Historical characterization of the development of the critical thought in the career Degree in Education. Artistic Education

Authors

  • José Carlos Capote Lastres Universidad de Granma
  • Annie Yusleidys Quesada González Universidad de Granma. Cub
  • Hilda Elena Manchón Agüero Universidad de Granma

Keywords:

critical thought, abilities, disciplines, aesthetics.

Abstract

The formation of the critical thought is one of the most complex and important processes in becoming from the society to the potency the list of the professional of the education and the social function of the educational institutions, when being formed this thought that favors the aesthetic appreciation in the students. The problem of investigation of the present article is revealed in the insufficient didactic-methodological treatment in the teaching-learning process around the development of the critical thought in the students of the career Degree in Education. Artistic education that you/they limit the process of aesthetic appreciation. The present article pursues as objective, to characterize the different stages for those that it has lapsed the development of the critical thought and its abilities in the career Degree in Education. Artistic education. The present article pursues as objective, to characterize the different stages for those that it has lapsed the development of the critical thought and its abilities in the career Degree in Education. Artistic education. Among the used methods they are historical-logical, analytic-synthetic, inductive-deductive, observation, interviews, it interviews, revision of documents, among others of vital importance. The present study is manifested in the improvement of the process of the professionals of the career formation in question, starting from the search of new didactic perspectives in connection with the development of the critical thought in the students that it enriches its aesthetic appreciation. The impact of the study is guided toward the taking of decisions and solution of problems of the sociocultural reality of the students expressed in the educational and social practices as resultant of a society submerged in a cultural recolonization, contributing this way, to the personal growth and the student's professional, offering bigger relevancy to the way of performance of the career study object. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos Capote Lastres, Universidad de Granma

Licenciado en Estudios Socioculturales. Profesor Asistente.

Annie Yusleidys Quesada González, Universidad de Granma. Cub

Licenciada en Educación en la especialidad de Educación Primaria. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular

Hilda Elena Manchón Agüero, Universidad de Granma

Licenciada en Pedagogía Psicología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Cangalaya Sevillano, L. M. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Revista Desde el Sur, 12 (1), 141-153. Recuperado de http://www.w3.org/1999/xhtml

García Sariol, V. (2020). El desarrollo del pensamiento crítico en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba. Universidad de Artemisa.

González, M. (2020). S/T. (Tesis de Maestría, Universidad de Granma, Manzanillo)

Hernández Martínez, J. (2015). Antología del pensamiento crítico cubano contemporáneo. Editorial CLACSO.

Labarrere Reyes, G. (1994). Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación.

López, V. et al. (2020). Disposición hacia el pensamiento crítico, nivel académico, género y resolución de problemas en educación secundaria. Revista Sophia. Vol. 17. Núm. 1. Disponible en https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1040

Martínez Rubio, B. N. (1993). Pensamiento crítico: la pedagogía del siglo XXI. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de las Tunas, Cuba.

Consideraciones generales. (1989) Ministerio de Educación.

Palma, M., Ossa, C., Ahumada, H., Moreno, L., y Miranda, C. (2021). Adaptación y validación del test Tareas de Pensamiento Crítico en estudiantes universitarios. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. Vol. 20. Núm. 42. Pp. 199-212. Disponible en https://doi.org/10.21703/rexe.20212042palma12

Pérez, G., Bazalar, J., y Arhuis, W. (2021). Diagnóstico del pensamiento crítico de estudiantes de educación primaria de Chimbote, Perú. Revista Electrónica Educare. Vol. 25. Núm. 1. pp. 1-12. Disponible en https://doi.org/10.15359/ree.251.15

Plan de estudio "E". (2016). Licenciatura en Educación. Educación Artística. Ministerio de Educación Superior.

Ramada, J., Solaz, J., y López, V. (2021). Disposición hacia el pensamiento crítico, nivel académico, género y resolución de problemas en educación secundaria. Revista Sophia. Vol. 17. Núm. 1. Disponible en https://doi.org/10.18634/sophiaj.17v.1i.1040

Seijas Bagué, C. (2011). Selección de lecturas. Educación Artística I. Editorial Pueblo y Educación.

Velázquez López, A. y Martínez Rubio, B. N. (2020). Pensamiento crítico: la pedagogía del siglo XXI. Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de las Tunas, Cuba.

Published

2025-07-22

How to Cite

Capote Lastres, J. C. ., Quesada González, A. Y. ., & Manchón Agüero, H. E. . (2025). Historical characterization of the development of the critical thought in the career Degree in Education. Artistic Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(3), 250–266. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2260

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Most read articles by the same author(s)