Empirical investigation of the professional orientation in the Pre-University of Exact Sciences Luis Urquiza Jorge.

Authors

  • José Alberto Rogers Gómez Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Luis Téllez Lazo Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas
  • Damys Batista Rodríguez Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas

Keywords:

orientation, motivation, choice

Abstract

The results presented respond to the Research Project: Contextualization of the professionalization of the teacher in the Pre-University of Exact Sciences, which belongs to the Sectoral Program of the Ministry of Education in Cuba. The contextualization of teaching professionalization recognizes vocational training and professional guidance as a process and result to guarantee high levels of choice and entry of students to Higher Education. It is identified as a scientific problem: How to corroborate the attention to vocational training and professional orientation towards basic and technical science careers in the Luis Urquiza Jorge Pre-University of Exact Sciences? The objective is determined: to diagnose the state of the art of vocational training and professional guidance at the Luis Urquiza Jorge Pre-University of Exact Sciences in the province of Las Tunas. Before diagnosing, it was necessary to use the theoretical systematization and analysis-synthesis methods in the theoretical study to identify the variable with its dimensions, indicators and evaluation scale. At an empirical level, a survey of students, interviews with teachers and administrators, and observation of activities are used. By triangulating the information, the main results, limitations and potentialities are determined, which makes it possible to corroborate the problem and look for possible solutions for its transformation.

Author Biographies

Luis Téllez Lazo , Centro de Estudios Pedagógicos de la Universidad de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidades Eléctrica. Doctor en Ciencias Pedagógicas. 

Damys Batista Rodríguez , Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas de Las Tunas

Licenciado en Educación, especialidad Biología. Profesora

References

Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109- 133

Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.

Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125. https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/21/21

Del Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología, 1(2), 48-49. https://ucha.blogia.com/2013/062001-revista-alternativas-cubanas-en-psicologia-vol-1-num-2-mayo-agosto-2013.php

Gamboa, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica y educación, 13(1), 341–366. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1327/1376

Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 104-115. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427/443

Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/936/933

González, V. (2001). El servicio de orientación vocacional-profesional (SOVP) de la Universidad de La Habana: una estrategia educativa para la elección y desarrollo profesional responsable del estudiante. Revista Pedagogía Universitaria, 6(4), 49-62.

Rogers, J.A., Téllez, L., Batista, D. (2023). Formación vocacional y orientación profesional. Su atención en el Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas. Editorial Académica Española. https://drive.google.com/file/d/1NKDlfWP1zL-hp2OFWMt3GjFXZcBNKny3/view?usp=drivesdk

Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2004.v6n3/302-318/es

Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2), 206-212. https://www.redalyc.org/pdf/292/29238007013.pdf

Published

2024-10-28

How to Cite

Rogers Gómez, J. A., Téllez Lazo , L. ., & Batista Rodríguez , D. . (2024). Empirical investigation of the professional orientation in the Pre-University of Exact Sciences Luis Urquiza Jorge. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(4), 199–221. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2074

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK