METHODOLOGIC PROCEDURE FOR THE RESEARCH TRAINING OF STUDENTS MAJORING IN THE SOFTWARE ENGINEERING PROGRAM AT UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO FROM MANABÍ

Authors

  • Dolores Esperanza Muñoz Verduga Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi

Keywords:

Methodological Approach; Research Training; Formative Research; Software Engineering.

Abstract

This article presents a methodology for the Research Training (Formative Research) of students majoring in the Software Engineering Program at Universidad Laica Eloy Alfaro from Manabí in Ecuador, i.e., initiatives for the planning, organization, implementation, monitoring and evaluation of this process. It was conceived by applying the Method of System Approach. This approach can be generalized to the training of professionals in the Software Engineering Faculties at the national level with flexibility and adaptability to the conditions of Universities in which it operates

Author Biography

Dolores Esperanza Muñoz Verduga, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabi

Docente de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Manta, Ecuador.

References

Alfonso, A. (2005). Proyectos Investigativos Preprofesionales (PIP), una vía para el desarrollo del trabajo científico investigativo de los estudiantes de las carreras pedagógicas. – Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. Instituto Superior Pedagógico de Sancti Spíritus, Cuba.

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.

Álvarez de Zayas, C. (1999). Metodología de la Investigación Científica. Material en soporte digital. La Habana, Cuba.

Álvarez de Zayas, R. (1997). Hacia un currículo integral y contextualizado. La Habana: Academia de Ciencias, Cuba.

Bermúdez, R. y Pérez, L. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., León, M., Abreu, R. L., Pérez, L. M., Carnero, M., Arzuaga, M.,… Meneses, A. (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabrera, J. A. (2003). Seguimiento y evaluación de la capacitación y su impacto en el desempeño individual y organizacional, La Habana, Cuba.

Fuentes, H. C. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Documento en soporte digital. Universidad de Oriente, Centro de estudios “Manuel F. Grant”, Santiago de Cuba.

García, G. (2010): La Formación Investigativa de los Educadores, Presentación electrónica, Evento provincial de Pedagogía 2011, Holguín

Horruitiner, P. (2010). La universidad latinoamericana en la época actual. Tendencias, retos y propuestas innovadoras. Documento en soporte digital. 7mo Congreso Internacional de Educación Superior.

López, F. (2004). La evaluación del componente laboral-investigativo en la formación inicial de los profesionales de la educación. Tesis presentada en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias pedagógicas, ISP “José de la Luz y Caballero”, Holguín, Cuba.

Orellana, E. (2002). El componente investigativo en la formación del profesor de Matemática-Computación desde la perspectiva de la Metodología de la Enseñanza de la Matemática. – Tesis de Maestría en Ciencias de la Educación. Instituto Superior Pedagógico de Sancti Spíritus, Cuba.

Proyecto de implementación del nuevo diseño curricular basado en competencias y créditos (2010). Documento en soporte digital. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Facultad de Ciencias Informáticas, Manta, Ecuador.

Salazar, D. (2001): “Cultura científica y formación interdisciplinaria de los profesores en la actividad científico-investigativa” en Didáctica Teoría y práctica, pág. 234.

Sánchez, A. (2013). La dirección de la actividad científico-investigativa de los estudiantes de los institutos politécnicos de Economía. – Tesis de doctorado en Ciencias Pedagógicas. UCP, Holguín, Cuba.

Sánchez del Toro, P. y Tejeda, R. (2010). El proceso de formación investigativa del profesional ingeniero y la(s) competencia(s) investigativa(s). – En: Revista Pedagógica Universitaria. Vol. XV No. 4 2010. – La Habana, Cuba.

Silvestre, M. y Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

Published

2016-03-03

How to Cite

Muñoz Verduga, . D. E. . (2016). METHODOLOGIC PROCEDURE FOR THE RESEARCH TRAINING OF STUDENTS MAJORING IN THE SOFTWARE ENGINEERING PROGRAM AT UNIVERSIDAD LAICA ELOY ALFARO FROM MANABÍ. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 7(1), 41–52. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/455

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.