The training of speech therapists for the integral development of language in schoolchildren with intellectual disabilities

Authors

  • Dagmara Torres Maceo Universidad de Holguín
  • Onaida Calzadilla González Universidad de Holguín
  • Denis Doneld Zapata Duarte República Dominicana

Keywords:

intellectual disability; language; communication; training; content

Abstract

As of the present moment attention logopédica to the students with intellectual disability, you turn into the inclusive education's frame. Analysis multidisciplinar of the contents of the science is essencial to connote his didactic and educational value in the contents of the profession, guide your compression in the formative process.

The gnoseológico does not approach to plenitude, privilege his procedural value and actitudinal in the process of formation, the contents. The integral language help sets itself like objective to examine the contents attention to students with intellectual disability to connote the contents multidisciplinar that his professional activity's didactic component characterizes. As a result the places to intervene in these cases provide evidence of identity.

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Author Biographies

Dagmara Torres Maceo, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación Especial, especialista en Logopedia. Profesor Auxiliar. Doctor en Ciencias de la Educación. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora de Logopedia, Coordinadora de la carrera Licenciatura en Educación Logopedia.

Onaida Calzadilla González , Universidad de Holguín

Licenciada en Licenciada en Educación Especialidad Defectología, especialización Logopedia. Profesora de Logopedia.

Denis Doneld Zapata Duarte , República Dominicana

Licenciada en Educación Especial. Docente de Educación Especial. 

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Published

2025-04-25

How to Cite

Torres Maceo, D., Calzadilla González , O., & Zapata Duarte , D. D. . (2025). The training of speech therapists for the integral development of language in schoolchildren with intellectual disabilities. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 257–268. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2163

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Artículos

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