PEDAGOGICAL MODEL FOR MANAGING SOCIO-CULTURAL PROFESSIONAL TRAINING AND EMPOWERING STUDENTS AT TAHOUA UNIVERSITY

Authors

  • Moussa Moustapha Universidad de Tahoua
  • Marcelo Remigio Castillo Universidad Central del Ecuador

Keywords:

contextualization; professional training; management; socio-cultural; curriculum; participation; empowerment.

Abstract

New challenges that various universities both globally and locally are facing are not only related to professionally train skilled manpower, but also its harmonious adaptation to the socio-cultural reality and still compatible and competitive with a world that is economically, politically and culturally changing. This situation assumes that a new pedagogical and didactic paradigm accommodating socio-cultural realities and context for its sustainable and harmonious development and transformation must be developed. Tahoua University, focusing on a cultural context associated with French colonial dispensation, is still facing difficulties related to contextualization of its professional training, thereby leading not only to several shortcomings in its professional applications, but also in relation with economic and socio- cultural-historical context considered as limitation factors to socio-professional projection of universities and its outputs. The overall objective of this present article is to propose pedagogical and didactic model capable of contextualizing the professional practices through a process of appropriation of socio-cultural knowledge of the profession. Additionally, the context in which the professional is trained on one hand, and the practice of advanced scientific research on other hand, as the basis of a process of participation and formative and professional empowerment of trainees should be determined, evaluated and managed .

Author Biographies

Moussa Moustapha , Universidad de Tahoua

Profesor Asistente. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor-Investigador. Facultad de Ciencias de Educación, Universidad de Tahoua, República de Níger.

Marcelo Remigio Castillo, Universidad Central del Ecuador

Profesor Asistente. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor-Investigador Facultad de Filosofía Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador, República de Ecuador.

References

Álvarez, A. (2000). Hacia un enfoque socio-cultural de la Educación Abierta: una lección multimedia sobre identidad cultural en el proyecto europeo inter-universitario. Revista Cultura y Educación, Volumen 12, No 4.

Baczko, B. (1984). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Edición Nueva Visión, Buenos Aires, Argentina.

Banco Mundial (2002). Empoderamiento y reducción de la pobreza: Libro de Consulta. Washington DC.

Baranshamaje, E. (1997). Cultiver le savoir pour la maîtrise du destin. Université Libre de Bruxelles, Bruxelles, Belgique. Disponible en http://uva.ulb.ac.be

Brandolin, J. (1996). Réinventer l’éducation en Afrique. Éditions Afrique éducation-TB, Paris,France.

Fuentes, H. (1998). Pedagogía y la Didáctica de la Educación Superior, desde la Concepción Científica de lo Holístico Configuracional.

Fuentes, H. (2007). La universidad Latinoamericana desde un enfoque humanista Cultural.

Guadarrama González, P. (1990). Lo universal y lo específico en la cultura. Editorial Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.

Guevara, L. (2006). La gestión de la calidad del proceso de formación académica integral de los docentes de la Escuela de Trabajo Social de Mazatlán. Universidad Autónoma de Sinaloa. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Olmos, H. (s/f). Gestión cultural y desarrollo: Claves del desarrollo. Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.

Ortiz Luis Ocaña, A. (1963). Reflexiones teóricas acerca de la educación y el desarrollo de la creatividad en la escuela (www.monografias.com/trabajos13/creativ/creativ.shtml)

Pierre-Antoine, G. (2006). Enseignement supérieur dans les pays francophones d’Afrique. Tendances et défis, les notes d’Edu, n°6, Paris, France. (http://editions.campusfrance.org/notes/NOTE_EDUFRANCE_6.pdf).

Smith, S. (2003). Négrologie. Pourquoi l’Afrique meurt ? Ed. Calmann-Lévy. Paris, France.

Tünnermann, C. (2004) ¿Qué tipo de universidad es pertinente para la construcción de una globalización alternativa desde América Latina? Unión de Universidades de América Latina, Ciudad Universitaria. D.F, México.

UEMOA (2004). Étude sur l’enseignement supérieur dans les pays de l’UEMOA. Partie 1 et 2. Ouagadougou. ( www.uemoa.int/Publication/2005/RapportEnsSupPII.pdf).

Wandira, A. (1977). The African University in Development. Edition Ravan. Johannesburg, South Africa.

Published

2017-01-03

How to Cite

Moustapha , M. ., & Remigio Castillo, M. (2017). PEDAGOGICAL MODEL FOR MANAGING SOCIO-CULTURAL PROFESSIONAL TRAINING AND EMPOWERING STUDENTS AT TAHOUA UNIVERSITY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(4), 1–16. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/511

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos