A LOOK AT THE EXPLANATORY TEXT, A WAY TO BUILD ACADEMIC TEXTS

Authors

  • Isabel Cristina Jiménez Dávila Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma
  • Élida Sarmiento Fernández Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma
  • Leticia de la Caridad Ramos Tamayo Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma

Keywords:

Explanation; explanatory texts; procedures; categories.

Abstract

In the university, students cope with genres or classes of academic texts (scientific articles, monographs, and extracurricular works) in which explanation combines with other ways of text organization. These texts demand an appropriate and efficient use of specific explanatory procedures. The teaching and learning of these types of explanatory texts should bear in mind explanation as the linguistic object of study departing from different theoretical approaches and, on the other hand, consider explanation as the teaching object. In this article, some of the text relevant descriptions within the framework of the text linguistics and the discourse analysis are revised, in order to set the borders on the categories that prevail in characterizing the explanatory texts and the pragmatic, semantic, textual, and linguistic features to be taken into consideration in their building process. This feature discrimination permits to establish the teaching contents aimed at the acquisition of skills in building the explanatory texts.

Author Biographies

Isabel Cristina Jiménez Dávila, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Español- Literatura de la Facultad de Humanidades en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma. Cuba

Élida Sarmiento Fernández, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Español- Literatura de la Facultad de Humanidades en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma. Cuba

Leticia de la Caridad Ramos Tamayo, Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma

Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Español- Literatura de la Facultad de Humanidades en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Manzanillo, Granma. Cuba

References

Abello, A. (2010). La ortografía: ¿Tema exclusivo para la clase de lengua materna? Revista Educación 129. La Habana.

Galperin, S.I. (1981). Sobre el método de formación de las acciones mentales por etapas. Antología de la Psicología Evolutiva y Pedagógica. Moscú: Ed. Progreso.

Lomas, C. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Buenos Aires. Editora Paidós – Barcelona

Roméu, A. (2006). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en enseñanza de la ortografía Habana: Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2009). Normativa: en torno al enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.

Ruiz, V. (2006). Ortografía Integral. Santiago de Cuba: Centro de Lingüística Aplicada.

Published

2015-10-08

How to Cite

Jiménez Dávila, . I. C., Sarmiento Fernández, Élida, & Ramos Tamayo, L. de la C. (2015). A LOOK AT THE EXPLANATORY TEXT, A WAY TO BUILD ACADEMIC TEXTS. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(3), 247–256. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/395

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones