DEVELOPMENTAL POTENTIALS OF THE CONTENT OF SEMIOLOGY IN THE COMPREHENSIVE TRAINING OF PSYCHOLOGIST

Authors

  • Roberto Anselmo Ramos Valverde Universidad de Las Tunas
  • Aida Rosa Gómez Labrada Universidad de Las Tunas
  • María Elena de Prada Justel Universidad de Ciencias Médicas “Dr .Zoilo E. Marinello Vidaurreta”

Keywords:

potentials, semiology, developmental learning

Abstract

The article makes emphasis on the developmental potentials of the content of Semiology in the comprehensive training of psychologists. The content belongs to the subject General Psychopathology taught in the first term of the fourth year of the specialty. There are analyzed the didactic components of the theme The Study of Semiology, as objective, methods, means, content and assessment. The exemplification of the content treatment is established by dealing with the main definitions of Semiology, indispensable for the content assimilation.

Author Biographies

Roberto Anselmo Ramos Valverde , Universidad de Las Tunas

Master en Ciencias. Doctor en Medicina. Investigador agregado. Especialista de primer y segundo grado en Psiquiatría. Profesor Auxiliar a tiempo parcial de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas y la Carrera de Psicología de la Universidad de Las Tunas, Las Tunas. Cuba.

Aida Rosa Gómez Labrada, Universidad de Las Tunas

Master en Educación Superior. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas de la Universidad de Las Tunas, Las Tunas. Cuba.

María Elena de Prada Justel, Universidad de Ciencias Médicas “Dr .Zoilo E. Marinello Vidaurreta”

Licenciada en Filosofía Profesora Auxiliar de la Universidad de Ciencias Médicas “Dr .Zoilo E. Marinello Vidaurreta”, Las Tunas. Cuba.

References

Álvarez de Zayas, C. (2001). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y educación. La Habana: Pueblo y educación.

Andreu Gómez, Nancy y Díaz Bombino, Aniano A. (2009). El diseño de la tarea docente desarrolladora. La unidad entre exigencias y condiciones. La Habana: Pueblo y Educación.

Cao Campo, Nury. (2005). Psicopatología General. La Habana: Félix Varela.

Colectivo de autores (2005). Tercer glosario cubano de psiquiatría GC-3. La Habana: Hospital Psiquiátrico de la Habana.

Colectivo de autores. (1994). Décima revisión de las enfermedades mentales y del comportamiento CIE-10. Madrid: Elsevier M.

González Menéndez, Ricardo. (2003). Clínica psiquiátrica básica actual. La Habana: Científico-técnica.

Landaluce Gutiérrez, de Olga. (2011). Pedagogía. La Habana: Ciencias Médicas.

Ortiz Torres, E. y Marino Sánchez, María de los Ángeles. (2008). La clase metodológica instructiva en la educación superior cubana. Holguín: Universidad Oscar Lucero Moya.

Plan de estudio de la carrera de Psicología. Universidad de la Habana.

Solé Arrondo, María Elena y Alonso Álvarez, Armando. Guía de estudio de la asignatura Psicopatología General. Universidad de la Habana.

Valdés-Fouly, Manuel Calviño. (2002). Análisis dinámico del comportamiento. La Habana: Félix Varela.

Valdivia Pérez, Anastasia. (2008). La clase metodológica instructiva como forma de trabajo metodológico. Santi Espíritu: Gaceta Médica Espirituana.

Published

2014-09-30

How to Cite

Ramos Valverde , R. A. ., Gómez Labrada, A. R., & de Prada Justel, M. E. (2014). DEVELOPMENTAL POTENTIALS OF THE CONTENT OF SEMIOLOGY IN THE COMPREHENSIVE TRAINING OF PSYCHOLOGIST. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 5(3), 97–106. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/302

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos