Epistemology of the environmental training of the student of the Bachelor's Degree in Primary Education.

Authors

  • Hebert Socarras Estrada Universidad de Camagüey
  • Andrés Jorge Díaz López Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Camagüey
  • Enrique Loret de Mola López Centro de Estudios de Gestión Ambiental de la Universidad de Camagüey

Keywords:

training; environmental training, sustainable development, epistemology

Abstract

This article is aimed at systematizing a theoretical and methodological conception that supports environmental training in the Bachelor's Degree in Primary Education. The investigative method of content analysis was used to criticize the bibliographic sources, and to build the aforementioned theoretical framework. Among the results, the place and role of environmental training in the system of comprehensive training of Primary Education professionals stands out. The formative functions of environmental training are argued, which constitute the externalization of the qualities inherent to the training process in Higher Education, which are manifested in the professional's mode of action; At the same time, the social relevance of the environmental training category is evident.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hebert Socarras Estrada, Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Máster en Ciencias de la Educación, Mención Secundaria Básica. Profesor Auxiliar.

Andrés Jorge Díaz López, Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Enrique Loret de Mola López, Centro de Estudios de Gestión Ambiental de la Universidad de Camagüey

Licenciado en Educación, especialidad Geografía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Álvarez, C. M. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. Ed: Pueblo y Educación. https://maravarzamoriveracruz.wordpress.com/

Cuba. Asamblea Nacional del Poder Popular. (2019). Constitución de la República de Cuba. Título III: Fundamentos de la política educacional, científica y cultural. http://www.cubadebate.cu/noticias/2019/04/09/

Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudio “E” para la Licenciatura en Educación: especialidad de Educación Primaria.

Cruz, R. & Romero, E. Educación Ambiental y Cultura: Su convergencia en la construcción simbólica de la naturaleza en Educación Ambiental para el desarrollo sostenible. CIGEA. Oficina de la UNESCO en La Habana, 2007. pp. 19-25. https://revistas.udg.co.cu/

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior (material en soporte electrónico). Santiago de Cuba, Cuba: Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel F. Gran".

González, R. (2017). La formación ambiental desde la obra de José Martí en carreras pedagógicas con perfil biológico. [Tesis doctoral, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz] Ciencias Pedagógicas.

Hernández, N. M. (2020) La ética en la formación ambiental del estudiante de la Licenciatura en Educación Biología. [Tesis doctoral, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz] Ciencias Pedagógicas.

Horruitiner, P. (2009). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.

Loret de Mola, E., Pino, D. & Nordelo, J. (2017). La formación ambiental presupuesto epistemológico para la educación Superior. Humanidades Médicas. XVII (3): 464-486 https://humanidadesmedicas.sld.cu/

Mejías Salazar, R. (2018). La formación laboral investigativa orientada a la dimensión ambiental en carreras pedagógicas con perfil geográfico. [Tesis doctoral, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz] Ciencias Pedagógicas.

Santos, I. (2009) La educación ambiental para el desarrollo sostenible. Una visión desde la investigación educativa. [Panel]. Congreso de Pedagogía 2009. Villa Clara. Cuba.

Published

2025-01-22

How to Cite

Socarras Estrada, H., Díaz López, A. J. ., & Loret de Mola López, E. . (2025). Epistemology of the environmental training of the student of the Bachelor’s Degree in Primary Education. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 203–222. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2134

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK