PEDAGOGICAL MODEL FOR MANAGING SOCIO-CULTURAL PROFESSIONAL TRAINING AND EMPOWERING STUDENTS AT TAHOUA UNIVERSITY
Keywords:
contextualization; professional training; management; socio-cultural; curriculum; participation; empowerment.Abstract
New challenges that various universities both globally and locally are facing are not only related to professionally train skilled manpower, but also its harmonious adaptation to the socio-cultural reality and still compatible and competitive with a world that is economically, politically and culturally changing. This situation assumes that a new pedagogical and didactic paradigm accommodating socio-cultural realities and context for its sustainable and harmonious development and transformation must be developed. Tahoua University, focusing on a cultural context associated with French colonial dispensation, is still facing difficulties related to contextualization of its professional training, thereby leading not only to several shortcomings in its professional applications, but also in relation with economic and socio- cultural-historical context considered as limitation factors to socio-professional projection of universities and its outputs. The overall objective of this present article is to propose pedagogical and didactic model capable of contextualizing the professional practices through a process of appropriation of socio-cultural knowledge of the profession. Additionally, the context in which the professional is trained on one hand, and the practice of advanced scientific research on other hand, as the basis of a process of participation and formative and professional empowerment of trainees should be determined, evaluated and managed .
References
Álvarez, A. (2000). Hacia un enfoque socio-cultural de la Educación Abierta: una lección multimedia sobre identidad cultural en el proyecto europeo inter-universitario. Revista Cultura y Educación, Volumen 12, No 4.
Baczko, B. (1984). Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Edición Nueva Visión, Buenos Aires, Argentina.
Banco Mundial (2002). Empoderamiento y reducción de la pobreza: Libro de Consulta. Washington DC.
Baranshamaje, E. (1997). Cultiver le savoir pour la maîtrise du destin. Université Libre de Bruxelles, Bruxelles, Belgique. Disponible en http://uva.ulb.ac.be
Brandolin, J. (1996). Réinventer l’éducation en Afrique. Éditions Afrique éducation-TB, Paris,France.
Fuentes, H. (1998). Pedagogía y la Didáctica de la Educación Superior, desde la Concepción Científica de lo Holístico Configuracional.
Fuentes, H. (2007). La universidad Latinoamericana desde un enfoque humanista Cultural.
Guadarrama González, P. (1990). Lo universal y lo específico en la cultura. Editorial Ciencias Sociales, La Habana, Cuba.
Guevara, L. (2006). La gestión de la calidad del proceso de formación académica integral de los docentes de la Escuela de Trabajo Social de Mazatlán. Universidad Autónoma de Sinaloa. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios de Educación Superior Manuel F. Gran, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
Olmos, H. (s/f). Gestión cultural y desarrollo: Claves del desarrollo. Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.
Ortiz Luis Ocaña, A. (1963). Reflexiones teóricas acerca de la educación y el desarrollo de la creatividad en la escuela (www.monografias.com/trabajos13/creativ/creativ.shtml)
Pierre-Antoine, G. (2006). Enseignement supérieur dans les pays francophones d’Afrique. Tendances et défis, les notes d’Edu, n°6, Paris, France. (http://editions.campusfrance.org/notes/NOTE_EDUFRANCE_6.pdf).
Smith, S. (2003). Négrologie. Pourquoi l’Afrique meurt ? Ed. Calmann-Lévy. Paris, France.
Tünnermann, C. (2004) ¿Qué tipo de universidad es pertinente para la construcción de una globalización alternativa desde América Latina? Unión de Universidades de América Latina, Ciudad Universitaria. D.F, México.
UEMOA (2004). Étude sur l’enseignement supérieur dans les pays de l’UEMOA. Partie 1 et 2. Ouagadougou. ( www.uemoa.int/Publication/2005/RapportEnsSupPII.pdf).
Wandira, A. (1977). The African University in Development. Edition Ravan. Johannesburg, South Africa.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Moussa Moustapha , Marcelo Remigio Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.