THE THIRD MISSION OF THE UNIVERSITY FOR YOUR INTRA CHARACTER: THE PROMOTION OF WELFARE OF STUDENTS

Authors

  • Valentina Cillo Universidad de La Sapienza. Roma
  • Valeria Caggiano Department of Educational Science. Roma Tre University, Roma
  • Elsa Álvarez Morales Universidad Técnica Estatal de Quevedo.

Keywords:

wellbeing; entrepreneurship; entrepreneurial spirit; burnout; university.

Abstract

The main aim of this research is study the role of entrepreneurial education in academic well- being and burnout prevention. Based upon the existing literature, it has been reached the elaboration of several hypothesis; first of all the existence of a high level of entrepreneurial motivations among students as well as a low level of academic burnout in a condition of organizational wellbeing. Hence, the further hypothesis that between the two constructs there is a direct correlation of negative sign and the conclusion that where these requisites are present university is effectively entrepreneurial and in condition of academic wellbeing.

Author Biographies

Valentina Cillo, Universidad de La Sapienza. Roma

Docente de la Universidad de La Sapienza. Roma. Italia.

Valeria Caggiano, Department of Educational Science. Roma Tre University, Roma

Profesor de Psicología del trabajo y Organizaciones. Universidad Roma-Tre. Italia.

Elsa Álvarez Morales, Universidad Técnica Estatal de Quevedo.

Docente de la Unidad de Estudios a Distancia. Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

References

Addine, F. y colectivo de autores (2003). Diseño Curricular. Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

Álvarez, L. (2000). La educación basada en competencias: implicaciones, retos y perspectivas. Universidad Iberoamericana Santa Fe, México, DF.

Conferencia Mundial sobre Educación Superior. (2009). Comunicado La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Sede UNESCO, París.

Conferencia Regional sobre Educación Superior para América Latina y el Caribe. (2008). Declaración final. Cartagena de Indias, Colombia.

Forgas, J. (2003). Algunas consideraciones sobre la formación profesional basada en competencias en Cuba. Disponible en: http//www.campus oei.org/eduytrabajo.

Fraga, R. (1997). Metodología de las áreas profesionales. – 37 h. – Material mimeografiado. – ISPETP, La Habana, 1997.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. (s.f.): Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Horrutiner, P. (2007). La universidad cubana: El modelo de formación. Cuba: Revista Pedagogía Universitaria.

Mariño, M.A. y L. Bao (2013). La Gestión didáctica del profesor universitario. Ponencia presentada en la VI Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín, Cuba.

Modelo Educativo. (2013). Manual de Información y Orientación Académica de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Ecuador: Editorial Mar Abierto

Moreno, G. (2008). La competencia metodológica para la dirección de la clase en el proceso de formación del profesor general integral de secundaria básica.

Ortiz, E. (2001). Competencias y valores profesionales. Revista Electrónica Pedagogía Universitaria Vol. VI, No. 2, MES, La Habana.

Ortiz, E. y M.A. (2004). El proceso de profesionalización del docente universitario. Revista Pedagogía Universitaria, IX.

Ortiz, E. y M.A. Mariño (2002). La profesionalización del docente universitario. En Libro Electrónico Problemas Contemporáneos de la Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya.

Parra, I. (2002). Modelo didáctico para contribuir a la dirección del desarrollo de la competencia didáctica profesional de la educación en formación inicial. Tesis doctoral en Ciencias Pedagógicas. Universidad Pedagógica Enrique José Varona. La Habana. Inédita.

Rediseño curricular de la carrera de Ingeniería Comercial e Ingeniería en Sistema. – Soporte magnético.

Rumbo, M.B. (2000). La profesionalización de la enseñanza universitaria. Qurrículum, No. 14, España.

Rumbo, M.B. (2009).Revista Pedagogía Universitaria Vol. XIV No. 4.

Sierra, R. (2002). Modelación Estratégica: Algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Compendio de Pedagogía. Cuba: Pueblo y Educación.

Tejeda. R. y Sánchez, J. (2012). La Formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. Ecuador: Editorial Mar Abierto.

Published

2016-06-18

How to Cite

Cillo, V. ., Caggiano, V., & Álvarez Morales, E. (2016). THE THIRD MISSION OF THE UNIVERSITY FOR YOUR INTRA CHARACTER: THE PROMOTION OF WELFARE OF STUDENTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(2), 85–96. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/477

Conference Proceedings Volume

Section

Experiencias

Most read articles by the same author(s)