A LOOK AT THE EXPLANATORY TEXT, A WAY TO BUILD ACADEMIC TEXTS
Keywords:
Explanation; explanatory texts; procedures; categories.Abstract
In the university, students cope with genres or classes of academic texts (scientific articles, monographs, and extracurricular works) in which explanation combines with other ways of text organization. These texts demand an appropriate and efficient use of specific explanatory procedures. The teaching and learning of these types of explanatory texts should bear in mind explanation as the linguistic object of study departing from different theoretical approaches and, on the other hand, consider explanation as the teaching object. In this article, some of the text relevant descriptions within the framework of the text linguistics and the discourse analysis are revised, in order to set the borders on the categories that prevail in characterizing the explanatory texts and the pragmatic, semantic, textual, and linguistic features to be taken into consideration in their building process. This feature discrimination permits to establish the teaching contents aimed at the acquisition of skills in building the explanatory texts.
References
Abello, A. (2010). La ortografía: ¿Tema exclusivo para la clase de lengua materna? Revista Educación 129. La Habana.
Galperin, S.I. (1981). Sobre el método de formación de las acciones mentales por etapas. Antología de la Psicología Evolutiva y Pedagógica. Moscú: Ed. Progreso.
Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Buenos Aires. Editora Paidós – Barcelona
Roméu, A. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en enseñanza de la ortografía Habana: Pueblo y Educación.
Roméu, A. (2009). Normativa: en torno al enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.
Ruiz, V. (2006). Ortografía Integral. Santiago de Cuba: Centro de Lingüística Aplicada.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Isabel Cristina Jiménez Dávila, Élida Sarmiento Fernández, Leticia de la Caridad Ramos Tamayo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.