Educational function of institutional communication to optimize the management process in provincial sports administration institutions
Keywords:
institutional communication, educational function, management process, sports institutions, sports managementAbstract
This article addresses the need to strengthen the educational function of institutional communication to optimize the management process in provincial sports administration institutions in Cuba. It starts from a diagnosis that reveals deficiencies in institutional communication, manifested in the lack of clarity in messages, the limited participation of stakeholders, deficient feedback, and the restricted use of effective channels. Based on Organizational Communication Theory, Systems Theory, and Educational Communication Theory, a procedure is proposed to transform the management process by strengthening the educational function of institutional communication. The procedure, structured in three stages (design, development, and evaluation), focuses on strategic communication planning, staff training, creating new communication channels, and continuous evaluation. The empirical characterization of the institutional communication process in the Provincial Sports Directorate of Las Tunas is presented, which demonstrates the need for transformation. The proposed procedure is described, and its implementation is evaluated through a mixed design, combining quantitative and qualitative methods. The results show a significant improvement in institutional communication, promoting participation, transparency, and efficiency in sports management. The research concludes that incorporating the educational function into institutional communication becomes a strategic tool to transform the management process, contributing to integral human development in sports.
References
Bequer Díaz, G, Pascual Liermo, A., Ramos Puig, A. y Berroa Savigne, M. (2017). Historia de la Educación Física en Cuba. Actividad física y ciencias, 5(1).
Bertalanffy, L. von (1968). Teoría general de los sistemas: Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. (Original en inglés: General system theory: Foundations, development, applications). George Braziller.
Carvajal Veitía, W. (2017). Contribución de la bioantropología del deporte al desarrollo del alto rendimiento y sus principales hitos en Cuba. In Anales de Antropología, 51(2), 203-216.
Castañeda Lozano, Y. (2020). La Educación en valores: un desafío axiológico del educador (Vol. 110). Universidad de la Salle.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Continuum.
Gallo, M. C. (2021). De la Prensa a la comunicación institucional. Editorial Autores de Argentina.
Goldhaber, G. M. (2006). Organizational communication. Allyn and Bacon.
Gutiérrez Silva, J. M., Romero Borré, J., Hernández Fernández, L. y Vega Jaramillo, F. Y. (2021). Planificación estratégica situacional: Un proceso metódico-práctico. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 26(94), 762-783.
Kreps, G. L. (1990). Organizational communication. Longman.
Montes De Oca Sánchez, J. E., Comas Rodríguez, R., Álvarez Hernández, S. D. R. y Silva Brito, R. (2021). La incidencia del plan estratégico en la gestión administrativa. Caso Cooperativa de Transporte Ventanas. Universidad y Sociedad, 13(S3), 430-436.
Morales, J. (2020). Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Conrado, 16(75), 372-383.
Morin, E. (2007). On complexity. Hampton Press.
Olivares Mardones, J. (2023). Disputa hegemónica frente a la subjetividad neoliberal dominante. Dinámicas discursivas críticas de la revuelta popular de Chile en 2019.
Rojas Allegue, C. A. (2024). La economía cubana: entre el período especial y la pandemia de la COVID 19, continuidad y cambios. https://dspace.unila.edu.br/items/e1ab4c45-33f7-478c-90c1-c1c60ba825f6
Santana Garriga, L. Á. y Deler Ferrera, G. (2023). La transformación digital en el contexto socio educativo cubano. Referencia Pedagógica, 11(1), 59-74.
Von Bleichroder Billinghurst Vargas, L. D. S. (2024). Mesas de trabajo con enfoque de gobernanza: su implementación de garantía de la participación ciudadana y prevención de conflictos sociales. http://repositorio.ulasalle.edu.pe/handle/20.500.12953/222
Zurita Alvarado, V. T. (2020). La comunicación institucional y el manejo de la información en el Hospital Básico del cantón Pelileo, provincia de Tungurahua (Bachelor's thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social).
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Esnaido Estanque Jiménez, Michel Enrique Gamboa Graus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.