Multi-instrumentalist in the woodwind instrument profile: diagnosis, principles and distinctive features
Keywords:
multi-instrumentalist, woodwind instruments, diagnosis, principles, distinctive features.Abstract
Fort the comprehensive development of students of the woodwind instrument profile at the upper secondary level, artistic-pedagogical training is necessary that integrates the learning of multiple musical instruments, multi-instrumentalism; depending on their work within the professional field. There are insufficiencies in its development and not all the potential of this practice is taken advantage of. The objective of this research is to propose principles and distinctive features based on the diagnosis and their implementation in actions. Theoretical and empirical methods, the Swot technique and mathematical- statistical processing were used that made it easier to delve into the object of study.
Downloads
References
Abreu, R. (2004). Un modelo de la Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional en Cuba. [Tesis doctoral]. La Habana. Cuba. ISPEJV.
Addine, F. (2004) Didáctica, teoría y práctica. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Greca-Bosdure, H-C. (2018). Le Multi-instrumentisme: ¿et pour quoi faire? Formation musicale. Cefeden Aura. Promotion 2018
Houvinen, E y Frostenson, C. (2020). Narratives of versatility: Approaching multi-instrumentalist music teacher identities. Research Studies in Music Education. Volumen 43, Issue 3. https://doi.org/10.1177/1321103X20951942
Jorquera, R. Valverde, X. y Godall, P. (2020). Propuesta de principios alternativos para la educación musical en un contexto latinoamericano. Revista Electrónica de LEEME Número 46. https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/index
Moura, T.G. y Wanderley, M.A. (2022). Professores multi-instrumentistas e sua atuação profissional docente em música: um estudo no estado do Rio Grande do Norte. ABEM. XVI Encontro Regional Nordeste da ABEM. https://ojs.uv.es/lindex.php/LEEME/article/view/16932/16140
Nogueira, D. Medina, A. Medina, Y. E. Assafiri, Y. (2024). Matriz DAFO y análisis CAME, herramientas de control de gestión: caso de aplicación. Universidad y Sociedad, 16(2), 34-45. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4368
Rodrigues, L.O. (2023). O multi-instrumentista do metais: aspectos técnicos e similaridades na prática de diferentes instrumentos. Universidad Federal de Uberlandia. Instituto de Artes. Curso de Música. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38491
Sánchez, P y Morales, X. (2003). Educación musical y expresión corporal. La Habana. Pueblo y Educación.
Valero, O. (2023). El profe multinstrumentista. Universidad Pedagógica Nacional. Departamento de Educación Musical. Licenciatura en Música. Bogotá, Colombia. https://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/18812/EL%PROFE%20MULTINSTRUMENTISTA?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Ahmed López Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.