Strengthening English language skills for professional purposes in the Pedagogy-Psychology course

Authors

  • Leidianys de la Caridad Álvarez Riol Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Yeran León Morejón Instituto Superior Politécnico do Bié.
  • Ivón de la Caridad Bonilla Vichot Instituto Superior Politécnico do Bié

Keywords:

skills, English, teaching task, certification

Abstract

For the university student the mastery of the English language constitutes a requirement for graduation, becoming a necessity for each career the deployment of alternatives that contribute to their treatment. From the speciality Bachelor of Education Pedagogy-Psychology, it is proposed in this research to reflect around the instrumentation of the system of teaching tasks for the development of skills in the English language for professional purposes from the subject Philosophy of Education, in the students of the first year of such a career that prepare them for their certification. In its concrete use the potentialities of the content of the subject, the diversity of resources and materials existing in the language, as well as the motivation of the students. During development, the general dialectic-materialist methodological approach was applied and theoretical, empirical and statistic-mathematical techniques were used. The determination of the referents, the historical study and the diagnosis of the initial state of the category to be transformed, made it possible to substantiate and design the proposal, whose validity was verified from the criterion of users and is proposed as a viable option for its generalization in the subjects of the race; according to the peculiarities of the content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leidianys de la Caridad Álvarez Riol, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Licenciada en Educación: Pedagogía-Psicología, Especialista de Posgrado en Docencia en Psicopedagogía.

Yeran León Morejón, Instituto Superior Politécnico do Bié.

Licenciado en Educación: Informática. Doctor en Ciencias de la Educación, Especialista en Psicología Educativa.

Ivón de la Caridad Bonilla Vichot, Instituto Superior Politécnico do Bié

Licenciada en Educación: Física. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

References

Aguilar Gordón, F. del R. (2020). Contribuciones de la filosofía para la consolidación de la filosofía de la educación. Revista Conrado, 16(74), 99-111. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1339

Caraballo, Y. (2023). Gamificación educativa y su impacto en la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés: un análisis de la literatura científica. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 1813-1830. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7011

García Hernández, R. (2023). Sistema de tareas docentes para desarrollar el trabajo independiente de las funciones en la universalización. Revista Conrado, 19(95), 553-569. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3458

Garbey Savigne, E., y Enriquez O’Farrill, I. J. (2023). Tendencias actuales en la enseñanza de inglés con fines específicos. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo, 8(2), 59-66. http://rccd.ucf.edu.cu/index.php/rccd

Garro, M. (2019). Analysis of the usage of the four linguistic skills acquired by former students of the Program “Reinforcing the Teaching and Learning of the English Language in the institutions of the Superior State University of Costa Rica, at UNED sites”. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 7(1), 47-58. https://journals.epistemopolis.org/index.php/educación

Guaranda, J., Santos, L., Guaranda, E. y Lara, F. (2023). Contextualización del proceso enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en la carrera de ingeniería civil. Pentaciencias, 5(6), 87-95. https://doi.org/10.59169/pentaciencias.v5i6.840

Hernández Sampieri, R. (2018). Metodología de la investigación educativa: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGRAW-HILL.

Mendoza Zepeda, O. C., Santos Vargas, A. M., Matamoros Galo, D. C., Santos Murillo, D. N., & Morales Mencía, E. V. (2022). Necesidades de dominio de Inglés y Francés en la facultad de Ciencias Químicas y Farmacia. Revista Conrado, 19(94), 574-587. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3367

Ministerio de Educación Superior. (2016). Plan de Estudios “E”. Modelo del Profesional Licenciatura en Educación Pedagogía-Psicología. La Habana, Cuba.

Moreira Aguayo, P. y Venegas Loor, L. (2020). Desarrollo de competencias comunicativas del idioma inglés. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1292-1303. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1537

Pérez de Villa, Y., Puerta, L. y Rosa, C. (2023). Propuesta de tareas docentes para potenciar la educación ambiental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la química en la educación media superior. Revista Minerva, 4(7). https://revistas.ug.edu.ec/index.php/minerva/article/download/305/566/1186

Pérez Parrado, R., Sardiñas Companioni, J.L., & Oliva Rodriguez, Y. (2022). Desarrollo de habilidades comunicativas en idioma inglés desde una concepción lingüístico-metodológica. EduSol, 22(80), 96-111. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475772866008

Pibaque Pionce, M., (2023). Estrategia Didáctica para la Formación de la Competencia Linguo-Cultural en el Inglés de Negocios Internacionales. 593 Digital Publisher CEIT, 8(5), 532-544, https://doi.org/10.33386/593dp.2023.5.2025

Sánchez Anta, A., & Miralles Aguilera, E. (2023). La tarea docente en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas. Educación Médica Superior, 37(4). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3953

Segovia, P., Pinos, P., y Murillo, I. (2017). Tareas docentes sobre contenidos de Anatomía del Aparato Estomatognático de la carrera de Odontología. Universidad y Sociedad, 9(1), 74-80. http://rus.ucf.edu.cu/

Torres Cabrera I., Moncada-González Y., Matos-Fuentes L., Pérez-Diéguez D. y Pupo-Batista Y. (2023). Tareas docentes para favorecer la competencia comunicativa profesional en el inglés médico. RevCienciasMédicas, 27(2023): e5951, 1-12. http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5951

Published

2025-01-22

How to Cite

Álvarez Riol, L. de la C., León Morejón, Y., & Bonilla Vichot, I. de la C. (2025). Strengthening English language skills for professional purposes in the Pedagogy-Psychology course. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 184–202. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2131

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK