Communication: Key factor of corporate social responsibility

Authors

  • Gladis Sara Sanmartín Ramón Universidad Técnica de Machala

Keywords:

communication; information; social responsibility; ecuadorian companies.

Abstract

The role of communication within the framework of corporate social responsibility is very important, since it contributes to building a positive image of the company, promoting trust and credibility in society. The objective of this article is to analyze the importance of communication in the topic of corporate social responsibility. For this purpose, five Ecuadorian companies that lead the ranking of “Companies with the best reputation” during the years 2020-2023 according to MERCO (Business Monitor of Corporate Reputation) were selected to determine what type of communication they use, if they promote a participatory dialogue with the groups. of interest or are limited to informing. The methodology used is analytical, through the theoretical presentation of the topic communication and social responsibility. For this purpose, electronic sources and databases such as: Scopus, Web of Science, Scielo, Redalyc, Google Scholar, Latindex were consulted, in order to to obtain scientific articles and texts closely related to the categories worked on, aspects that delimited the inclusion criteria, it is also a descriptive research, through the practical example of the companies Corporación La Favorita, Nestlé, Pronaca, Cervecería Nacional, Holcim. The research finds that companies use various social media platforms, such as Facebook, Instagram and TikTok, mainly as a dissemination channel rather than a medium for two-way communicative exchange, which underlines the need to adopt a more participatory methodology with interest groups.

Author Biography

Gladis Sara Sanmartín Ramón, Universidad Técnica de Machala

Máster internacional en Formación de Profesores en la especialización de Lengua y Literatura. Universidad Complutense de Madrid. Magister en Gerencia Educativa. Universidad Técnica de Machala. Licenciada en Ciencias de la Educación, especialización “Lengua y Literatura”. Profesora de Nivel Medio. Universidad Técnica de Machala, Ecuador. Docente agregado I de Tiempo completo, Universidad Metropolitana, Sede Machala, Ecuador. Coordinadora de Vinculación con la colectividad, Universidad Metropolitana. Ecuador.

References

Acosta, M., Véliz , S., y Torres, J. (2018). La responsabilidad social corporativa y su rol en las empresas ecuatorianas. Revista Lasallista de investigación, 15(2), 105-117. DOI:10.22507/rli.v15n2a8

Álava-Larrea, M., y Sánchez-Riofrío, A. (2016). Cervecería Nacional: Un compromiso con el desarrollo sostenible en Ecuador. Revista Ciencia UNEMI, 9 (17), 11 – 20. https://www.researchgate.net/publication/308740115_Cerveceria_Nacional_Un_compromiso_con_el_desarrollo_sostenible_en_Ecuador

Azuero, D. (2009). La comunicación de la RSE. Propuesta para un modelo de comunicación responsable. Editor Forética

Benavidez, T., y Córtez, M. (2018). Comunicación estratégica y responsabilidad Social Empresarial, escenarios y potencialidades en creación de capital social: Una revisión de la Literatura. Prisma Social: revista de investigación social, (22), 127-158. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6562963

Briceño, S., Mejías, I., y Moreno, F. (2010). La Comunicación Corporativa y la Responsabilidad Social Empresarial (RSE). Daena: International Journal of Good Conscience, 5(1) 37-46. http://www.spentamexico.org/v5-n1/5(1)37-46.pdf

Caravedo, B., Del Castillo, E., Casanova, L., y Estevez, R. (2011). La responsabilidad social de la empresa en América Latina: Manual de Gestión. Banco Interamericano de Desarrollo. https://www.researchgate.net/publication/254422047_La_responsabilidad_social_de_la_empresa_en_America_Latina_Manual_de_Gestion

Corporación La Favorita. (2022). Informe 2022. Rendición de cuentas. https://www.corporacionfavorita.com/wp-content/uploads/2023/03/Informe-Corporacion-Favorita-2022.pdf

Correa Jaramillo, J. G. (2007). Evolución Histórica de los conceptos de responsabilidad social empresarial. Semestre Económico, 10(20), 87-102 http://www.scielo.org.co/pdf/seec/v10n20/v10n20a6.pdf

Dawkins, J. (2004). Corporate responsibility: The communication challenge. Journal of Communication Management, 9 (2), 108-119. https://doi.org/10.1108/13632540510621362

De Andrés, S., y González, R. (2012). La comunicación en el marco de la Responsabilidad Social. Bases para una definición de Comunicación Responsable. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC, 6(6), 14-31 https://www.researchgate.net/publication/259763707_

Holcim. (2022). Informe de sostenibilidad. https://www.holcim.com.ec/sites/ecuador/files/2023-08/m_informe_holcim_2022_v5.pdf

Hollender, J., y Breen, B. (2010). The responsibility revolution. How the next generation of businesses will win. John Wiley & Sons

Instituto de Responsabilidad Social Empresarial. (2016). Responsabilidad Social Empresarial (IRSE).https://www.irse-ec.org/fundamentos-del-irse/

Lewis, S. (2003). Reputation and corporate responsibility. Journal of Communication Management, 7 (4), 356-366. https://doi.org/10.1108/13632540310807494

Lozano. J. M. (2005). Los gobiernos y la responsabilidad social de las empresas. Políticas públicas más allá de la regulación y la voluntariedad. Editor Granica. https://books.google.com.cu/books/about/Los_gobiernos_y_la_responsabilidad_socia.

MERCO. (2023). Monitor Empresarial de Reputación Corporativa El proceso de elaboración de Merco Ecuador 2023. https://www.merco.info/files/2023/01/1597/metodologia-e-informe-de-verificacion-merco-empresas-ec-2022.pdf

Monitor Empresarial de Reputación Corporativa. (2023). Monitor Empresarial de Reputación Corporativa, (MERCO). Las empresas con mejor reputación corporativa. Empresarial. https://www.merco.info/ec/ranking-merco-empresas

Moreno, A., y Capriotti, P. (2011). La comunicación de las empresas españolas en sus webs corporativas. Análisis de la información de responsabilidad social, ciudadanía corporativa y desarrollo sostenible. ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 11(21). https://doi.org/10.1387/zer.3718

Nestlé. (2022). Reporte sobre desarrollo sostenible. https://empresa.nestle.es/sites/g/files/pydnoa431/files/es/libreria documentos/documents/publicaciones/reporte-desarrollo-sostenible-nestle.pdf

Olcese, A. S. (2009). El capitalismo humanista. Ediciones Jurídicas y Sociales, S.A.

Orjuela Córdova, S. (2011). La comunicación en la Gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. Correspondencias & Análisis, (1), 138-156. https://www.bing.com/search?q=Orjuela+C%C3%B3rdova%2C+S

Orozco Toro, J., y Ferré Pavia, C. (2013). La Comunicación Estratégica de la Responsabilidad Social Corporativa. RAZÓN Y PALABRA Primera Revista Electrónica en América Latina Especializada en Comunicación, (83), 1-20. https://www.bing.com/search?q=Orozco+Toro%2C+J.%2C+y+Ferr%C3%A9+Pavia%2C+C.+%282013%29.

Pronaca. (2022). Memoria Sostenible. https://www.pronaca.com/memoria-sostenible/

Urbina, E. C. (2020). Investigación cualitativa. Applied Sciences in Dentistry, 1(3). https://www.researchgate.net/publication/367923376_Investigacion_Cualitativa

Viteri, J., y Jácome, M. (2011). La Responsabilidad Social como modelo de gestión empresarial. Eidos, (4), 92-100. https://www.bing.com/search?q=Viteri%2C+J.%2C+y+J%C3%A1come%2C+M.+%282011%29.

Zambrano, X. (2013). Responsabilidad Social Empresarial y Comunicación: relación para la transformación social. TEMAS DE COMUNICACIÓN, (26), 65-90. https://www.academia.edu/116427914/Responsabilidad_Social_empresarial_y_comunicaci%C3%B3n_Relaci%C3%B3n_para_la_transformaci%C3%B3n_social

Published

2024-07-22

How to Cite

Sanmartín Ramón, G. S. (2024). Communication: Key factor of corporate social responsibility. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(3), 158–175. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/2026

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.