Pedagogical strategy for training the psychopedagogue in the care of subjects with conduct disorder
Keywords:
vocational training, behavior, strategyAbstract
The scientific article exposes the limitations in the initial training of the psychopedagogue to care for subjects with conduct disorder; during the performance of their professional duties. The need for their preparation to meet objective 4 of the 2030 Agenda was taken as a reference in terms of achieving true educational inclusion and the objective of training a professional with a broad profile declared in the models of the different pedagogical careers. In order to overcome the limitations found, a pedagogical strategy is proposed. The research was carried out on the basis of dialectical and historical materialism. Theoretical and empirical methods were used. It is concluded that the pedagogical strategy for the psychopedagogue allows achieving a broad profile for the conditions of the current inclusive school in the care of subjects with behavioral disorders, in the different contexts of action of this professional where they fulfill their professional functions.References
Addine, F. (2004). Didáctica teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación, Cuba.
Almarales, M. (2019). La orientación educativa a estudiantes de la carrera Pedagogía Psicología en el proceso de formación de la habilidad argumentar. [Tesis Doctoral Universidad Holguín], Cuba
Álvarez, A. (2019). La educación agropecuaria en la formación inicial del estudiante de Pedagogía Psicología. [Tesis Doctoral, Universidad Las Tunas], Cuba.
Álvarez, B. Y. (2011). Propuesta de una estrategia pedagógica de preparación del maestro para la prevención de trastornos afectivo-conductuales en escolares de educación primaria. [Tesis Doctoral, Instituto Pedagógico Latinoamericano y del Caribe], La Habana, Cuba.
Cardoso, L. (2022).Estrategia pedagógica para desarrollar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Estadística en la carrera de Pedagogía-Psicología.[Tesis doctoral, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca].Cuba
García, S. (2011). Modelo pedagógico de la dinámica de la formación inicial del licenciado en Pedagogía-Psicología. [Tesis Doctoral, Universidad Granma], Cuba.
González, G. (2013). El profesorado en formación y las finalidades de la enseñanza de las ciencias sociales. Uni-pluriversidad. 13(38), (2), 24-34.
Hernández, R. M. (2016). La formación del interés escolar en alumnos con trastorno de conducta. [Tesis doctoral], Universidad de Las Tunas, Cuba.
Martínez, J. (2008). Modelo pedagógico de la formación del profesional de la educación primaria para la atención a educandos con necesidades educativas especiales. [Tesis Doctoral, Universidad Las Tunas], Cuba.
Matos, Z. (2013). Modelo pedagógico para el desarrollo de la Orientación Profesional Vocacional en el preuniversitario. [Ponencia]. Evento Científico de profesores, ISP Raúl Gómez García, Cuba.
Mendoza, L. L. (2004). Modelo para la dinámica de la motivación en el proceso docente educativo. [Tesis doctoral, Universidad de Oriente], Cuba.
Peña, M. y Graña, O (2006). Agresión y Conducta Antisocial en la escuela. Anales de Psicología. 29 (2), Murcia, España.
Rivas, B. (2017). La preparación psicopedagógica especial para el profesor de secundaria básica de la escuela de trastorno de conducta. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Pepito Tey], Las Tunas, Cuba.
Sánchez, C. (2014). Formación y desarrollo profesional del educador social en contexto de intervención. Madrid. UNED.
Sánchez, M y Martínez, A. (2022). Evaluación y aprendizaje en educación universitaria: estrategias e instrumentos. Cuidad de México, UNAM.
Sierra, R.A. y Imbert, N. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. 16(2).
Valledor, R. (2021). La innovación en la investigación educacional. Revista Didasc@lia, 4.
Valle-Lima, A.D. (2012). La investigación pedagógica otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 Yanelixa Fruto López, Luis Manuel Ferrás Mosquera, Naiset Toranzo Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.