THE REDESIGN OF THE CURRICULUM OF THE ECONOMY CARREER. EXPERIENCES IN ECONOMICS FACULTY OF THE ULEAM
Keywords:
Curriculum development; higher education; professional training.Abstract
The Ecuadorian university is immersed in a perfecting process, where the state has assumed fundamental challenges in this respect; experienced changes ranging from the evaluation and certification of institutions of higher education to the accreditation, all of which must meet the requirements set by the bodies of higher education. However, to achieve these objectives, the careers of different universities should enhance their curricula, so that meet the current needs and interests of society and country. For the career of Economics, the process is being developed at national level; through an academic network that includes all universities in the country have this academic offer. However, each faculty has led this process taking into account their particularities, exchanging criteria and results in the network; in this article, it shown some of the fundamental aspects for the redesign of this career, which have been the result of this process in the Eloy Alfaro Lay University of Manabí.
References
Aldana, G. M. (2012). La formación investigativa: su pertinencia en pregrado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. ISSN-0124-5821 (en línea): www.ucn.edu.co
Aldana, G. M. y Joya, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.14: 295-309, enero-junio 2011. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892011000100012&script=sci_abstract
Cerda, H. (2007). La investigación formativa en el aula: la pedagogía como investigación. Bogotá, D.C: Cooperativa Editorial Magisterio, 2007. 220 p.; 24 cm. Edición; 1a ed.
Cobo, C. y Moravec, J. (2011) Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. www.aprendizajeinvisible.com
Constitución de la República del Ecuador (2008). Decreto Legislativo 0. Registro Oficial 449 de 20-oct-2008. http://www.oas.org/juridico/pdfs/mesicic4_ecu_const.pdf
Drexler, W. (2010). The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy. Australasian Journal of Educational Technology, vol. 26. No. 3. 2010. www.ascilite.org.au/ index.php/AJET/article/view/1081
Larrea, E. (2014) “El currículo de la Educación Superior desde la complejidad sistémica”. En http://www.ces.gob.ec/regimen-academico/plan-de-acompanamiento/taller-dia-01?download=609:el-curriculo-de-la-educacion-superior-desde-la-complejidad-sistemica
Ley Orgánica de Educación Superior (2010). www.ces.gob.ec/descargas/ley-organica-de-educacion-superior?download=67:ley-organica-de-educacion-superior
Lora, E. y Ñopo, H. (2009) La formación de los economistas en América Latina. Revista de análisis económico, 2009 - SciELO Chile. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-88702009000200003
Misas, G. (2004) La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.
Pacheco, L. (2009). Capacitação e desenvolvimento de pessoas/Training and people development. Fonte: Rio de Janeiro; FGV. 144 p. tab, ilus.
Plan Nacional del Buen Vivir, 2013-2017. http://www.buenvivir.gob.ec/
Rediseño curricular, (2015). Avances del rediseño curricular de la carrera de economía ULEAM. http://carreras.uleam.edu.ec/economia/avances-rediseno-curricular/
Remolina G. (2003) Universidad e investigación, relaciones y responsabilidades. VII Congreso de Investigación. Bogotá: Universidad, 2003.
Sayous, N. (2007). La investigación científica y el aprendizaje social para la producción de conocimientos en la formación del ingeniero civil. Revista Ingeniería, vol. 11, núm. 2, mayo-agosto, 2007, pp. 39-46. Universidad Autónoma de Yucatán. Mérida, México. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46711205
Siemens, G. (2010) Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. En Conectados en el ciberespacio. Roberto Aparici. Editorial UNED. Madrid 2010. www.uned.es/publicaciones
Tejeda, R. Sánchez, P. (2012). Las competencias profesionales en los contextos universitarios. Editorial Mar Abierta. Ecuador.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Miguel Escalona Reyes , Robert Alfredo Pilozo Cedeño, Eulogio Wilfrido Figueroa Pico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.