The ability to stimulate from the professional mode of action of the psycho pedagogue in training

Authors

  • Modesta López Mejías Universidad de Camagüey
  • Jesús Lahera Ramos Universidad José Martí de Santi Spíritus
  • María Magdalena Jústiz Guerra Universidad de Camagüey

Keywords:

stimulate, ability, orientation, treatment psycho pedagogical

Abstract

The Formative Model of the Bachelor's Degree in Pedagogy-Psychology identifies among its functions the educational orientation in the different contexts of action, namely: school, family and community, for which the mastery and use of various pedagogical, psychological, methodological, didactic and orientational resources is required. However, the study of documents, the observation of activities of the educational teaching process and the records of experiences of work practice and research reveal that there is no in-depth study of what stimulation is how this skill is operationalized and integrated into the professional mode of action. This lack underpins the purpose of this article, aimed at supporting a conceptualization of the ability to stimulate and its operational system, from the professional mode of action of the educational psychologist in training. Research methods of analysis and synthesis and hypothetical deductive were used, as well as socialization workshops that allowed conceptualizing the term stimulate and establishing its operational system, which contributes to the improvement of the methodological work with emphasis on the quality of the psychopedagogical treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Modesta López Mejías, Universidad de Camagüey

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular de la facultad de Ciencias Pedagógicas

Jesús Lahera Ramos, Universidad José Martí de Santi Spíritus

Master en Ciencias de la Educación y Profesor Auxiliar. Jefe de disciplina.

María Magdalena Jústiz Guerra, Universidad de Camagüey

Profesora Titular de la facultad de Ciencias Pedagógicas

References

Calderón, V. (2011). Guía Práctica para la Estimulación Temprana de 0 a 6 años de edad. https://crezcamos.org.gt>

Calzada Rodríguez, A.M, González García, M. J. & Román Lastre, D. (2020). Formación del psicopedagogo como interventor educativo familiar. (Original) REDEL Revista Granmense de Desarrollo Local, 4, 1192-1205. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/2050

Fruto López, Y. A., Ferrás Mosquera, L.M. & Toranzo Castro, N. (2024). Estrategia pedagógica para la formación del psicopedagogo en la atención a trastorno de conducta. Didáctica Educación, 15 (6), 213-227. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Hernández Botello, L. I., Gamboa Graus, M.E. & Castro Miranda, G. (2022). Potencialidades del psicopedagogo en el Sistema de Salud Cubano. Didáctica y Educación, 13(1), 367-383. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Huepp Ramos, F. L. & Fornaris Méndez, M. (2021). La estimulación temprana para el desarrollo infantil. Edusol, 21(77).66-79 https://www.redalyc.org>articulo

Imbert Stable, N. & Sierra Salcedo, R.A. (2021). La preparación para la asesoría psicopedagógica desde la disciplina formación laboral investigativa. Transformación, 17(2), 293-309. https://scielo.sld.cu>s2

Daniel Tchimuco, E.J., Cubela González, J.M. & Martínez Isaac, M. (2019). La atención psicopedagógica del maestro a las dificultades del aprendizaje en escolares primarios en el contexto angolano. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 7 (1), 40-47. https://dialnet.unrioja,es>art

Leyva Fuentes, M. (2014). Manual del psicopedagogo escolar. Pueblo y Educación.

Leyva, M., Serra, A. & Gárciga, A. (2021). La atención psicopedagógica un proceso pedagógico necesario para cumplir el ODS 4 de la A2030. [Ponencia]. Congreso Internacional Pedagogía 2021. https://trabajos.pedagogíacuba.com/trabajos/

López Mejías, M. (2015). El desarrollo de la memoria lógico-verbal en escolares del quinto grado de la educación primaria. [Tesis Doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí, Camagüey, Cuba] https://koha.indo.edu.mx>koha

Martín Reyes, T.Y., Ortiz Pérez, O.L. & Pupo-Cejas, Y. (2020). Desarrollo de las competencias psicosociales del psicopedagogo desde el gabinete de orientación educativa. (Original)REDEL, Revista Granmense de Desarrollo Local, 4, 213-224. https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1412

MES. (2016). Modelo del profesional de la carrera Licenciatura en Educación, Pedagogía-Psicología. Plan E. [archivo pdf]

Rivas Ávila, Y. J., Varona Moreno, L.M. & Mas Sánchez, P. R. (2023). Programa de intervención sociopsicoeducativo para el crecimiento personal de estudiante de la carrera Pedagogía-Psicología. en formación inicial. Didáctica y Educación, 14 (3), 166-194. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/view/1620

Román Lastre, D. & García Jerez, S. (2019). La asesoría psicopedagógica. Su implementación en las instituciones educativas. (Original). Olimpia, 16 (55), https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view838

Yapura, C.V., Conde, F., Mc Guiness, M. V. & Pereyra, A. S. (2017). El tratamiento en la clínica psicopedagógica con adolescentes: una experiencia de acondicionamiento de encuadre con productos tecnológicos. [Ponencia]. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org.

Vigotsky, L.S. (2006). Interacción entre la enseñanza y desarrollo. En Psicología del desarrollo del escolar. Selección de lecturas. Tomo I, (pp. 45-60). Félix Varela.

Published

2025-01-22

How to Cite

López Mejías, M. ., Lahera Ramos, J. ., & Jústiz Guerra, M. M. (2025). The ability to stimulate from the professional mode of action of the psycho pedagogue in training. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 16(1), 96–115. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2036

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK