THE EDUCATIONAL-CULTURAL COMMUNICATION, A VIEW FROM THE SYSTEMATIC TRAINING IN HIGHER EDUCATION

Authors

  • Eduardo Díaz Ocampo Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Keywords:

socio-cultural context; interactive processes; multicultural context.

Abstract

In the contemporary one of the significant challenges facing it is a learning process that may help solve the problems of a different cultural context. In a diagnosis made at the State Technical University of Quevedo (UTEQ)”, Ecuador, insufficient educational interactive processes regarding the attention to the diversity of sociocultural contexts revealed, limiting an integrated training process. This research aims to develop a training strategy for the educational intercultural communication. Among the major research results integrative formative process logic systematization of educational intercultural communication expressed in the categories of the understanding of the cultural and formative interactivity construction is revealed. The scientific relevance of research results are evaluated, application feasibility was confirmed, to contribute to the development of the training process of the educational intercultural communication in a multicultural context.

Author Biography

Eduardo Díaz Ocampo, Universidad Técnica Estatal de Quevedo

Rector de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Quevedo, Ecuador.

References

Alfaro, RM (1993). Una comunicación para otro desarrollo. Calandria. Lima [Libro]. Alfaro, RM (1994). Culturas populares y comunicación participativa. Calandria España. [Libro]. Alfaro, RM (1998). La comunicación- ponencia. Quito Ecuador. [Libro]. Alonso, O (2005). Características esenciales pedagógicas de la escuela cubana. En revista educación. No 100, mes de mayo. [Libro]. Álvarez C. (1988). Fundamentos Teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional de perfil amplio- Universidad de las Villas. Cuba. [Libro]. Barrio, J.M. (1998). Elementos de Antropología pedagógica Madrid, Rialp. [Libro]. Batista, G. (2002). Compendio de Pedagogía. La Habana. Ed. Pueblo y Educación. [Libro]. Benet, E., Ayuso, E. (1995). Problemática didáctica a la genética en la enseñanza. Evento internacional. Pedagogía “95”, Palacio de las Convenciones. La Habana. [Libro]. Berian, J. (1996). La integración en las sociedades modernas. Editorial Anthropos. Barcelona España. [Libro]. Bernal, J.D. (2008). La ciencia en la historia. Tomo II. Editorial Científico- técnica. L a Habana. [Libro]. Bustos, E. (1986). Pragmática del español: negación, cuantificación y modo. Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. [Libro]. Colectivo de Autores. (1989). Temas sobre la actividad y la comunicación. La Habana, Editorial Ciencias Sociales. [Libro]. P.75 Colectivo de Autores. (2002). Taller de la palabra. Editorial pueblo y educación. La Habana. [Libro]. Colectivosde Autores. (2006). La teoría Holístico-configuracional su consideración en los procesos sociales. CeeS. U.O. [Libro]. Cruz, L. (2007). Modelo de lectura intercontextual en lenguas extranjeras con fines periodísticos. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. [Libro].

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro, educación siglo XII. U.N.E.S.C.O. Madrid. Editorial Santillana. [Libro].

Doménech, C. (2001): Educar para la comunicación La Habana. [Libro]. Fernández, J.M. (1999). Una propuesta de comunicación para la educación en América Latina. México. [Libro]. Fernández,C. (2000). Diálogo intercultural. Escuela de antropología aplicada. Ediciones Abya-yala. Quito, Ecuador. [Libro]. Freire, P. (1993). La esencia del diálogo, ediciones del pueblo Buenos Aires. [Libro]. Freire, P. (1996). Dialogicidad y diálogo. En diálogo e interacción en el proceso pedagógico .Ediciones el caballito. México. [Libro]. Fuentes, H. (2000). Proceso de Investigación Científica, apuntes para un texto CeeS. U.O. [Libro]. Fuentes, H., Matos, E. y Montoya, J. (2007). Lógica de investigación y construcción del texto científico. Santiago de Cuba. [Libro]. Fuentes, H., Matos, E. y Cruz, S. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica, reto actual en la formación de investigadores. CeeS. U.O. [Libro]. García, C. (1993). “Educación intercultural: una respuesta para la integración del inmigrante”, en Càritas. Suplemento No 186, Càritas española, Madrid España. [Libro]. García, N. (1992). Culturas híbridas. Estrategia para entrar y salir de la modernidad. Editorial Grijalbo. Buenos Aires [Libro]. Montoya, J. (2005). La contextualización de la cultura en los círculos de las carreras pedagógicas. Santiago de Cuba. [Libro]. Morales, A. (2009). Sistematización pedagógica de la comunicación intercultural educativa. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctora en Ciencias Pedagógicas. CeeS. U.O. Santiago de Cuba, 120 p. Munijìn, A. (2006). Multidimensionalidad de los procesos grupales México [Libro]. Ortiz, E. (1995a). Comunicación pedagógica y aprendizaje. Holguín Cuba.. [Libro]. Ortiz, E. (1995b). El estilo comunicativo del maestro. Evento internacional, Pedagogía 95.Palacio de las convenciones. La Habana. [Libro]. Ortiz, E. (2008). “Una comprensión epistemológica de la comunicación”, {en línea} http://wwwmonografìas.com/trabajos5/comep.shtml.(consulta mayo 19, 2008). [Libro]. Padilla, J. (1996). El aprendizaje a través del planteamiento y solución de problemas.III Taller Internacional sobre la Educación Superior y sus perspectivas. La Habana. [Libro]. Pérez, J.M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Barcelona: Ariel [Libro]. Pérez, M. (2000). La formación del profesorado para enseñar estrategias de aprendizaje. Madrid España. [Libro]. Portal, M. y Milena, S. (2005). Comunicación y comunidad .Editorial Félix Varela La Habana. [Libro].

Prieto, D (1999). La comunicación en la educación. Editorial Ciccus-laCrujìa. Argentina. [Libro]. Prieto, D. (1993). La pasión por el discurso. Universidad de Cuenca, Ecuador. [Libro]. Rugarcía. A. (1995). El desarrollo de la creatividad en la docencia. Revista. DIDAC. No 26, Otoño México. D.F. Páginas 20-25 [Libro]. Vygotsky, L.S. {s/a}.“El enfoque histórico cultural como fundamento de una concepción pedagógica”. Compilación de materiales sobre las teorías del autor, en soporte magnético. Monografías, CEES “Manuel F. Gran”. [Libro].

Published

2015-07-01

How to Cite

Díaz Ocampo, E. . (2015). THE EDUCATIONAL-CULTURAL COMMUNICATION, A VIEW FROM THE SYSTEMATIC TRAINING IN HIGHER EDUCATION. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 171–180. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/370

Conference Proceedings Volume

Section

Reflexiones