A critical look at education from the subject of the positivity society in Byung-Chul Han

Authors

  • Maicol Mazo Gaviria Universidad Pontificia Bolivariana

Keywords:

education, didactic, assessment, positivity, negativity.

Abstract

Based on the subject of positivity proposed by Byung-Chul Han to reflect on the behavior of the contemporary human being of Western societies, the type of subjectivity that has been built from the pedagogical practices that are carried out in one of the fundamental moments of didactics such as assessment is analyzed. The above, under the following premise: between the subject of performance and the type of person who has been trained in current education there is no notable difference. The way in which the late-modern human being is assessed in academic processes is in a complete synchrony with the competition that imposed itself to satisfy the demands of the market. 

 

Keywords: education, didactic, assessment, positivity, negativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maicol Mazo Gaviria, Universidad Pontificia Bolivariana

Licenciado en Ciencias Sociales (Antioquia). Doctorando y Magíster en Filosofía de la Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín, Colombia). Licenciado en Ciencias Sociales de la Universidad de Antioquia (Medellín, Colombia). Investigador y docente universitario.

References

Abad, H. (1996). Manual de tolerancia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Berenguer, J. (1999). Helade. Ejercicios de griego. Morfología. Barcelona: Editorial Bosch, S.A.

Diógenes, L. (1990). Vidas de los filósofos más ilustres. La Habana: Editorial de Ciencias

Espinosa, L., Greco, B., Penchaszadeh, A., Ruiz del Ferrier M. y Sferco S. (2018) ¿Por qué [no] leer a Byung-Chul Han? Buenos Aires: Ubu Ediciones.

Han. B-C. (2018a). Buen entretenimiento. Barcelona: Herder Editorial.

________. (2019a). El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Barcelona: Herder Editorial.

_________. (2014) En el enjambre. Barcelona: Herder Editorial.

_________. (2018b). La sociedad del cansancio. 2. ª ed. Barcelona: Herder Editorial.

_________. (2017a). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder Editorial.

_________. (2018c). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder Editorial.

_________. (2019b) Hegel y el poder. Un ensayo sobre la amabilidad. Barcelona: Herder Editorial.

________. (2017b.). Topología de la violencia. Barcelona: Herder Editorial.

Hegel, G. W. F. (2005). Enciclopedia de las ciencias filosóficas. Madrid: Alianza Editorial.

________. (1995). Lecciones sobre la historia de la filosofía. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Kantor, D., Roitter, M. y Daza, D. (2012). Proyectos en arte y cultura: aportes para la discusión desde una perspectiva educativa. Buenos Aires: Buenos Aires. AR; CEDES.

Nietzsche, F. (2015). El viajero y su sombra. Barcelona: Plutón Ediciones.

Salinas, M. (2008). “La evaluación educativa, una práctica para reconfigurar”, en: Revista Debates, Medellín, núm. 50, mayo-agosto, 14-21.

Tadeu, T. (1999). Documentos de Identidad. Una introducción a las teorías del currículo. Belo Horizonte: Auténtica Editorial, https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/DoraBibliografia/Ut.%201/SILVA%20docs%20ident.pdf

Zuleta, E. (2015). Elogio de la dificultad y otros ensayos. Bogotá: Ariel.

Published

2025-04-25

How to Cite

Mazo Gaviria, M. (2025). A critical look at education from the subject of the positivity society in Byung-Chul Han. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(2), 131–143. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2114

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK