The University and the implementation of Sustainable Development Goals in Sancti Spiritus

Authors

  • Humberto Clemente Calderón Echevarría Universidad de Sancti Spiritus “José Martí Pérez

Keywords:

sustainable development, university, managers, preparation

Abstract

The implementation of the sustainable development objectives requires the preparation of managers, hence the importance of the participation of the university, since compliance with the SDGs of the agenda 2015-2030 depends on it. The work propose to describe the context, resulted, the premises for the actions to realize, so how to identify the possible meats to improvement in the preparation of managers in the realizations the GDS in the Sancti Spiritus University Cuba community, too to propose others actions since the actual situations in Cuba. Different methods were used in the investigation from the theoretical level (analysis-synthesis, systematization, historical-logical). The information is the result of the bibliographical research, document analysis and interviews to institutional directors and student leaders. Actually the University realizes action to contribute the implementation and the meats proposes have possible improvement. As conclusion, it is affirmed that the University of Sancti Spiritus enriches more and more the role that corresponds to it as a leading actor of a sustainable development in the territory, through the implementation of the objectives proposed in the 2030 agenda, among which is the SDGs. In the adverse conditions of the extern context, are utilized opportunities for that the University realize the protagonist roll in the improvement propose meats, adequate to strategies for institutional development and the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Humberto Clemente Calderón Echevarría, Universidad de Sancti Spiritus “José Martí Pérez

Doctor en Ciencias Pedagógicas, Ingeniero Agrónomo, Máster en Ciencias de la Educación Superior.

References

Albareda-Tiana, S., Vidal-Raméntol, S. & Fernández-Morilla, M. (2018). Implementing the Sustainable Development Goals at university level. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(3), 473-497. https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2017-0069

Alcaraz, A. & Alonso, P. (2019) La contribución de las universidades a la Agenda 2030. Unitat de Cooperació, Servei de Relacions Internacionals i Cooperació Universitat de València https://www.uv.es › coopweb › Libro Agenda › C...

Asamblea Nacional del Poder Popular (2019). Programa Nacional de Desarrollo Económico y Social. Recuperado de: http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads

Aznar, P., Calero, Mª., Martínez, Mª. P., Mayoral, O., Ull, A., Vázquez, V., & Vilches, A. (2018). Training secondary education teachers through the prism of sustainability: The case of the Universitat de València. Sustainability, 10(11), 1-14. https://doi.org/10.3390/su10114170

Barozzi, S. (2015). Teacher training on gender and sexual identities in a Spanish context. (Doctoral thesis). Universidad de Granada, Granada, España

Calvo, G. (abril, 2016). La importancia de la equidad de género en los logros de aprendizaje. Género y logros de aprendizaje. Trabajo presentado en el Panel UNESCO Género y Logros de aprendizaje, Santiago

Calderón, H. y Duque, J. (2019). Desarrollo local y población. Aproximación a la relación desde la provincia de Sancti Spíritus. En Ciencia e Innovación Tecnológica Vol. III. (pp. 994-1003). Las Tunas, Cuba: Sello Editorial Académica Universitaria (Edacun) http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/96/3/Ciencia e Innovación Tecnológica Vol. III.pdf

Cerezo M., J. M. (2020), Un estudio exploratorio sobre el ODS Nº 5. Igualdad de Género y Empoderamiento de la Mujer Universitat Jaume España 2020-07-14 http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/191029

Constitución de la República de Cuba (Const.). (10,04,2019). http://media.cubadebate.cu/wp-content/uploads/2019/04/Constitución-de-la-República-de-Cuba.pdf

Doce C., B. L. y Rodríguez M., Á. L. (2024). Procedimiento de preparación para dirigir la educación ambiental, para la salud y la vida en los estudiantes. Revista Didáctica y Educación. 15 (5). http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Duque R., J. L. y Calderón E., H. C., (2023). El ODS 16 “Paz, justicia e instituciones sólidas” en la formación del profesional de la educación superior. Publicado en el Libro: Los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) en la formación del docente universitario. Retos y desafíos actuales. Editorial Universitaria, 2022. ISBN: 978 959 16 4878 5

Duque R., J. L. y Calderón E., H. C. y Mejías R. J. (2023). Preparación del maestro primario para la orientación familiar en zonas rurales y montañosas. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2023; 2:477. https://doi.org/10.56294/sctconf2023477

Grupo Nacional para la Implementación de la Agenda 2030 (2021) Informe Nacional Voluntario. Cuba 2021. Facultad de Economía, Universidad de La Habana

Guarinós, V., Caro-González, F. J., & Cobo, S. (2018). La igualdad de género en los estudios de Grado en Comunicación: La transversalidad imaginaria. Prisma Social, 22, 296-325

Guerra, Y. (2022). Tendencias de la asesoría psicopedagógica del profesional de Pedagogía- Psicología en Formación Inicial. Opuntia Brava, 14(3), 276-287 http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Iberdrola, G. (2020) ODS 16: Paz, justicia e instituciones sólidas Recuperado de https://www.iberdrola.com/sostenibilidad/comprometidos-objetivos-desarrollo-sostenible/ods-16-paz-justicia-e-instituciones-solida

Mosqueda, L., Díaz, C. y Rafael, L. (2021). Educación de la sexualidad: una visión desde la formación integral del profesional de Pedagogía-Psicología. En Colectivo de autores (Eds.), Conciencia e Innovación para el Desarrollo Sostenible. I (pp. 491-499). Edacun. http://edacunob.ult.edu.cu/bitstream/123456789/141/1/Conciencia%20e%20innovacion...Vol_I.pdf

Rivas, Y. J., Mas, P. R., y Varona, L.M. (2022). La atención al crecimiento personal del estudiante de la carrera Pedagogía-Psicología en formación inicial. Revista Opuntia Brava, 14(4), 40-54. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1674

Saborido L., J.R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Discurso pronunciado en el Congreso Universidad 2020. Recuperado de: http://www.congresouniversidad.cu/sites/default/files/documento/Discurso%20del%20Ministro%202020.pdf

SDSN (2017). Cómo empezar con los ODS en las universidades. Una guía para las universidades, los centros de educación superior y el sector académico. Melbourne, Melbourne, Sustainable Development Solutions Network (SDSN). https://www.miteco.gob.es

Urrea, M., Hernández, M. J.& Merma, G. (2021) La integración del ODS 5 en la investigación y enseñanza de la Universidad de Alicante. Santiago ISSN 2227-6513, pp. 124-138 https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5230

Published

2025-07-22

How to Cite

Calderón Echevarría, H. C. . (2025). The University and the implementation of Sustainable Development Goals in Sancti Spiritus. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 302–317. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2263

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK