Integration of Information and Communication Technologies in the teaching-learning process of Virtual Learning Environments

Authors

  • Cecilia Trinidad Quintero Chávez Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 122 en Acapulco, Guerrero

Keywords:

Information and Communication Technologies, teaching-learning process, Virtual Learning Environments

Abstract

The article analyzes the teaching-learning process of the subject Virtual Learning Environments in initial teacher training, based on Information and Communication Technologies (ICT). Inadequacies such as lack of equitable access, poor teacher training, disconnection between pedagogy and technology, limited interactivity and connectivity problems are detected. These shortcomings are due to a lack of pedagogical approach in teacher training, lack of continuous updating in educational technology and teacher barriers. This article projects the author's doctoral research. It proposes an ICT-based teaching strategy that provides access to educational resources, facilitates interaction and collaboration, allows personalization of learning, develops digital skills, and offers flexibility and remote access. Current research focuses on the impact of COVID-19, bibliometric review, virtual education, analysis of virtual education, virtual environments and adoption of virtual environments in universities. The novelty lies in the current relevance of integrating ICT in teacher training, promoting pedagogical innovation, adapting to the digital context and generating knowledge. There is feasibility in terms of resources, access to participants, ethical compliance and institutional support. Theoretically, it provides concepts on new educational contexts, virtualization, humanization, virtual classrooms and virtual reality. In practice, it improves learning, develops digital skills, promotes flexibility, interaction and curricular updating.

Author Biography

Cecilia Trinidad Quintero Chávez, Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 122 en Acapulco, Guerrero

Licenciada en Diseño Gráfico. Máster en Educación.

References

Alcántara, A. R. (2022). Competencias digitales y desempeño docente en los colegios de Latinoamérica. Desafios, 13(1), 25-36.

Álvarez, H., Avello, R., López, R. (2013). Los entornos Virtuales de Aprendizaje como Recurso Didáctico en el Ámbito Universitario. Revista Universidad y Sociedad, vol. 5 no. 1. Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez. Consultado el 25 de octubre del 2023.

Arancibia, M. L., Cabero, J., & Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100.

Atúncar-Prieto, C. A., & Medina-Zuta, P. (2021). La virtualización educativa: retos en la formación inicial docente: Array. Maestro y sociedad, 18(3), 984-1000.

Baque, P. G. C., & Marcillo, C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 56-77.

Bárcena, E., Quintero, V., & Rodríguez, S. (2019). Uso de la tecnología en la educación: Análisis de su impacto en la motivación y el rendimiento académico. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 61-78.

Barrientos Oradini, N., Yáñez Jara, V., Pennanen-Arias, C., & Aparicio Puentes, C. (2022). Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. Revista De Ciencias Sociales, 28(4), 496-511.

Blanco A., Anta M. (2016). La perspectiva de estudiantes sobre los entornos virtuales de aprendizaje. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 2(2), 109-116.

Bustos Sánchez, A., & Coll Salvador, C. (2010). Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 163-184.

Caicedo, G. E. T. (2023). Multiópticas docentes acerca de las tecnologías de la información y la comunicación en universidades del Ecuador. Polo del Conocimiento, 8(12), 1482-1106.

Carstens, K. J., Mallon, J. M., Bataineh, M., & Al-Bataineh, A. (2021). Effects of Technology on Student Learning. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 20(1), 105-113.

Covarrubias Hernández, L. Y. (2021). Educación a distancia: transformación de los aprendizajes. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(1), 150-160.

Delgado Sánchez, U., & Martínez Flores, F. G. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre Educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22).

Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., & Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59(2), 423-435. doi:10.1016/j.compedu.2012.02.001.

Espina-Romero, L. C. (2022). Procesos de Enseñanza-Aprendizaje Virtual durante la COVID-19: Una revisión bibliométrica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 28(3), 345-361.

González-Pérez, L. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2022). Components of Education 4.0 in 21st century skills frameworks: systematic review. Sustainability, 14(3), 1493.

Hernández-Sélles, N. (2021). Herramientas que facilitan el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: nuevas oportunidades para el desarrollo de las ecologías digitales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2), 81–100.

Kennedy, T. J., & Sundberg, C. W. (2020). 21st century skills. Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory, 479-496.

Lima Montenegro, S., & Fernández Nodarse, F. A. (2017). La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Atenas, 3(39), 31-47.

López Valencia, D. L. (2021). Tendencias y desafíos de los Sistemas Educativos para el Siglo XXI. DIALOGUS, 7(Junio-Noviembre), 63-72.

Márquez, A. M. (2021). Realidades y retos en el uso de las TIC en educación, por la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: RITI, 9(19), 73-88.

Martínez, N., Ramírez, R., & Díaz, L. (2019). Impacto de las TIC en la formación docente y el desarrollo de competencias digitales. Revista Innovaciones de Ingeniería, 1(2), 23-32.

Mata Solís, L. D. (2020). La Educación virtual y el aprendizaje en entornos virtuales. Educación e investigación. https://investigaliacr.com/educacion-e-investigacion/la-educacion-virtual-y-el-aprendizaje-en-entornos-virtuales/

Pinto, G., & Plaza, J. (2021). Determinar la necesidad de capacitación en el uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones para la formación docente. 593 Digital Publisher CEIT, 6(1), 169-181.

Pinto-Santos, A. R., George-Reyes, C. E., & Cortés-Peña, O. F. (2022). Brecha digital en la formación inicial docente: desafíos en los ambientes de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en La Guajira (Colombia). Formación universitaria, 15(5), 49-60.

Ponce, E. A. H., Meralaura, L. I. L., Ledesma, N. V. M., Cevallos, F. A. M., & Zambrano, A. E. D. (2022). Los entornos virtuales de aprendizaje EVA como innovación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes de nivelación de carrera en la universidad técnica de Manabí. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 1511-1524.

Ramírez Ramírez, L. N., & Fernández De Castro, J. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje: usabilidad y alcance en la formación de competencias profesionales del área educativa.

Sousa Ferreira, R., Campanari Xavier, R. A., & Rodrigues Ancioto, A. S. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19(33), 223-241.

UNESCO, 2019. Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Zea, A. G. A., Flores, K. A. V., Llongo, J. L. R., & Zea, Á. H. A. (2023). Desarrollo profesional docente en el contexto de la tecnología educativa. Polo del Conocimiento, 8(6), 1280-1297.

Zeballos, M. (2020). Acompañamiento pedagógico digital para docentes. Revista Docentes 2.0, 9(2), 192-203.

Published

2024-01-23

How to Cite

Quintero Chávez, C. T. . (2024). Integration of Information and Communication Technologies in the teaching-learning process of Virtual Learning Environments. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 15(1), 418–448. Retrieved from https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1958

Conference Proceedings Volume

Section

Artículos

ARK