Historical-trend analysis of the formation of the orientation competence for the management of family mental health
Keywords:
training, mental health, guidanceAbstract
Comprehensive General Medicine (MGI) is an integrative discipline, which is why it is the cornerstone of Primary Health Care. This research aims to characterize the historical the formation of the orientation competence for the management of family mental health of the training of the specialist in Comprehensive General Medicine. A bibliographic review was carried out through a broad search of the topic for which texts from the specialty of MGI, Pedagogy and Psychology were used, using as sources of information: books, magazines and bulletins, the qualitative approach and at the same time in quality were assumed. of theoretical level methods: analysis-synthesis and historical-logical. In the historical analysis of the specialty, it is identified that it has gone through different stages and milestones but the treatment for the management of family mental health from the competency approach is still insufficient. The treatment of the indicators in the stages allows us to evaluate the milestones, the main historical trends of the professional training process of the IGM specialist, the transition from a curative to a biopsychosocial approach, with insufficient treatment of the issue of competencies.
Downloads
References
Barcos Pina, I., Pupo Ávila, N.L., Álvarez Sintes, R. & Reinoso Medrano, T. (2020). Correspondencia de programas de especialización en Medicina General Integral en Cuba y Salud familiar de Brasil. http://medicinafamiliar2020.sld.cu/index.php/medfamiliar/2019/paper/viewPaper/252
Batista Licea, M.E., Ramírez Ferreiro, G. & Jardines Rivas, R.E. (2023). Procedimiento para el diseño de perfiles por competencias en el área de Recursos Humanos de la Universidad de Las Tunas. Revista Opuntia Brava, 15(4), 82-94. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/rticle/view/1967
Cañete Rojas, Y. & Lissabet Rivero, J.L. (2019). La cultura socio-médica del especialista en Medicina General Integral desde la medicina social en Cuba. Revista Roca, 15(2). https://search.ebscohost.com
Di Fabio, J.L., Gofin, R. & Gofin, J. (2020). Análisis del sistema de salud cubano y del modelo de atención primaria orientada a la comunidad. Revista Cubana Salud Pública, 46, e2193. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662020000200004
Díaz Hernández, E., García Acevedo, Y. & Loyola Hernández, O. (2024). Manejo de la Salud Mental Familiar, conocimientos básicos del especialista de Medicina General Integral en formación. Revista Opuntia Brava 16(1). https://search.ebscohost.com
García, B. (2021). Familia y Salud Mental. Guía informativa y práctica para familiares de personas con problemas de salud mental. 1ª Edición FEAFES Melilla, Asociación de familiares y personas con problemas de salud mental. Depósito legal: ML 26-2021.
González Cárdenas, L.T., Cuesta Mejías, L., Pérez Perea, L., Presno Labrador, M.C., Fernández Díaz, I.E. & Pérez Díaz, T.C. (2018). El Programa del médico y enfermera de la familia: desarrollo del modelo de atención médica en Cuba. Revista Panamericana de Salud Pública, 42: 1-7 DOI:10.263633/RPSP.2018.31
González Sábado, R.I. (2021). Formación profesional del especialista en Medicina General Integral y su competencia para prevenir el suicidio. Sociedad cubana de Educadores en Ciencias de la salud. Holguín. Cuba. Editora Salud Pública.
González Rodríguez, R., Cardentey García, J. & Dans Blanco, K. (2020). Propuesta de perfeccionamiento de tarjeta de habilidades específicas para la especialización en Medicina General Integral. Revista cubana de Medicina General Integral, 36(3): e10941. https://creativecom m ons.org/licenses/b y nc/4.0/deed.es_ES
González Sábado, R.I., Martínez Cárdenas, A. & Izaguirre Remón, R.C. (2022). Formación profesional del especialista en Medicina General Integral y su competencia para prevenir el suicidio. Edumecentro, 14:e2178. https://scielo.sld.cu
Horruitiner Silva, P. (2020). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria. http://www.books.google.es
Machado Ramírez, E.F. & Montes de Oca Recio, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Revista Transformación, 16(1), 1-13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_serial&pid=2077-2955&lng=pt&nrm=iso
Machado Ramírez, E.F. & Montes de Oca Recio, N. (2021). La formación por competencias y los vacíos del diseño curricular. Revista Transformación 17(2), 459-478. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_serial&pid=2077-2955&lng=pt&nrm=iso
Machado Ramírez, E.F. & Montes de Oca Recio, N. (2022). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad: motivos para un debate. Universidad de Camagüey. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación. Camagüey: Editorial Universitaria. ISBN: 978-959-XXXX-X. http://www.eduniv.cu
Ministerio de Salud Pública. (1985). Programa de Especialización en Medicina General Integral. Sistema de Enseñanza y Aprendizaje (Residencia) para la formación de especialistas de primer grado (primera versión). La Habana, Cuba. Editorial de Ciencias Médicas.
Ministerio de Salud Pública. (2004). Resolución Ministerial No. 108. Reglamento del Régimen de Residencia en Ciencias de la Salud. Cuidad de La Habana. Cuba.
Ministerio de Salud Pública. (2011). Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la Población. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.
Ochoa, S., Suárez, C.O. & del Toro, M. (2023). La formación de los adolescentes cubanos desde la promoción de la salud. Una experiencia en tiempos de pandemia por Covid-19. Revista Opuntia Brava, 15(1), 29-39. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1370
Placeres, J.F. & Estrada, Y. (2024). La Medicina Familiar en Cuba, un sueño hecho realidad. Med.Es, 4(1). https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/214
Ramos Hernández, R., Díaz Díaz, A. A., Valcárcel Izquierdo, N. & Ramírez Hernández, B.M. (2018). Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educación Médica Superior, 32(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412018000100013&lng=es
Rodríguez Peña, M., Guerra Gómez, S., & Quintero Díaz, C. (2023). Una alternativa: cultura de salud. Contextualización e interdisciplinariedad. Revista Opuntia Brava, 15(4), 130-141. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1971
Sierra Martín, C. (2019). Antigüedad e historia social de la medicina, un breve apunte sobre Henry E. Sigerist. VELEIA, 36. https://ojs.ehu.eus/index.php/Veleia/article/view/20742
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2025 Elenia Díaz Hernández, Yanetsy García Acevedo, Oscar Loyola Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.