical graphics in textbooks of Natural Sciences in elementary school in Chile, are presented. Data collection was performed through content analysis on a sample of two series of texts widely available nationwide. After the study, 70 educational activities were identified, in which it could be observed the predominance of bar and line graphs; the activities require mainly a reading level of “read data”, the semiotic level of “representation of a data list”, and activities to explain and compare. It is concluded that the number of activities can be greater and that its inclusion may be from the first courses, with simple activities based on the observation of the environment. The reading and semiotic levels are considered suitable for classroom work, due to the fact that in this subject the statistical graphs play a role of support of the contents. It is recommended that teachers monitor that the work with graphs, be centered on those representations, which have been previously studied in mathematics in order to avoid extra difficulties.

Author Biographies

Danilo Diaz-Levicoy, Universidad de Granada

Profesor de Matemática y Computación. Magister en Ciencias de la Educación c/m en Currículum y Evaluación. Máster en Didáctica de la Matemática. Doctorando en Ciencias de la Educación en la Universidad de Granada. España.

Cecilia Pino Villalobos, Universidad de Los Lagos

Profesora de Biología y Ciencias Naturales. Magister en Ciencias de la Educación. Universidad de Los Lagos. Chile.

Alejandro Sepúlveda Obreque, Universidad de Los Lagos

Profesor de Biología. Magister en Administración Educacional. Doctor en Educación. Universidad de Los Lagos. Chile.

Andrea Cruz Verdugo, Universidad de Granada

Profesora de Educación Básica. Postítulo de Mención en Matemática. Máster en Didáctica de la Matemática. Liceo Municipal La Granja Poeta Neruda. Chile.

References

Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos de futuros profesores. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.

Ávalos, A. y Ávila, M. (2013a). Ciencias Naturales 5º básico. Tomo I. Santiago: Santillana.

Ávalos, A. y Ávila, M. (2013b). Ciencias Naturales 5º básico. Tomo II. Santiago: Santillana.

Ávalos, A. y Bustos, M. (2013a). Ciencias Naturales 6º básico. Tomo I. Santiago: Santillana.

Ávalos, A. y Bustos, M. (2013b). Ciencias Naturales 6º básico. Tomo II. Santiago: Santillana.

Ávalos, A., Allendes, B. y Zúñiga, K. (2013). Ciencias Naturales 4º básico. Santiago: Santillana.

Ávila, I., Bustos, M., Correa, N. y Russi, P. (2013). Ciencias Naturales 3º básico. Santiago: Santillana.

Barrios, J., Cacciola, N. y Janer, P. (2013a).Ciencias Naturales 1º básico. Santiago: Santillana

Barrios, J., Cacciola, N. y Janer, P. (2013b).Ciencias Naturales 2º básico. Santiago: Santillana

Batanero, C., Arteaga, P. y Ruiz, B. (2010). Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 141-154.

Buckley, D., Miller, Z., Padilla, M., Thornton, K. y Wysession, M. (2013a). Ciencias Naturales 3° Básico. Texto del estudiante. Santiago: Pearson Chile.

Buckley, D., Miller, Z., Padilla, M., Thornton, K. y Wysession, M. (2013b). Ciencias Naturales 4° Básico. Texto del estudiante. Santiago: Pearson Chile.

Bustamante, C. y Morales, N. (2013). Ciencias Naturales 5º básico. Texto del estudiante. Santiago: Santillana.

Caamaño, A. y Vidal, F. (2001). Las ciencias de la naturaleza en la ESO. Una visión desde Cataluña. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 13(27), 31-43.

Carvalho, C. (2009). Reflexões em torno do ensino e aprendizagem da estatística. En J. A. Fernandes, F. Viseu, M. H. Martinho y P. F. Correia (Eds.), Actas do II Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 22-51). Braga: Universidade do Minho.

Castellanos, M. T. (2013). Tablas y gráficos estadísticos en pruebas SABER-Colombia. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de Granada.

Cortés, A. (2006). Análisis de los contenidos sobre “permeabilidad” en los libros de texto de Educación Primaria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 5(1), 136-160.

Curcio, F.R. (1989). Developing graph comprehension. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Del Pino, G. y Estrella, S. (2012). Educación estadística: Relaciones con la matemática. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 49(1), 53-64.

Díaz-Levicoy, D. (2014). Un estudio empírico de los gráficos estadísticos en libros de texto de Educación Primaria española. Trabajo fin de Máster. Universidad de Granada.

Díaz-Levicoy, D. y Arteaga, P. (2014). Análisis de gráficos estadísticos en textos escolares de séptimo básico en Chile. Diálogos Educativos, 14(28), 21-40.

Díaz-Levicoy, D., Arteaga, P. y López-Martín, M. M. (2015). Pictogramas en una muestra de directrices curriculares latinoamericanas. En C. Vásquez, H. Rivas, N. Pincheira, F. Rojas, H. Solar, E. Chandía y M. Parraguez (Eds.), XIX Jornadas Nacionales de Educación Matemática (pp. 176-183). Villarrica: SOCHIEM.

Díaz-Levicoy, D., Batanero, C. Arteaga, P. y López-Martín M. M. (2015). Análisis de los gráficos estadísticos presentados en libros de texto de Educación Primaria chilena. Educação Matemática Pesquisa, 17(4), 715-739.

Estrella, S., Olfos, R. y Mena, A. (2015). Conocimiento pedagógico del contenido estadísticas entre los maestros de la escuela primaria. Educação e Pesquisa, 41(2), 477-493.

Friel, S., Curcio, F. y Bright, G. (2001). Making sense of graphs: critical factors influencing comprehension and instructional implications. Journal for Research in mathematics Education, 32(2), 124-158.

Gal, I. (2002). Adult´s statistical literacy: Meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.

García, A. (1996). Los usos del libro de texto en la práctica docente cotidiana de tercero y cuarto de primaria: Un estudio cualitativo. México, D.F.: DIE-CINVESTAV.

García, S. y Martínez, C. (2003). Análisis del trabajo práctico en textos escolares de primaria y secundaria, Enseñanza de las Ciencias, número extra, 5-16.

Garfield, J. (1999). Thinking about statistical reasoning, thinking, and literacy. Trabajo presentado en el First Statistical Thinking, Reasoning, and Literacy (STRL-1). Tel-Aviv: Weizmann Institute of Science.

Guimarães, G. L., Gitirana, V., Cavalcanti, M. R. L. y Melo, M. C. M. (2008). Análise das atividades sobre representações gráficas nos livros didáticos de matemática. Anais do 2º Simpósio Internacional de Educação Matemática – SIPEMAT. Recife, Brasil.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F.: McGraw Hill.

Jesus, D. S., Fernandes, J. A. y Leite, L. (2013). Relevância dos gráficos estatísticos nos manuais escolares da disciplina de ciências físico-químicas. En J. A. Fernandes, F. Viseu, M. H. Martinho y P. F. Correia (Eds.), Atas III Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 145-162). Braga: Universidade do Minho.

Jiménez, J. D. (2000). Análisis de los libros de texto. En F.J. Perales y P. Cañal (Eds.), Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 307-322). Alcoy: Marfil.

Lemos, M. P. F. (2006). O estudo do tratamento da informação nos livros didáticos das séries iniciais do Ensino Fundamental. Ciência e Educação, 12(2), 171-184.

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI. Revista de Educación, 4, 167-180.

Mateus, L. (2014). Estudio de gráficos estadísticos usados en una muestra de libros de matemáticas para la educación básica y media en Bogotá. En L. Andrade (Ed.), Memorias del I Encuentro Colombiano de Educación Estocástica (pp. 274-280). Bogotá: Asociación Colombiana de Educación Estocástica.

MINEDUC (2008). Política de Textos Escolares. Santiago: Autor.

MINEDUC (2012). Matemática educación básica. Bases curriculares. Santiago: Autor.

Mingorance, C. (2014). La estadística en las pruebas de diagnóstico andaluzas. Trabajo fin de grado. Universidad de Granada.

Naranjo, G. y Candela, A. (2010). Del libro de texto a las clases de Ciencias Naturales: la construcción de la ciencia en el aula. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 6(1), 1-34.

Núñez, F., Banet, E. y Cordón, R. (2009). Capacidades del alumnado de educación secundaria obligatoria para la elaboración e interpretación de gráficas. Enseñanza de las Ciencias, 27(3), 447–462.

Pérez-Serrano, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. I. Métodos. Madrid: La Muralla.

Pino, C. y Díaz-Levicoy, D. (2013). Análisis de las actividades propuestas en dos textos escolares de primer año medio para la enseñanza de la célula. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 13(26), 18-30.

Pino, C., Díaz-Levicoy, D. y Piñeiro, J. L. (2014). Los gráficos estadísticos como articuladores del currículo escolar. Revista chilena de Educación Científica, 13(2), 9-18.

Postigo, Y. y Pozo, J. I. (2000). Cuando una gráfica vale más que 1000 datos: la interpretación de gráficas por alumnos adolescentes. Infancia y Aprendizaje, 23(90), 89-110.

Reyes, F., Tello, J. y Márquez, C. F. (2013). Ciencias Naturales 6° básico. Texto del estudiante. Santiago: Santillana.

Solar, H., Azcárate, C. y Deulofeu, J. (2012). Competencia de argumentación en la interpretación de gráficas funcionales. Enseñanza de las Ciencias, 30(3), 133-154

Solarte, M. (2010). Análisis de contenidos en los textos escolares de Ciencias Naturales, aplicando la Teoría de la Transposición Didáctica. Revista EDUCyT, 1, 175-188.

Zamorano, M. y Russi, P. (2013). Ciencias Naturales 1º básico. Santiago: Santillana.

Published

2017-01-03

How to Cite

Diaz-Levicoy, . D. ., Pino Villalobos, C., Sepúlveda Obreque, A., & Cruz Verdugo, A. (2017). STATISTICAL GRAPHICS CHILEAN TEXTBOOKS OF NATURAL SCIENCES. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(4), 75–96. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/516

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos