JOSÉ MARTÍ’S UNIVERSAL ANALYSIS OF EDUCATION FROM A HUMANIST AND CULTURAL PERSPECTIVE

Authors

  • Recaredo Benito Rodríguez Bosch Universidad de Las Tunas. Las Tunas

Keywords:

university, analysis, José Martí, education, humanist, cultural

Abstract

José Martí did not study teaching profession, he neither devoted his life for developing this profession, but he delivered lessons in different Latin-Americans countries and he did it with an undoubtable excellence according to some testimonies and criteria of the epoch. This work is intended to expose the universal analysis character that our national hero makes of the problem of education and his approach from a humanist and culturologist approach.

References

ÁLVAREZ, A. Hacia un currículo cultural. La vigencia de Vygotski en la educación. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.1987.

BARTOLOMÉ, M. Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural. Madrid, Narcea. 2002

CASTELLS, M. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Madrid, Alianza.1996.

DELORS, J. La educación encierra un tesoro. Informe de la UNESCO de la Comisión Internacional sobre educación. Madrid, Santillana. 1996

FREINET. Celestin. Parábolas para una pedagogía popular. Planeta Agostín. Barcelona. 1995

GALEANO, E. Patas Arriba. La Escuela del mundo al revés. Madrid, Siglo XXI. 1998

MARINELLO VIDAURRETA, JUAN. El pensamiento de Martí y nuestra Revolución. En Cultura Política. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 2002

MARTÍ PÉREZ, JOSÉ. Obras Completas. Editorial Ciencias Sociales. La Habana, 1975,

PAUMIER LABACENO, GUILLERMO: Enfoque cultural de la educación desde la obra de José Martí. Universidad. Universidad Pedagógica “Raúl Gómez García” Guantánamo

Savater, Fernando. El valor de educar. Instituto de estudios educativos y sindicales de América, CEA-SNTE: México. 1997.

UNED. Memoria del Congreso Internacional sobre el Problema de los Valores. San José. Costa Rica. 1995.

Published

2010-10-22

How to Cite

Rodríguez Bosch, . R. B. . (2010). JOSÉ MARTÍ’S UNIVERSAL ANALYSIS OF EDUCATION FROM A HUMANIST AND CULTURAL PERSPECTIVE. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 1(4), 101–108. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/34