UNIVERSITY AND STRATEGIC PLANNING IN ECUADOR

Authors

  • Noel Batista Hernández Universidad de Guayaquil
  • Roberto Ordoñez Guerrero Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • W. P. Avilés Quiñonez Universidad Estatal de Guayaquil.

Keywords:

strategy; vision; mission; proactive participation.

Abstract

Approach to strategic planning is an urgent requirement in the Ecuadorian educational system; special attention deserves the University for its proactive and anticipating needs and changes character. This transformation will not be provided without the necessary strategic intention that must pass to become part of the organizational culture of managers and institutions. Higher education strategic planning is a process highly inclusive, systemic, opened to criticism, where it does not discriminate any process, organized in various times or stages, which allows you to develop, among others, objectives and strategies in different time horizons, which need external and internal information responds to the demands of the environment and of the institution itself, and whose results require follow-up and constant evaluation to ensure the fulfillment of the goals. The identification, definition and improvements of processes and procedures are articulated to an inevitable developmental strategic intention that guarantees the achievement of a dynamic of continuous improvement but they must own a benchmark implicit in the Mission of the educational organization, which cannot be based in the decision and the future of one or several leaders display if not in the prospective study which is obtained by determining the relevance of different disciplines and institutions.

Author Biographies

Noel Batista Hernández , Universidad de Guayaquil

Licenciado en Derecho por la Universidad de Holguín, Cuba. Master en Administración Pública por la Universidad de la Habana, Cuba. Profesor de Lógica y Argumentación Jurídica y Derecho Administrativo. Facultad de Jurisprudencia Ciencias Sociales y Políticas de la Universidad de Guayaquil.

Roberto Ordoñez Guerrero, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Magister en Teología en Ateneo Romano de La Santa Cruz.Magister en Administración de Empresas con mención en Gerencia de la Calidad y Productividad. Profesor Principal en la Facultad de Ciencias Administrativas y Contables de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador.

W. P. Avilés Quiñonez, Universidad Estatal de Guayaquil.

Ingeniero Comercial de la Universidad Internacional del Ecuador. Proceso de tesis de la Maestría en Administración de Empresas ESPAE-ESPOL.Especialista de Planificación de la Facultad de Jurisprudencia de la Universidad Estatal de Guayaquil.

References

Batista, N., Ortiz, W., Acosta, D. (2015). Acercamiento a la gestión del talento humano en la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales y Políticas de la Universidad Estatal de Guayaquil. Vol. VI, No. 4. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación con ISSN 2224-2643. Las Tunas. Cuba. 2015.

Fernández, A., Trullenque, F. (2010). ¿Por qué una Dirección Estratégica? Madrid: Enlaze3 Print Management. p. 19–44

Friedman, J. (2007). Planificación. Edit. Ministerio de Administraciones Públicas (MAP).

Gimbert, X. (2010). Conceptos estratégicos clave, Deusto. Barcelona: Grupo Planeta. 55–6

Ginter, P.M., Swayne, L.E., Duncan, W.J. (2002). Strategic management of healthcare organizations. 4. A ed. Boston: Blackwell.

Martínez, J.M., Temes, J.L. (2011). Planificación estratégica en hospitales. Quinta Edición. Madrid: McGraw-Hill. p. 332–51

Trullenque, F. (2007). Dirigiendo estratégicamente hacia el futuro. Harv-Deusto Bus Rev.; 153:62-7.

Wheelen, T.L. & Hunger, J.D. (2004). Strategic management and business policy (9nth ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. HD 30.28.W43

Zuckermann, A.M. (2005). Healthcare strategic planning. Segunda edición. Chicago: Health Administration Press.

Published

2016-06-18

How to Cite

Batista Hernández , N. ., Ordoñez Guerrero, R., & Avilés Quiñonez, W. P. (2016). UNIVERSITY AND STRATEGIC PLANNING IN ECUADOR. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 171–180. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/483

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones