THE BIODIVERSITY, THEIR CONSERVATION AND SUSTAINABLE USE: CONSIDERATIONS FOR THEIR TREATMENT IN THE DISCIPLINE ANATOMY AND HUMAN PHYSIOLOGY
Keywords:
Initial formation; teacher of Biology; Biodiversity; Human Anatomy; Human Physiology; human organism.Abstract
The environmental education constitutes a dimension of the process of initial formation of the educational one of Biology, this educational process has its concretion level in the educational-educational process of the biological disciplines. The discipline Anatomy and Physiology offers potentialities to develop an educational work directed to the development in performance ways in relation to the conservation and sustainable use of the biodiversity. These considerations leave of recognizing to the human organism as part of an atmosphere in which it also meet other alive organisms with those which it exchanges, in way assumes these interactions like part of an ecosystem. Many are the forms in that the man it exchanges with the rest of the biodiversity, this indicates that the man's survival depends that they stay the ecological conditions in that it is developed. To explain the biological integrity of the human organism it is necessary to characterize the atmosphere firstly where this it is developed.
References
Álvarez. C.M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Berovides, V. de (1995). Acerca de la biodiversidad. Cocuyo, 4 (5-8), 13-17.
Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C, y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.
Chirino, M. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Enrique J. Varona”. La Habana.
CITMA (2006). Plan de Acción Nacional 2006/2010 sobre Diversidad Biológica. Cuba.
Guerra, M. (2008). Estrategia didáctica para incorporar la dimensión ambiental orientada a la conservación de la biodiversidad en la formación inicial de profesores de Ciencias Naturales. En CD Memorias del XI Encuentro de Botánica Johannes Bisse in Memoriam. [Consultado el 7 de marzo del 2015]
Guerra, M. (2011). Estrategia pedagógica orientada a la biodiversidad y su conservación en la formación de estudiantes de ciencias naturales.Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey.
Horruitiner, P. (2009). La Universidad Cubana: modelo de formación. Curso: Estrategias de Aprendizaje en la Nueva Universidad Cubana. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.
Méndez, I. (2002). Biodiversidad y su conservación. Material complementario para la asignatura homónima de la Maestría en Educación Ambiental. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey. [Consultado el 20 de enero del 2014]
Zilberstein, J y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
License
Copyright (c) 2020 Ibrahin Clavel Hernández, Eumelia Victoria Romero Pacheco, María Nila Blanch Milhet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.