A proposal for a formative project model in the Mechanics Education major
Keywords:
model, professional formation, mechanics, formative projectAbstract
In the improvement of the professional formation process in the Mechanical Education major, the application of various projects is required that respond to the process of obtaining parts and to the integrating projects for the Main Integrating Discipline: Didactic Labor and Research Formation. Faced with this problem, the objective of the research is outlined aimed at: designing a formative project model aimed at professional formation in the Mechanical Education major. The model is composed of two subsystems: the first called determination of professional content and the second development of professionalized content. These subsystems present hierarchical relationships, links and elements that allow obtaining the resulting qualities or characteristics that distinguish the professional formative project in the formative process in the aforementioned career. The model allows to guide the group of teachers of the career in the structure of the professional formative project conceived as a form of organization of the Main Integrating Discipline. The application of research methods among which are: theoretical, empirical and statistical. At the theoretical level: surveys, interviews, scientific observation, document review. At the theoretical level: analysis-synthesis, historical-logical, modeling, structural-functional systemic. The statistics in the processing of interviews and surveys. The proposal of the model allows the argumentation, understanding and interpretation of the model that responds to the object of the profession in the career. It also takes into account the treatment of the components: academic, labor, research and extension in the formation process.
Keywords: model, professional formation, mechanics, formative project
Downloads
References
Alonso, L. A., Larrea, J. J., Bazurto, J. A., Vera, E. y Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio Mecánica Industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40(29), 16-25. https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/19402916 .htm l
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2022). Enseñanza aprendizaje profesional para formar trabajadores competentes. Editorial Libro Mundo.
Aragay, X y Martínez, M. (2020). El Aprendizaje Basado en Proyectos en PLANEA. Enfoque general de la propuesta y orientación para el diseño colaborativo de proyectos. Edición Buenos Aires. UNICEF https://www.unicef.org/argentina/media/10171/file/planea-ABP.pdf.
Calderón, M., Simbaña, A., Burbano, E, y Lucio, J. L. (2024). El proyecto formativo como
estrategia para el desarrollo de capacidades transversales. Revista Ciencia Latina 8(1), 2922-2949. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9626
Ministerio Educación Superior (MES). (2016). Plan de estudio E para la carrera Liceniatura en Educación Mecánica. Comision Nacional de Carrera. La Habana, Cuba.
Sotomayor, C., Vaccaro, C. y Téllez, A. (2021). Aprendizaje basado en proyectos. Un enfoque pedagógico para potenciar los procesos de aprendizaje hoy. Fundación Chile, con el apoyo del Centro de Innovación del Ministerio de Educación chileno y la Embajada de Estados Unidos en Chile”.ABP-un-enfoque-pedagogico-para-potenciar-aprendizajes.pdf (fch.cl)
Smith Batson, M.C. (2024). Caracterización de la coherencia didáctica del profesor de inglés en Cuba. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1488
Smith, M.C. (2021). La orientación profesional en el proceso formativo de la disciplina Didáctica de las Lenguas Extranjeras. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Las Tunas 2021.
Smith Batson, M.C., Gamboa Graus, M. E., Alonso Hernández, E. (2022). Ejes temáticos-organizadores del currículo necesarios en la formación del profesor de lenguas extranjeras, Didáctica y Educación Vol. 13 (1). pp. 17-28.
Tejeda, R. (2015). El aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias Pedagógicas. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación. 5(6), 1-20. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/438/437
Téllez, L. (2016). El proyecto técnico como forma de organización didáctica en la Educación Técnica Profesional. https://www.grin.com/login/#account/document_upload
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Nirma Cruz Cruz , Bárbara Lidia Doce Castillo , Angela Lilia Rodríguez Maden

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.