Empirical investigation of the professional orientation in the Pre-University of Exact Sciences Luis Urquiza Jorge.
Keywords:
orientation, motivation, choiceAbstract
The results presented respond to the Research Project: Contextualization of the professionalization of the teacher in the Pre-University of Exact Sciences, which belongs to the Sectoral Program of the Ministry of Education in Cuba. The contextualization of teaching professionalization recognizes vocational training and professional guidance as a process and result to guarantee high levels of choice and entry of students to Higher Education. It is identified as a scientific problem: How to corroborate the attention to vocational training and professional orientation towards basic and technical science careers in the Luis Urquiza Jorge Pre-University of Exact Sciences? The objective is determined: to diagnose the state of the art of vocational training and professional guidance at the Luis Urquiza Jorge Pre-University of Exact Sciences in the province of Las Tunas. Before diagnosing, it was necessary to use the theoretical systematization and analysis-synthesis methods in the theoretical study to identify the variable with its dimensions, indicators and evaluation scale. At an empirical level, a survey of students, interviews with teachers and administrators, and observation of activities are used. By triangulating the information, the main results, limitations and potentialities are determined, which makes it possible to corroborate the problem and look for possible solutions for its transformation.
References
Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109- 133
Bollen, K.A. & Barb, K.H. (1981). Pearson's r and coarsely categorized measures. American Sociological Review, 46(2), 232-239.
Coronado, J. (2007). Escalas de medición. Paradigmas, 2(2), 104-125. https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/21/21
Del Pino, J. L. (2013). Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas cubanas en Psicología, 1(2), 48-49. https://ucha.blogia.com/2013/062001-revista-alternativas-cubanas-en-psicologia-vol-1-num-2-mayo-agosto-2013.php
Gamboa, M. E. (2022). Escalas de medición estadística. Didasc@lia: Didáctica y educación, 13(1), 341–366. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1327/1376
Gamboa, M.E. (2018). Estadística aplicada a la investigación educativa. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), 104-115. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/427/443
Gamboa, M.E. (2020). Escala estadística y software para evaluar coherencia didáctica en procesos de enseñanza-aprendizaje de Matemáticas. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11(1), 140-165. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/936/933
González, V. (2001). El servicio de orientación vocacional-profesional (SOVP) de la Universidad de La Habana: una estrategia educativa para la elección y desarrollo profesional responsable del estudiante. Revista Pedagogía Universitaria, 6(4), 49-62.
Rogers, J.A., Téllez, L., Batista, D. (2023). Formación vocacional y orientación profesional. Su atención en el Preuniversitario Vocacional de Ciencias Exactas. Editorial Académica Española. https://drive.google.com/file/d/1NKDlfWP1zL-hp2OFWMt3GjFXZcBNKny3/view?usp=drivesdk
Sánchez, R., y Echeverry, J. (2004). Validación de escalas de medición en salud. Revista de Salud pública, 6, 302-318. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2004.v6n3/302-318/es
Solís, V. M. (2014). ¿Por qué algunos aún prohíben utilizar estadística paramétrica para analizar datos ordinales? Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(2), 206-212. https://www.redalyc.org/pdf/292/29238007013.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2024 José Alberto Rogers Gómez, Luis Téllez Lazo , Damys Batista Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.