THE BIODIVERSITY, THEIR CONSERVATION AND SUSTAINABLE USE: CONSIDERATIONS FOR THEIR TREATMENT IN THE DISCIPLINE ANATOMY AND HUMAN PHYSIOLOGY

Authors

  • Ibrahin Clavel Hernández Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.
  • Eumelia Victoria Romero Pacheco Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.
  • María Nila Blanch Milhet Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.

Keywords:

Initial formation; teacher of Biology; Biodiversity; Human Anatomy; Human Physiology; human organism.

Abstract

The environmental education constitutes a dimension of the process of initial formation of the educational one of Biology, this educational process has its concretion level in the educational-educational process of the biological disciplines. The discipline Anatomy and Physiology offers potentialities to develop an educational work directed to the development in performance ways in relation to the conservation and sustainable use of the biodiversity. These considerations leave of recognizing to the human organism as part of an atmosphere in which it also meet other alive organisms with those which it exchanges, in way assumes these interactions like part of an ecosystem. Many are the forms in that the man it exchanges with the rest of the biodiversity, this indicates that the man's survival depends that they stay the ecological conditions in that it is developed. To explain the biological integrity of the human organism it is necessary to characterize the atmosphere firstly where this it is developed.

Author Biographies

Ibrahin Clavel Hernández, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente de Anatomía y Fisiología Humanas en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba. Cuba. Miembro de la Cátedra Científica de Educación Ambiental.

Eumelia Victoria Romero Pacheco, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.

Doctora en Ciencias Geográficas. Profesora Titular de Geografía Regional en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba. Cuba. Dirige la Cátedra Científica de Educación Ambiental. Miembro de la Comisión de Grados Científicos. Miembro del Tribunal Permanente de Ciencias Pedagógicas de la Región Oriental. Profesora Consultante.

María Nila Blanch Milhet, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar de Didáctica de la Biología en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García de Santiago de Cuba. Cuba. Profesora Principal del colectivo multidisciplinario de Biología. Miembro del Proyecto Nacional sobre perfeccionamiento del Currículo de Preuniversitario.

References

Álvarez. C.M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

Berovides, V. de (1995). Acerca de la biodiversidad. Cocuyo, 4 (5-8), 13-17.

Castellanos, D., Castellanos, B., Llivina, M., Silverio, M., Reinoso, C, y García, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. La Habana: Pueblo y Educación.

Chirino, M. (2002). Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los futuros profesionales de la educación. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISP “Enrique J. Varona”. La Habana.

CITMA (2006). Plan de Acción Nacional 2006/2010 sobre Diversidad Biológica. Cuba.

Guerra, M. (2008). Estrategia didáctica para incorporar la dimensión ambiental orientada a la conservación de la biodiversidad en la formación inicial de profesores de Ciencias Naturales. En CD Memorias del XI Encuentro de Botánica Johannes Bisse in Memoriam. [Consultado el 7 de marzo del 2015]

Guerra, M. (2011). Estrategia pedagógica orientada a la biodiversidad y su conservación en la formación de estudiantes de ciencias naturales.Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey.

Horruitiner, P. (2009). La Universidad Cubana: modelo de formación. Curso: Estrategias de Aprendizaje en la Nueva Universidad Cubana. La Habana: Editorial Universitaria del Ministerio de Educación Superior.

Méndez, I. (2002). Biodiversidad y su conservación. Material complementario para la asignatura homónima de la Maestría en Educación Ambiental. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”. Camagüey. [Consultado el 20 de enero del 2014]

Zilberstein, J y Silvestre, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2015-07-01

How to Cite

Clavel Hernández, . I. ., Romero Pacheco, E. V., & Blanch Milhet, M. N. (2015). THE BIODIVERSITY, THEIR CONSERVATION AND SUSTAINABLE USE: CONSIDERATIONS FOR THEIR TREATMENT IN THE DISCIPLINE ANATOMY AND HUMAN PHYSIOLOGY. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 6(2), 145–156. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/368

Conference Proceedings Volume

Section

Investigaciones

Most read articles by the same author(s)