Theoretical foundations for the professional improvement of Nursing graduates in Biosecurity

Authors

  • Laura Verónica Menéndez Arteaga Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone image/svg+xml
  • Fabián Ernesto Solórzano Ortizç Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extens Mión Chone image/svg+xml
  • Francisco Rodrigo Muñoz Rodríguez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Keywords:

professional improvement, fundamentals, biosecurity, nursing degree.

Abstract

We address today the professional improvement of the biosecurity nursing graduate and its foundations, a need marked by one of the main professional problems that these professionals face in their daily practice. The objectives are to systematize the theoretical foundations that distinguish the professional improvement of the biosafety nursing graduate. The use of the methods include an exhaustive and complete search was carried out for updated information from the last five years on the topic to be investigated, the scientific information was consulted in high-impact electronic journals and on scientific content platforms in line with the field of health such as: OVID, SciELO, Lilacs, Dialnet, Google Scholar, Redalyc; 19 of the consulted works were referenced. Among the theoretical and empirical level were used: analysis-synthesis, systematization, hermeneutic-dialectical, scientific observation and documentary analysis. The philosophical, psychological, pedagogical and sociological foundations are systematized, which distinguish the process of professional improvement of the nursing graduate, as a way to manage and systematize knowledge and skills on biosafety and its direct relationship or interrelation with the improvement of their professional performance. The article allowed us to systematize the theoretical foundations of the professional improvement process and towards the improvement of the professional performance of the biosafety nursing graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Verónica Menéndez Arteaga, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Licenciada en enfermería. Máster en Dirección y Gestión de Unidades de Enfermería. Docente.

Fabián Ernesto Solórzano Ortizç, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extens Mión Chone

Bachelor in Nursery. Master in direction of nursury Units. Assistant Professor.

Francisco Rodrigo Muñoz Rodríguez , Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Extensión Chone

Licenciado en enfermería.  Docente

References

Adanaqué-Gómez, Mereyda, Loro-Gómez, Anggela, & Purizaca-Rosillo, Nelson. (2014). Subregistro de accidentes por objetos punzocortantes en personal de salud de un hospital de Piura, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 31(1), 169-180. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342014.es

Añorga Morales J. (2014). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Revista Científico-Metodológica. 58. pp. 19-31. 2014, http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

Candelaria Brito, Julio Cesar, Ferro González, Belkys, Gutiérrez Gutiérrez, Carlos, & Alonso Ayala, Osmany. (2021). Estrategia de superación sobre Nefrogeriatría para el mejoramiento del desempeño profesional del médico de familia. EDUMECENTRO, 13(3), 162-179. Epub 30 de septiembre de 2021. Recuperado en 05 de enero de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300162&lng=es&tlng=es

Delgado, E., Martínez, B. N. y Alonso, E. (2022). Estrategia de superación del médico de familia para promover el autocuidado en pacientes con fractura de cadera. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 13(3), 270–298. https://revistas. ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1421

Delgado-Rifá, E., & Martínez-Rubio, B. (2023). Fundamentos teóricos que sustentan la superación profesional del médico de familia en el manejo del adulto mayor con fractura de cadera. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 27, e5973. Recuperado de https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5973

Figueredo Mesa Y, Rousseau Yera R, Montero Alfonso Y, & Caballero Fernández B. (2019). Estrategia de superación profesional dirigida a los médicos de APS para el desarrollo de la MNT para el tratamiento al adulto mayor con dolor en el SOMA. Rev Cub Tec Sal 10(3). https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1583

García González MC, Loret de Mola López E, Bermejo Correa R, Cadenas Freixas JL, & Varela de Moya HS. (2018). Modelo de superación profesional del tecnólogo de la salud en laboratorio clínico desde la integración ciencias básicas biomédicas – Laboratorio. Revista Humanidades Médicas. 2018[citado 5 Ene 2025];18(2). http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1168

López Espinosa, GJ., Valcárcel Izquierdo, N., Lemus Lago, ER., Yera Alós, IB., González Ramírez, EE., Quintana Mugica, R. (2021). Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. EDUMECENTRO, 13(3) Santa Clara, Epub Sep 30.

Mejías Sánchez, Yoerquis, & Borges Oquendo, Lourdes de la Caridad. (2021). Consideraciones para la definición de desempeño profesional en el proceso de calidad en salud. Humanidades Médicas, 21(1), 224-238. Epub 25 de abril de 2021. Recuperado en 05 de enero de 2025, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000100224&lng=es&tlng=es.

Ministerio de Salud Pública y Bienestar Social. Programa Nacional de Control de VIH/ITS (PRONASIDA). (2010). Recomendaciones básicas: profilaxis post-exposición ocupacional al VIH, Virus de la hepatitis B y C y normas de bioseguridad. 3ª ed. OPS. 2010. https://www3.paho.org/par/dmdocuments/ProfilaxisVIH_web.pdf

Rodríguez Heredia, Odalys Irmina, Aguilera Batueca, Alina Caridad, Barbé Agramonte, Anaiza, & Delgado Rodríguez, Néstor. (2010). Intervención educativa sobre bioseguridad en trabajadores de la Salud. Revista Archivo Médico de Camagüey, 14(4) http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_es

Sandrino Sánchez Ml, Hernández Rodríguez I M, Pérez Martín M M, Ordoñez Álvarez LY, Valdés Rocubert LE, & Hernández Bravo B R. (2021). Estrategia de superación profesional sobre fibrilación auricular contextualizada en la Atención Primaria de Salud. Rev Ciencias Médicas, 25(5): e5157. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-

Smith Batson, M. de la C., Téllez Lazo, L., & Arteaga Pupo, F. (2024). Una caracterización del rol investigativo del profesor de inglés para la solución de problemas comunicativos en secundaria básica. Universidad De La Habana, (300), e8929. https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/10364

Tapia-Mieles, María Agustina, Chávez-Vélez, Fanny Mirian, Guaranguay-Chaves, Hermencia-del-Carmen, & Sánchez-Choez, Lilia Magdalena. (2022). Competencias del profesional de enfermería y perfil de egreso universitario. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 6(12), 48-57. Epub 17 de enero de 2023. https://doi.org/10.35381/s.v.v6i12.1990

Torres Montes de Oca, A. y Cuadréns Villalón, AM. (2021). Fundamentos teóricos que sustentan la superación y el desempeño profesional de cirujanos generales en la atención preoperatoria. Rev cuba anestesiol reanim; 20(1), 1-10.

Urbina Laza, O. (2015). La educación de posgrado en las Universidades Médicas Cubanas. Revista Educación Médica Superior. 29(2):389-97. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412015000200017

Published

2025-04-25

How to Cite

Menéndez Arteaga, L. V. ., Solórzano Ortizç, F. E. ., & Muñoz Rodríguez , F. R. . (2025). Theoretical foundations for the professional improvement of Nursing graduates in Biosecurity. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 294–313. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2195

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK