AN AUDIOVISUAL CONCEPTION OF THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF LISTENING COMPREHENSION IN THE TRAINING OF TEACHERS OF ENGLISH
Keywords:
listening comprehension; English teachers training; language skills, authentic materials.Abstract
This paper contains an alternative to face the most striking limitations that the linguistic performance of teachers of English has concerning the mastery of listening comprehension, widely recognized as one of the four major skills in the teaching and learning of a foreign language. Thus, the article presents, characterizes and illustrates a new conception of the teaching-learning process of this skill. The novelty of the conception lies in the dynamic and simultaneous integration of audio and visual inputs which enhances the access to more authentic communicative situations, closer to real-life communication experiences. This saves time and improves the qualitative results of the process.
References
Acosta Padrón, R. y Alfonso Hernández, J. (2009). Didáctica Interactiva de lenguas. La Habana: Pueblo y Educación.
Anderson, A. and Lynch, T. (2002). Listening. Oxford: Oxford University Press. (En soporte electrónico).
Barceló Ferrer, G. (2010). Estrategia didáctica para el proceso auditivo en la enseñanza-aprendizaje de la Carrera Lenguas Extranjeras. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico “Frank País García”. Santiago de Cuba.
Brooks y Heath (1989). The Techniques of Language Teaching. (En soporte electrónico).
Gilmore, A. (2009). The times they are changin’: Strategies for exploiting authentic materials in the language classroom. (En soporte electrónico).
Gilmore, A. (2011) Developing communicative competence with authentic materials. Language Learning Research Club, University of Michigan (En soporte electrónico).
Nunan, D. (1997). Listening in Language Learning. In The Language Teacher (en línea). Disponible en: http://jalt-publication.org/tlt/files/97/sep/nunan.html
Nunan, D. (1999). Second Language Teaching and Learning. Boston: Heinle y Heinle Publishers. (En soporte electrónico).
Richards, J. y Rodgers, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. London: Cambridge University Press. (En soporte electrónico).
Rost, M. (2002). Teaching and Researching Listening. London, UK: Longman. (En soporte electrónico).
Wikipedia. La enciclopedia libre (2015). En http://es.wikipedia.org/
Wipf, J. (1984). Strategies for teaching Second Language Listening Comprehension. (En soporte electrónico).
Zamora González, E. (2013). Estrategia didáctica para el desarrollo de la comprensión auditiva en estudiantes del primer año de la especialidad de Inglés de la Universidad de Ciencias Pedagógicas Blas Roca Calderío. Tesis en opción al Título Académico Máster en Investigación Educativa. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Blas Roca Calderío”. Manzanillo.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Alberto de Jesús Debs Rosales, Luis Alberto Cabrera Ginarte, Ariel Núñez Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.