A proposal for a formative project model in the Mechanics Education major

Authors

  • Nirma Cruz Cruz Universidad de Holguín
  • Bárbara Lidia Doce Castillo Universidad de Holguín
  • Angela Lilia Rodríguez Maden Universidad de Holguín

Keywords:

model, professional formation, mechanics, formative project

Abstract

In the improvement of the professional formation process in the Mechanical Education major, the application of various projects is required that respond to the process of obtaining parts and to the integrating projects for the Main Integrating Discipline: Didactic Labor and Research Formation. Faced with this problem, the objective of the research is outlined aimed at: designing a formative project model aimed at professional formation in the Mechanical Education major. The model is composed of two subsystems: the first called determination of professional content and the second development of professionalized content. These subsystems present hierarchical relationships, links and elements that allow obtaining the resulting qualities or characteristics that distinguish the professional formative project in the formative process in the aforementioned career. The model allows to guide the group of teachers of the career in the structure of the professional formative project conceived as a form of organization of the Main Integrating Discipline. The application of research methods among which are: theoretical, empirical and statistical. At the theoretical level: surveys, interviews, scientific observation, document review. At the theoretical level: analysis-synthesis, historical-logical, modeling, structural-functional systemic. The statistics in the processing of interviews and surveys. The proposal of the model allows the argumentation, understanding and interpretation of the model that responds to the object of the profession in the career. It also takes into account the treatment of the components: academic, labor, research and extension in the formation process.

Keywords: model, professional formation, mechanics, formative project

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nirma Cruz Cruz , Universidad de Holguín

Licenciada en Educación Mecánica, Ingeniera Mecánica. Profesora Auxiliar. Facultad de Ingeniería

Bárbara Lidia Doce Castillo , Universidad de Holguín

Licenciada en Educación Construcción,  Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Investigadora del Centro de Estudio para la Formación Laboral.

Angela Lilia Rodríguez Maden, Universidad de Holguín

Licenciada en Educación. Educación Laboral, Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Investigadora del Centro de Estudio de Ciencias de la Educación.

References

Alonso, L. A., Larrea, J. J., Bazurto, J. A., Vera, E. y Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio Mecánica Industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40(29), 16-25. https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/19402916 .htm l

Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo.

Aragay, X y Martínez, M. (2020). El Aprendizaje Basado en Proyectos en PLANEA. Enfoque general de la propuesta y orientación para el diseño colaborativo de proyectos. Edición Buenos Aires. UNICEF https://www.unicef.org/argentina/media/10171/file/planea-ABP.pdf.

https://editoriallibromundo.wordpress.com/editorial-libro-mundo/colecciones/educacion-contemporanea/ensenanza-aprendizaje-profesional-para-formar-trabajadores-competentes

Calderón, M., Simbaña, A., Burbano, E, y Lucio, J. L. (2024). El proyecto formativo como

estrategia para el desarrollo de capacidades transversales. Revista Ciencia Latina 8(1), 2922-2949. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9626

Ministerio Educación Superior (MES). (2016). Plan de estudio E para la carrera Liceniatura en Educación Mecánica. Comision Nacional de Carrera. La Habana, Cuba.

Sotomayor, C., Vaccaro, C. y Téllez, A. (2021). Aprendizaje basado en proyectos. Un enfoque pedagógico para potenciar los procesos de aprendizaje hoy. Fundación Chile, con el apoyo del Centro de Innovación del Ministerio de Educación chileno y la Embajada de Estados Unidos en Chile”.ABP-un-enfoque-pedagogico-para-potenciar-aprendizajes.pdf (fch.cl)

Smith Batson, M.C. (2024). Caracterización de la coherencia didáctica del profesor de inglés en Cuba. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1488

Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Las Tunas 2021.

Smith Batson, M.C., Gamboa Graus, M. E., Alonso Hernández, E. (2022). Ejes temáticos-organizadores del currículo necesarios en la formación del profesor de lenguas extranjeras, Didáctica y Educación Vol. 13 (1). pp. 17-28.

Tejeda, R. (2015). El aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias Pedagógicas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. 5(6), 1-20. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/438/437

Téllez, L. (2016). El proyecto técnico como forma de organización didáctica en la Educación Técnica Profesional. https://www.grin.com/login/#account/document_upload

Published

2025-04-25

How to Cite

Cruz Cruz , N. ., Doce Castillo , B. L. ., & Rodríguez Maden, A. L. . (2025). A proposal for a formative project model in the Mechanics Education major . Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 144–157. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2129

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK