Experiences and challenges of teaching in university foreign trade education programs
Keywords:
teaching, knowledge, communication, professional experienceAbstract
One of the main challenges that the teacher faces is how to adequately and efficiently facilitate knowledge to their students. The purpose of this paper is to show that effective communication and professional experience are two fundamental factors that help teachers to face this challenge. These two factors combine in such a way that they generate new tools and detonate ideas that allow students to build their knowledge and thus raise the quality of the teaching-learning process. In addition, it is also important to highlight the fundamental role played by the pedagogical and technological preparation acquired by teachers through courses, seminars and/or workshops.
References
Aguilar, P., Albarrán, P., Errázuriz, M., & Lagos, C. (2016). Teorías implícitas sobre la es¬critura: relación de las concepciones de estudiantes de Pedagogía Básica con la calidad de sus textos. Revista Estudios Pedagógicos, 42(3), 7-26. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400001
Balderas-Solís, J., Roque-Hernández, R.V., Salazar-Hernández, R., López-Mendoza, A. (2021). Experiences of undergraduates’ emergency remote education in Mexico. Cogent Education. 8(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2021.2000846
Cervantes López, M. J., Llanes Castillo, A., Peña Maldonado, A. A. y Cruz Casados, J. (2020) Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios, Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 579-591.
Cheng, E. (2015), Knowledge Sharing for Creating School Intellectual Capital. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 191(852), 1455-1459. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.307
Del Castillo, A. L. (2019). Capital Intelectual en Instituciones de Educación Superior en México. Revista Venezolana de Gerencia, 24(86), 489-502.
Erkan, A. (2019). Impact of Using Technology on Teacher-Student Communication/Interaction: Improve Students Learning. World Journal of Education, 9(4), 30-40.
González Cisneros, A. L. y Pedraza Melo, N. A. (2021). Factores del capital humano y desempeño en instituciones de educación media superior. Perfiles Educativos, 43(174), 93-113.
Hepp K, P., Prats Fernández, M. À., & Holgado García, J. (2015). Teacher training: technology helping to develop an innovative and reflective professional profile. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(2), 30-43.
Kirlidog, M. & Kaynak, A. (2011). Technology Acceptance Model and Determinants of Technology Rejection. International Journal of Information Systems and Social Change (IJISSC), 2(4), 1-12. http://doi.org/10.4018/jissc.2011100101
Kurowicka, E. A. (2020). The importance of communication in the educational process. Journal of Education, Health and Sport, 10(9). https://doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.09.108
Mallama-Casas, A. (2019), Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51-60.
Rodríguez, J. (2022), Rol de la Universidad en la Educación Disruptiva ante los Desafíos del Milenio. Congreso Científico Internacional Multidisciplinario UEES-2021 pp. 5-12.
Sharma, D. M. (2020). Significance of communication in teaching learning & school effectiveness. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research. https://www.jetir.org/papers/JETIR1701292.pdf
Sirohi, A., Kejriwal, A., & Hossain, M.K. (2022). Current Trends in Business and Management: A Review. Asian Journal of Economics, Business and Accounting, 22(4). https://doi.org/10.9734/ajeba%2F2022%2Fv22i24892
Zambrano, G. Z., Barzaga, O. S. Balda, R. D., Zambrano, G. C. y Sáenz, O. (2022) Estrategia para el desarrollo de la comunicación escrita en estudiantes universitarios. Publicaciones, 52(3), 51-77.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
ARK
License
Copyright (c) 2023 Patricia Luna Flores, Liliana Marlene Arriaga Huerta, Gabriela Ortega Cervantes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.